• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5151 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۷ بهمن

وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامي مطرح كرد

توقع ما از جشنواره‌ها، وضعيت فعلي نيست

وزير ارشاد از نحوه برگزاري رويدادهاي فجر سال آينده و نحوه فعاليت سالن‌ها پس از شيوع سويه جديد كرونا در اسفند ماه سخن گفت. اسماعيلي در حاشيه برگزاري ويژه برنامه موسيقايي پاسداشت مقام سردار شهيد قاسم سليماني از نحوه برگزاري رويدادهاي فجر سال آينده و نحوه فعاليت مجموعه‌هاي هنري پس از شيوع سويه جديد ويروس كرونا در اسفند ماه سال جاري سخن گفت.
او در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبني بر سياست‌هاي پيش روي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در برگزاري جشنواره‌هاي فجر به ويژه جشنواره موسيقي فجر كه طي سال‌هاي اخير پيرامون استمرار در مسير فعلي و موضوع جوان‌سازي اين رويداد موسيقايي مهم در كشورمان مورد بحث و تحليل و انتقاد بسياري از هنرمندان و كارشناسان و اهالي رسانه بوده، توضيح داد: آنچه در برگزاري جشنواره‌هاي موسيقي، تئاتر و فيلم فجر انجام گرفت تلاش حداكثري بنده و همكارانم براي برگزاري هرچه بهتر اين رويدادهاي مهم بود. رويدادهايي كه در شرايطي ميزبان مخاطبان عزيز بود كه ما تقريبا از نيمه‌هاي سال جاري انجام امور مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را به عهده گرفتيم و همان‌گونه كه گفتم نهايت تلاش‌مان را انجام داديم تا اين جشنواره‌ها به بهترين نحو به پايان برسد. به هر حال اگر بخواهم به عنوان نمونه اشاره‌اي داشته باشم در همين جشنواره فيلم فجر همه مي‌دانيم كه فضاي موجود دربرگيرنده طيف زيادي از مخاطب و البته پيچيدگي‌هايي بود كه با وجود همه مشكلات تلاش كرديم تا به نحو خوبي برگزار شود.وي افزود: من بارها گفتم و الان هم اينجا عرض مي‌كنم كه توقعات ما از جشنواره‌ها وضعيت فعلي نبوده و حتما بايد تفاوت داشته باشد. حالا اينكه دبير جشنواره موسيقي فجر براساس آنچه از من سوال كرديد جوان باشد يا پيشكسوت، موضوعي است كه بايد روي آن بررسي بيشتري داشته باشيم. به هر حال آقاي رياحي از پيشكسوتان ارزنده و يكي از نمادهاي موسيقي اين سرزمين است كه در اين دوره هم به ما افتخار دارد تا از حضورشان بهره‌مند باشيم. شما مطمئن باشيد بنده در طول اين ايام هم با هنرمندان و پيشكسوتان و هم با هنرمندان جوان عرصه موسيقي كه مخاطبان متفاوت‌تري هم دارند ديدارهاي متعددي داشتم و به اين ديدارها هم ادامه خواهم داد. چارچوبي كه مي‌تواند در ادامه كارهايي كه براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام مي‌دهيم مهم باشد.اسماعيلي تاكيد كرد: بنده مي‌دانم كه در سال‌هاي اخير هنرمنداني وارد موسيقي شدند كه هنرشان دربرگيرنده طيف جديدي از مخاطبان است كه حضور مخاطب را با گذشته متفاوت مي‌كند. از اين منظر تلاش ما اين است كه در حوزه سياستگذاري هم كارها به سمت ارتقاي كيفيت و كميت پيش رود و هم بتوانيم به هنر تراز انقلاب نزديك شويم. من اين موضوع را صريح مي‌گويم و معتقدم مولفه‌اي است كه به ما هويت بخشيده است، پس ضروري است كه اين جهت‌گيري در آثار ما هم حاكم باشد. شرايطي كه بنده و همكارانم تلاش مي‌كنيد سال آينده اين گرايش و نگاه را در جشنواره‌ها تقويت كنيم.
سويه جديد كرونا، وضعيت فعاليت 
تالارهاي نمايشي و ماموريت به معاونان
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر نحوه فعاليت تالارهاي نمايشي، سينماها و ساير مجموعه‌هاي فرهنگي كشور در اسفند ماه سال جاري با توجه به شيوع چشمگير سويه جديد كرونا تاكيد كرد: به‌ طور حتم سلامت مردم براي ما در درجه اول اهميت قرار دارد و اين نكته بسيار مهمي است كه هم آقاي رييس‌جمهور و هم اعضاي ستاد ملي مقابله با كرونا كه بنده هم عضوي از آن هستم روي آن تاكيد داريم و اگرچه وضعيت كنوني به دليل تزريق سه نوبت واكسن ميزان ابتلا را كاهش داده است اما بايد بپذيريم كه اين سويه هم سويه مهمي است كه نبايد از آن به راحتي عبور كنيم. آنچه به واسطه حمايت‌ها و همراهي صميمانه وزارت بهداشت در زمان برگزاري جشنواره‌ها براي حضور حداقلي تماشاگران براساس شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي صورت گرفت اقدام ارزشمندي بود كه بنده از وزير بهداشت و همكاران‌شان در اين زمينه قدرداني مي‌كنم. كما اينكه نظر به اين همراهي و شرايطي كه ايجاد شده بنا نداريم سالن‌ها را تعطيل كنيم، چون اين سوالي است كه طي روزهاي گذشته دوستان از ما مي‌پرسند. اما نكته مهم در اينجاست كه اين عدم تعطيلي بايد رعايت حداكثري شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي و تاكيد بر اجتماعات حداقلي تا كاهش ابتلا به سويه جديد كروناست. پس ما تلاش مي‌كنيم تا با حفظ شيوه‌نامه‌ها تا يك ماه آينده ميزبان مخاطبان در مجموعه‌هاي فرهنگي هنري با ظرفيت پايين باشيم و فكر مي‌كنم با تمام شدن ماه مبارك رمضان بتوانيم با وضعيت بهتري شاهد برگزاري رويدادهاي فرهنگي هنري باشيم.وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جواب سوال خبرنگار مهر مبني بر تخصيص حمايت‌هاي مالي به گروه‌هاي نمايشي كه به دليل كاهش ظرفيت سالن‌ها در يك ماه آتي با ضررهاي مالي مواجه مي‌شوند، بيان كرد: غير از اقدامات حمايتي كه از سوي صندوق اعتباري هنر صورت گرفته و در هفته‌هاي اخير هم به بخش‌هايي از اين حمايت‌ها اشاره شد، بنده از معاونانم مي‌خواهم تا ضمن برآورد اين ضررها بنده را در جريان قرار دهند. به‌ طور حتم حمايت از اصحاب فرهنگ و هنر وظيفه ماست و چون در اين زمينه مانند ساير اقشار آسيب مي‌بينند ما بايد كمك‌هايي را در توان خودمان انجام دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون