• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5149 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۴ بهمن

خبر ديپلماسي

ادامه گفت‌وگوهاي احياي برجام در وين
نماينده روسيه در مذاكرات رفع تحريم‌هاي ايران در وين بعدازظهر شنبه به وقت تهران از ديدار خود با نماينده امريكا در امور ايران در زمينه بحث‌برانگيز‌ترين موارد باقي‌مانده در اين دور از مذاكرات خبر داد. براساس ترجمه خبرگزاري فارس، ميخاييل اوليانوف در توييتي نوشت: «من با رابرت مالي نماينده امريكا در امور ايران ديدار كردم. ما درباره بحث‌برانگيزترين موضوعاتي كه بايد در مذاكرات وين درباره برجام حل‌وفصل شود، گفت‌وگو كرديم.» ادامه دور هشتم مذاكرات وين در حالي در پايتخت اتريش در جريان است كه ديپلمات‌هاي غربي در روزهاي اخير درخصوص پيشرفت در مذاكرات بسيار ابراز اميدواري كرده‌اند و پنجشنبه شب (21 بهمن‌ ماه)، «استفاني الحق» مذاكره‌كننده ارشد انگليس و مدير امور غرب آسيا و آفريقاي شمالي در پيامي در صفحه توييتر خود تصريح كرد كه ديدار وي با «علي باقري كني» مذاكره‌كننده ارشد ايران و مورا شاهد، «تبادلات سازنده‌اي» بوده است. ادامه دور هشتم مذاكرات به منظور رفع تحريم‌ها بعد از ۱۱ روز وقفه روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ‌ماه در شهر وين ازسر گرفته شد و روز پنجشنبه هفته گذشته نيز رايزني‌ها در شهر وين پايتخت اتريش در جريان بود و در همين چارچوب نشست هيات‌هاي ايران و اتحاديه اروپا به رياست «علي باقري» مذاكره‌كننده ارشد جمهوري اسلامي ايران و انريكه مورا معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و هماهنگ‌كننده گفت‌وگوها در هتل كوبورگ شهر وين برگزار شد. پس از آن نيز علي باقري و ميخاييل اوليانوف مذاكره‌كنندگان ارشد جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه در نشستي دوجانبه به گفت‌وگو نشستند. علاوه بر آن نشستي با حضور باقري و مذاكره‌كنندگان سه كشور اروپايي و انريكه مورا برگزار شد. روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه نيز جلسات متعدد در وين برگزار شد. روز گذشته علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران همزمان با ادامه گفت‌وگوها در وين «حفظ و تقويت ظرفيت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي و توانمندي‌هاي دفاعي ايران» را گزينه‌هايي خواند كه هرگز از روي ميز برداشته نمي‌شوند. همچنين از وين خبر مي‌رسد كه مهدي صفري، معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه براي حضور در مذاكرات به اين شهر سفر كرده است.


درخواست سفارت ايران در اوكراين از اتباع ايراني
سفارت جمهوري اسلامي ايران در اوكراين از اتباع كشورمان درخواست كرد ضمن ايجاد آمادگي براي شرايط اضطراري احتمالي، ارتباط خود را با سفارت به منظور آگاهي از توصيه‌هاي ضروري حفظ نمايند. سفارت كشورمان در كي‌يف اعلام كرد: «ضمن تبريك سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي به هموطنان گرامي مقيم اوكراين و آرزوي سلامتي براي آنان و سرافرازي ايران عزيز، به آگاهي مي‌رساند، در پاسخ به پرسش‌هاي مكرر آنان درخصوص احتمال تنش و درگيري در مرزهاي شرقي اوكراين، سفارت جمهوري اسلامي ايران در كي‌يف، ضمن دعوت هموطنان به حفظ آرامش، از آنان درخواست مي‌نمايد با ايجاد آمادگي براي شرايط اضطراري احتمالي، ارتباط خود را با سفارت به منظور آگاهي از توصيه‌هاي ضروري حفظ نمايند. بديهي است سفارت جمهوري اسلامي، تامين سلامتي و امنيت اتباع ايراني را حائز اهميت اساسي دانسته و اين امر مهم را در اولويت وظايف خود قرار داده است. بر اين اساس توصيه‌هاي لازم در اطلاعيه‌هاي بعدي به آگاهي هموطنان عزيز خواهد رسيد.»

 

معاون وزير خارجه روسيه:
روابط دوستانه تهران و مسكو روزبه‌روز در حال افزايش است

معاون وزير امور خارجه فدراسيون روسيه گفت: روابط چندوجهي و دوستانه تهران و مسكو در ابعاد مختلف دوطرفه منطقه‌اي و بين‌المللي روزبه‌روز در حال افزايش است. ايگور مارگلوف، معاون وزير امور خارجه فدراسيون روسيه در مراسم چهل‌وسومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران كه توسط سفارت جمهوري ايران در مسكو با حضور معاون وزير امورخارجه فدراسيون روسيه، سفرا و مهماناني از سفارتخانه‌هاي خارجي مقيم مسكو، تجار و ايرانيان مقيم فدراسيون و جمعي از انديشمندان دو كشور و ايرانيان به صورت مجازي برگزار شد با تبريك جشن چهل‌وسومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي گفت: روابط چندوجهي و دوستانه تهران و مسكو در ابعاد مختلف دوطرفه منطقه‌اي و بين‌المللي روزبه‌روز در حال افزايش است. وي با اشاره به ارتباط مداوم ميان روساي جمهوري دو كشور در هفته‌ها و ماه‌هاي اخير و همچنين ديدار اخير رييسي و پوتين اظهار اميدواري كرد كه نتايج مذاكرات دو رييس‌جمهوري به تقويت روابط دو كشور در حوزه‌هاي مختلف بينجامد. وي افزود: وزراي خارجه دو كشور در تماس دايم هستند و درباره مسائل منطقه داخلي و جهاني تبادل‌نظر دارند و همكاري‌هاي پارلماني دو كشور نيز قابل توجه است. اين مقام روس يكي از اولويت‌هاي دو كشور را گسترش همكاري‌هاي تجاري دانست و گفت: ما پروژه‌هايي مهم در زمينه‌هاي انرژي و حمل‌ونقل داريم. قرارداد موقت تجاري ايران و اوراسيا با تلاش‌هاي در حال انجام، در حال تبديل به قرارداد تمام‌عيار و دايم خواهد شد و درنتيجه ايران و اوراسيا از منافع بسيار زياد آن برخوردار خواهند شد. مارگلوف گفت: پايه‌هاي حقوقي بين دو كشور در حال تكامل است و ما اميدواريم موافقتنامه فرهنگي بين دو كشور نيز به زودي لازم‌الاجرا شود. وي با اشاره به سند راهبردي درازمدت دو كشور كه در حال پردازش و تهيه است، گفت كه اين سندي بسيار مهم براي دو كشور خواهد بود كه مي‌تواند ميزان و حجم روابط دو كشور را در حوزه‌هاي مختلف به سطح بي‌سابقه‌اي برساند. اين مقام روس گفت دو كشور همچنين در زمينه‌هاي امنيت منطقه‌اي ازجمله افغانستان سوريه، خزر و قفقاز تعاملات بسيار نزديكي دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون