• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5151 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۷ بهمن

جام لومباردي در دستان پارتيزان‌هاي لس‌آنجلس آرام گرفت

سوپربول با طعم كامبك، موسيقي گنگستري و زانو زدن امينم

گروه ورزش

 

استاديوم SoFi در ايالت كاليفرنيا بامداد دوشنبه ميزبان يكي از بزرگ‌ترين رويدادهاي ورزشي سال بود. سوپربول شماره پنجاه‌وششم. جايي كه دو تيم لس‌آنجلس رامز مقابل سينسيناتي بنگالز قرار گرفت و در نهايت با يك كامبك تماشايي و ثبت نتيجه 23 بر 20 در خانه و به عنوان ميزبان برنده اين رقابت شد. اين دومين باري است كه ميزبان سوپربول جام قهرماني را هم تصاحب مي‌كند. سال گذشته نيز تامپا بي‌باكانيرز قهرماني را در زمين خودش به دست آورده بود. 

در پايان مسابقه و مقابل هفتاد هزار‌وچهل‌وهشت نفر تماشاچي اودل بكهام ميان شادي بازيكنان و كادر فني تيمش ايستاده بود و با نگاهي ناباور به اتفاقات نگاه مي‌كرد. پارتيزان‌هاي لس‌آنجلس رامز ورزشگاه را به همراه هوادارانش گذاشته بودند روي سرشان. آنها قهرمان سوپربول شده بودند. جام لومباردي متعلق به آنها بود. 
سوپربول نام متداول بازي پاياني و سرنوشت‌ساز قهرماني ليگ ملي فوتبال امريكايي (NFL) است. اين رويداد يكي از پرتماشاگرترين رويدادهاي ورزشي يك‌روزه در جهان است و در بيش از ۱۷۰ كشور دنيا به‌طور زنده پخش مي‌شود. بخشي از جذابيت اين رويداد به خاطر مشخص شدن قهرمان و بخش ديگرش به برنامه‌ها و مراسمي است كه در قبل، در حين و بعد از بازي به انجام مي‌رسد. 
آمار بينندگان اين بازي آن‌قدر بالاست كه امسال اعلام شد هزينه تبليغات حين بازي بازي با يك ميليون‌وسيصدهزار دلار افزايش نسبت به سال گذشته به قيمت ۶.۸ تا ۶.۹ ميليون دلار براي هر ۳۰ ثانيه به فروش رسيده است.
مراسم امسال سوپربول نسبت به سال‌هاي گذشته بي‌همانند بود. اين اولين سال در تمام دوران سوپربول بود كه خوانندگان هيپ هاپ و رپ مركز كنسرت را اشغال مي‌كردند. اين اتفاق بعد از بيست‌وچند سال كه موسيقي هيپ هاپ جاي خودش را ميان مردم امريكا و جهان باز كرده بود رخ داد. 
بسياري از كارشناسان اعلام كردند انتخاب اين خوانندگان به خاطر فشارهايي بود كه روي NFL بابت عدم مبارزه با نژادپرستي وارد شده بود. آنها به همين خاطر موسيقي برگرفته از فرهنگ سياه‌پوستان را وارد سوپربول كه عمدتا مسابقه‌اي سفيدپوستانه است، كردند. دكتر دره، امينم، اسنوپ داگ، فيفتي سنت (به صورت مهمان)، مري جي بلايج و كندريك لامار در بين دو نيمه سوپربول و زماني كه لس‌آنجلس رامز 13 بر 10 جلو بود به اجرا پرداختند. 
اجراي آهنگ Lose Yourself از امينم و زانو زدن او به سبك اعضاي جنبش Black Lives Matter يكي از ديدني‌ترين اتفاقات اين مراسم بود. امينم مثل هميشه در انزوا موزيك‌هايش را اجرا كرد. تمام اجراها در يك سطح عالي بودند.
رويداد امسال در جنوب لس‌آنجلس و تنها در فاصله 20 دقيقه تا غرب كامپتون برگزار شد. جايي كه دكتر دره بنيانگذار يكي از مهم‌ترين گروه‌هاي هيپ‌هاپ كارش را آغاز كرد. او معروف به پدرخوانده رپ گنگستري است. چيدمان صحنه اجراي موسيقي هم بسيار جالب توجه بود. چند ساختمان شامل تابلوهايي براي مكان‌هاي ديدني مختلف از جمله كلوپ شبانه‌اي كه دكتر دره اولين گروه خود را در آن به راه انداخت تعبيه شده بود. سه شورلت قديمي هم به عنوان نشانه‌هاي بصري فرهنگ مردم پايين استفاده شده بود. رقص‌ها هم به همين پيش‌زمينه مرتبط مي‌شد. 
البته هر شش خواننده، به ويژه دكتر دره و اسنوپ داگ، نسخه تغييريافته اشعار خود را اجرا كردند. به اين معني كه واژه‌ها و عبارت‌هاي نامناسبي كه براساس قوانين فدرال امريكا، در پخش تلويزيوني ممنوع است، از اين نسخه‌هاي حذف شده بود.
اين برنامه گروهي، بعد از اجراي برونو مارس در سال ۲۰۱۶، از بهترين كنسرت‌هاي سوپر بول در سال‌هاي اخير ارزيابي شد. برنامه‌اي كه هنرمندان آن در مجموع صاحب 44 جايزه گرمي موسيقي بودند. 
وقتي دو تيم بعد از استراحت به زمين بازي برگشتند تماشاچيان از اجراي موسيقي سرمست بودند. اما بنگال‌هاي سينسيناتي تمام تمركزشان روي بازي بود. آنها 13 بر 10 عقب بودند و بايد بازي را برمي‌گرداندند. اين اتفاق در كوارتر سوم رخ داد. بنگال‌ها موفق شدند با يك تاچ داون و يك ضربه پنالتي 10 امتياز كسب كنند و حريف تنها 3 امتياز كسب كرد. به اين ترتيب آنها در فاصله يك كوارتر مانده به پايان بازي با حساب 20 بر 16 جلو افتادند. 
زك تيلور فقط بايد يك كوارتر ديگر تيمش را به درستي هدايت مي‌كرد تا نخستين قهرماني تاريخ اين تيم را در سوپربول به دست مي‌آورد نامش مي‌رفت در فهرست جاودانه‌ها. اين تيم با وجود سه قهرماني كنفرانس هيچگاه دستش به لومباردي نرسيده بود. 
در سمت مقابل رامزها هم قصد داشتند نخستين قهرماني‌شان در قرن جديد را جشن بگيرند. آنها تنها يك بار در سال 1999 قهرمان اين مسابقات شده بود. بكهام ستاره تيم كه در ميانه فصل به جمع‌شان پيوسته بود اميد اول آنها به حساب مي‌آمد. فقط يك تاچ داون مي‌توانست همه‌چيز را عوض كند. 
زماني كه در فاصله يك دقيقه و بيست‌وپنج ثانيه مانده به پايان به نظر مي‌رسيد سينسيناتي برنده بازي مي‌شود توپ يك بار بين دو تيم رد و بدل شد و متيو استنفورد توانست با يك حركت سريع توپ را از همه عبور بدهد و يك اتفاق منحصر به‌فرد را رقم بزند. هفت امتياز براي رامزها آنها را قهرمان سوپربول كرد. 
سرمربي تيم رامز بعد از بازي گفت بهترين بازيكنان ما در حساس‌ترين لحظات به ميدان رفتند و نتيجه را برگرداندند.  قهرماني دراماتيك رامزهاي لس‌آنجلس به همراه موسيقي متفاوت و هيجاني كه بر تماشاچيان غالب شده بود، شبيه به اكران يك بلك باستر تماشايي در استاديوم SoFi بود. در پايان اين رقابت كوپر كوپ از تيم قهرمان عنوان MVP يا ارزشمندترين بازيكن فينال را به دست آورد. بازيكن 28 ساله‌اي كه نخستين قهرماني‌اش را در سوپربول جشن مي‌گرفت. او 15 سال جوان‌تر از تام بردي است كه سال قبل در فينال سوپربول عنوان ارزشمندترين بازيكن را به دست آورده بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون