• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5151 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۷ بهمن

گردش همزمان اُميكرون و دلتا در كشور

آمار مرگ و بستري‌ها همچنان رو به افزايش است

گروه اجتماعي

طبق اعلام ديروز وزارت بهداشت، باز هم آمار مرگ روزانه مبتلايان كرونا نسبت به روز پيش از آن افزايش يافت.  طبق اين گزارش رسمي طي شبانه‌روز 25 تا 26 بهمن ۱۶۷ بيمار كوويد۱۹ فوت كردند و در همين بازه زماني ۲۵ هزار و ۳۴ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه دو هزار و ۷۶۸ نفر از آنها بستري شدند. در حال حاضر سه هزار و ۴۸۹ نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. ديروز معاون درمان ستاد كروناي استان تهران با هشدار درباره گردش همزمان اُميكرون و دلتا، گفت: به‌طور تخميني ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد ابتلا با سويه اُميكرون است، اما ۱۰ تا ۱۵درصد موارد نيز مربوط به دلتاست.

نادر توكلي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره وضعيت كرونا در شهر تهران، گفت: در حال حاضر تعداد مراجعين سرپايي ما مجموعا در حوزه بهداشت و درمان حدود ۱۸۰۰۰ نفر بوده است. همچنين تعداد بستري جديدمان هم بالا بوده است به‌طوري كه روز گذشته ۱۲۰۰ نفر بستري جديد داشتيم. در عين حال در حال حاضر ۴۲۶۶ بيمار در بيمارستان‌هاي تهران بستري هستند. وي با بيان اينكه در روز گذشته ۵۵ فوتي ناشي از كرونا در تهران داشتيم، گفت: از تعداد ۴۲۶۶ بستري در تهران ۱۲۰۰ نفر در بخش ويژه بستري هستند. البته روزانه حدود ۸۰۰ بيمار هم ترخيص مي‌كنيم. در عين حال مي‌توان گفت كه يك‌چهارم بيماران بدحالند.
توكلي با بيان اينكه سويه در گردش فعلي كاملا اُميكرون نيست، بلكه دلتا هم در گردش بوده و برخي موارد ابتلا از سويه دلتاست، گفت: به نظر مي‌رسد درصدي از سويه موجود دلتا است. بنابراين شانس درگيري ريه در بيماران مبتلا به دلتا بالاست. البته غالب موارد اُميكرون است. به‌طور تخميني ۸۰ تا ۸۵درصد موارد ابتلا مربوط به سويه اُميكرون است، اما ۱۰ تا ۱۵درصد موارد نيز مربوط به دلتاست. مبتلايان به سويه دلتا، به علاوه افرادي كه با بيماري زمينه‌اي يا وزن بالا يا بدون تزريق واكسن به اُميكرون مبتلا مي‌شوند، ممكن است بستري شوند. همچنان در تهران روند در حال افزايش است و هنوز به پيك نرسيده‌ايم، چرخش همزمان دلتا و اُميكرون، پيش‌بيني را دشوار كرده اما شايد با درصد اطمينان متوسط بتوان پيش‌بيني كرد كه شايد تا آخر بهمن و هفته اول اسفند ماه به پيك برسيم. در شهر تهران، ۱۵ تا ۲۰درصد ابتلاها در افراد زير ۱۰ سال و برخلاف سويه‌هاي قديم، ۵۰درصد بستري‌ها زير 
۵۰ سال هستند. مرگ‌ومير ناشي از كرونا در كودكان بسيار كم است اما بيشترين ميزان مرگ ناشي از كرونا همچنان در سنين بالاي ۶۰ سال است. در حال حاضر مي‌توان گفت كه وضعيت كرونا در تهران بحراني است، فعلا از نظر تخت بيمارستاني مشكلي نيست. طبق برنامه‌ريزي از آنجايي كه تعداد اطفال مبتلا زياد بوده، بيمارستان‌هاي اطفال آماده‌باش كامل هستند و تقريبا تمام ظرفيت‌شان را براي كروناي اُميكرون گذاشتند و تمام فعاليت‌هاي الكتيوشان را كنسل و غيرفعال كرديم. بخش‌هاي عادي بيمارستان‌ها هم در وضعيت آماده‌باش هستند. البته در پيك قبلي ۱۱ هزار بستري داشتيم، اما اكنون ۴۲۰۰ بستري داريم و تعداد قابل‌توجهي تخت ويژه اطفال راه‌اندازي شد.»
ديروز فلوشيپ فوق‌تخصصي بيماري‌هاي عفوني بيمارستان مسيح دانشوري هم گفت: ما در حال حاضر بيماران بدحال زيادي داريم، در بيمارستان مسيح دانشوري بيماراني داريم كه بايد بستري شوند اما تخت خالي نيست كه بستري شوند و مجبور هستند كه براي بستري در ليست بمانند.
زهرا ابطحيان در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره وضعيت مراجعه مبتلايان كرونا به اين بيمارستان گفت: متاسفانه آمار مراجعان به صورت مداوم در حال بالا رفتن است. 
قسمت اعظم بيماران ما كه با حال بد بستري مي‌شوند، بيماري‌هاي زمينه‌اي دارند كه با مرگ و مير هم مي‌تواند همراه باشد و متاسفانه در كودكان نيز با مرگ و مير همراه بوده است. شايد به‌طور كلي بگوييم ميزان مرگ و مير سويه دلتا بيشتر از اميكرون است، اما از آنجا كه جمعيت زيادي با اميكرون آلوده مي‌شوند، درنهايت مرگ ناشي از اميكرون كم نخواهد بود. ما در حال حاضر بيماران بدحال زيادي داريم و شرايط متاسفانه خوب نيست. هنوز به پيك نرسيده‌ايم و در شيب صعودي موج ششم هستيم و براساس تجربه‌اي كه از پيك‌هاي قبلي داشته‌ايم، چند هفته‌اي طول مي‌كشد كه اين پيك سير نزولي پيدا كند. همچنان با روند افزايشي بستري‌ها مواجهيم و بيمارستان‌هايي كه پذيرش كرونا نداشته‌اند مجبور شده‌اند دوباره بخش‌هاي‌شان را براي كوويد باز كنند، ما نيز بخش‌هاي كوويد را گسترش داده‌ايم. در حال حاضر متاسفانه گزارش مرگ كرونا در كودكان را از شهرهاي مختلف داريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون