• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3272 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد

خبر اقتصادي

بازارچه‌هاي مرزي مخل مبادلات تجاري هستند| رييس سازمان توسعه تجارت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با توسعه بازارچه‌هاي مرزي موافق نيست و در واقع اين بازارچه‌ها را مخل مبادلات تجاري مي‌داند. ولي‌الله افخمي‌راد اظهاركرد: نظام تجارت در جهان بر پايه علم، ايجاد شده است و اقدامات دور از اين رويه در نظام تجاري ايجاد اخلال مي‌كند؛ تاكنون گزارش‌هاي مستندي در رابطه با نقش و جايگاه بازارچه‌ها در ارتقاي توان معيشت مرزنشينان بطور واضح وجود نداشته كه ثابت كند فعاليت اين بازارچه‌ها باعث ماندن افراد مرزنشين در مرز مي‌شود و به نظام تجاري هم آسيب نمي‌زند. وي با اشاره به پيشنهاد وزارت كشور براي حفظ بازارچه‌هاي مرزي و توسعه خدمات قابل ارايه در مرزها، يادآور شد: اگرچه موضوع ارتقاي سطح سلامت مرزنشينان و افزايش تعاملات اقتصادي در بازارچه‌ها مطرح شده است، اما در برخي مرزها عملا با كشورهاي همسايه ارتباطي نداريم.

روند نزولي خريد تجهيزات داخلي صنعت نفت| رييس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت گفت: از سال ۹۰ و ۹۱ يعني سال‌هاي تحريم تاكنون شرايط خريد داخلي نسبت به گذشته روند نزولي پيدا كرد كه علت آن مشخص نيست. رضا پديدار با اشاره به اينكه دولت كه دم از حمايت از توليد داخل مي‌زند بايد به جاي حرف زدن عمل كند، گفت: متاسفانه كمترين حمايت از ساخت داخل صورت گرفته است و اين با وجود وعده‌هاي داده شده است. وي با اشاره به اينكه از سال 90 و 91 يعني سال‌هاي تحريم تاكنون شرايط خريد داخلي نسبت به گذشته روند نزولي پيدا كرد كه علت آن مشخص نيست، تصريح كرد: در اين يكي، دو سال اخير نيز وضع به بدترين شكل خود رسيده است. با وجود آنكه در تريبون‌هاي مختلف گفته مي‌شود، دولت درحال حمايت از ساخت داخل است، اما در واقع چيز ديگري مشاهده مي‌شود كه با اين رويه به‌شدت احساس نگراني مي‌كنيم كه اگر خارجي‌ها به كشور بيايند آنگاه شرايط سازندگان داخلي سخت‌تر خواهد شد.

واگذاري اراضي بندري‌ به سرمايه‌گذاران سوخت‌رساني كشتي/ مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينكه واگذاري اراضي بندري به بخش خصوصي براي بانكرينگ (سوخت‌رساني به كشتي‌ها) انجام مي‌شود، گفت: آمادگي لازم براي واگذاري موج شكن‌هاي كوچك در سواحل كشور به بخش خصوصي وجود دارد. ‌محمد سعيدنژاد با بيان اينكه توسعه بنادر شمال قابل قبول است، به مزيت‌هاي دريايي شمال كشور اشاره كرد و افزود: ‌مزيت‌هاي نسبي فراواني از منظر دريايي در شمال و جنوب كشور وجود دارد، ولي تاكنون نتوانستيم از اين مزيت نسبي استفاده كنيم، به عبارت ديگر ظرفيت‌هاي بالقوه به ظرفيت‌ بالفعل تبديل نشده است.  

بحران آب‌ها در 50 درصد دشت‌هاي كشور |قائم مقام وزير نيرو استفاده از آب و برق در كشور را نامطلوب دانست و مصرف زياد را نشان از ناسپاسي از نعمت‌هاي الهي عنوان كرد و گفت: ۵۰ درصد از ۶۰۹ دشت كشور با بحران آب مواجه هستند. ستار محمودي اظهار كرد: مبلغان كه ارتباط مناسبي با مردم دارند، بايد مسائل حراست از منابع ملي به ويژه مساله آب را به مردم انتقال دهند. محمودي با اشاره به اينكه 50 درصد از 609 دشت كشور با بحران آب مواجه هستند، ابراز داشت: در حال حاضر منابع آبي اين دشت‌ها تحليل رفته و به مناطق ممنوعه بحراني تبديل شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون