• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5156 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۳ اسفند

كارهاي گران دولت سيزدهم

محمد مهاجري

امروز، دولت سيزدهم 6 ماهه شد. اين مدت نه براي مردم به چشم برهم‌زدني گذشته نه براي دولت و رييس آن كه قطعا بسيار سخت و ناگوار بوده است.
بخشي از اين ناگواري كاملا خود ساخته است مانند به‌كار نگرفتن مديران كارآمد و آزمون پس‌داده، به اسم «جوان‌گرايي» دست و پاي دولت را در پوست گردو گذاشته است. بخشي هم به‌ خاطر شرايط جهاني و منطقه‌اي و داخلي است. كشور ما هر چند بيش از چهل سال است كه در «شرايط كنوني» قرار دارد، اما در ماه‌هاي اخير، شرايطش «كنوني‌تر» است. تحريم‌هاي كمرشكن، مطالبات انباشته و ضعف برخي مديريت‌هاي گذشته، مي‌طلبيد كه مديراني به مراتب قوي‌تر از دولت‌هاي گذشته براي تصدي امور برگزيده شوند. اين اتفاق را در سطح وزرا شاهد نبوديم مگر به صورت محدود كه آن هم به دليل ناهماهنگي مجموعه تيم دولت (و به طرز خاص در حوزه اقتصاد) به هدررفت انرژي‌ها تبديل شد، حال آنكه انتخاب وزيران دانشمند و كارآمد مي‌توانست سينرژي (هم‌افزايي) در هيات دولت بيافريند و اوضاع را از آنچه كه هست و بود بهتر سازد.  مكررا از حاميان دولت مي‌شنويم كه اين‌قدر انتقاد نكنيد و فرصت بدهيد. در ادامه هم مي‌گويند دولت سيزدهم مشغول آواربرداري است و همين كار، مدت‌ها طول مي‌كشد. چنين سخني بيش از آنكه واقعي باشد راهي است براي توجيه ناكارآمدي مديران جديد كه سختي‌ها را بسيار بزرگ‌تر از آنچه هست نشان دهند و براي حل آنها زمان بخرند. به علاوه، دولت سيزدهم با مشكل ديرينه‌اي كه قبلي‌ها را آزار مي‌داد، مواجه نيست و انتظار مي‌رفت با «يكدست شدن قوا» مزاحمت‌ها و تداخل‌ها كنار برود و رفت. به‌ خاطر داريم كه آقاي رييسي در سال پاياني دولت آقاي روحاني، در سفرهاي استاني، هر هفته چند كارخانه تعطيل‌شده را افتتاح مي‌كرد! اما امروز رييس فعلي قوه قضاييه هيچ مداخله‌اي در كار دولت نمي‌كند و به جاي كارهاي نمايشي و راه‌اندازي بنگاه‌هاي صنعتي به كار خود مشغول است و به همين دليل هم به نهادي اميدبخش تبديل شده. 

با اين‌ حال افزايش حجم نقدينگي، استقراض از بانك‌ها، گراني ارزاق از قبيل گوشت و برنج و حبوبات و ساير مواد غذايي، ادامه نابساماني بورس، فشل بودن در مبارزه با اميكرون و... جامعه را آزار مي‌دهد.  مجموعه اين ناكارآمدي‌ها نشان مي‌دهد دولت هنوز خودش را پيدا نكرده و آنچه كه در ابتدا «آسان» نموده بود اينك با «مشكل‌ها» مواجه شده است.  با اين آرزو كه 6 ماه بعدي دولت رييسي مانند 6 ماه اول نباشد، به كار بستن اين بيان سعدي كه «به كارهاي گران، مرد كارديده فرست» مي‌تواند مفيد واقع شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون