• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5157 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۴ اسفند

پيدا و پنهان

رشد پايه پولي كم شده است

آهنگ رشد پايه پولي در دوازده ماهه منتهي به دي ماه 1400 روند كاهشي را طي كرد به‌گونه‌اي كه رشد پايه پولي دوازده ماهه از 42.1 درصد در مرداد ماه به 35.5 درصد در دي ماه رسيد. همچنين پايه پولي در پايان دي ماه 1400 (معادل 5679.2 هزار ميليارد ريال) نسبت به پايان سال 1399، رشدي معادل 23.8 درصد داشته است. حجم نقدينگي در پايان دي‌ماه سال 1400 (معادل 45014.6 هزار ميليارد ريال) نسبت به پايان سال 1399 معادل 29.5 درصد رشد يافت. لازم به توضيح است كه 2.4 واحد درصد از رشد نقدينگي در 10 ماهه منتهي به دي ماه 1400 مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفتركل دارايي‌ها و بدهي‌هاي بانك مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفتركل دارايي‌ها و بدهي‌هاي بانك سپه (به واسطه ادغام بانك‌هاي متعلق به نيروهاي مسلح در بانك سپه) است و فاقد آثار پولي است. علاوه بر اين، نرخ رشد نقدينگي در دوازده ماهه منتهي به دي ماه 1400 به 39.8 درصد رسيد كه 2.6 واحد درصد از آن مربوط به افزايش پوشش آماري مذكور بوده است. به عبارت ديگر در صورت عدم لحاظ پوشش آماري مذكور، رشد نقدينگي در پايان دي‌ماه 1400 نسبت به پايان سال 1399 معادل 27.1 درصد و در دوازده ماهه منتهي به دي‌ماه 1400 معادل 37.2 درصد مي‌بود. بر اساس گزارش اخير بانك مركزي در ۱۰ ماهه سال جاري از محل سهميه ارزي سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۳.۴ ميليارد دلار ارز با نرخ ترجيحي به صورت نقدي و اعتباري به واردات كالاهاي اساسي، دارو، تجهيزات پزشكي و نيز واكسن كرونا اختصاص يافته است.


سرعت اينترنت در نهايت به ضرر كشور است
بابك عابدين با بيان اينكه دغدغه‌هاي ما در بهره‌گيري از فضاي مجازي ابتدايي است، گفت: در دهه گذشته بيشتر محيط‌هاي كسب‌وكارها اعم از صنايع، خدماتي و توليدي به نحوي وابسته به فناوري اطلاعات و فضاي مجازي شده‌اند و بر كسي پوشيده نيست كه سرعت اينترنت نقش مهمي در رد و بدل كردن اطلاعات و داده‌هاي كاري دارد. اين فعال اقتصادي ادامه داد: تصميم بر اين است كه ايران به يكي از قدرت‌هاي اقتصادي در منطقه تبديل و هاب انتقال تجاري از شرق آسيا به غرب آسيا شود اگر اينترنت ما كه مهم‌ترين بحث انتقال داده در مبادلات اقتصادي محسوب مي‌شود مختل باشد؛ اين فرصت را كشورهاي رقيب از ما خواهند گرفت. ترديد نداشته باشيد كه اگر زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات در كشور ضعيف شوند اقتصاد كلان كشور متضرر خواهد شد. نايب‌رييس كميسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگاني ايران با بيان اينكه كاهش سرعت اينترنت منفعت اقتصادي به ‌دنبال نخواهد داشت، گفت: اگر به بهانه تهاجم فرهنگي مي‌خواهند سرعت اينترنت در كشور را كم كنند كه بايد بگويم چاره آن كاهش سرعت نيست، بلكه بايد در اين زمينه استفاده كاربران از اين فضا فرهنگ‌سازي صورت بگيرد نه اينكه صورت مساله را پاك كنيم.


سال آينده دلار 4200 توماني نداريم
 محسن زنگنه، عضو كميسيون تلفيق بودجه 1401 در خصوص تخصيص ارز دولتي در سال آتي گفت: با تصميم اوليه كميسيون تلفيق بودجه 1401 عملا در سال آينده دلار 4200 توماني نداريم؛ ولي به دولت اجازه داده مي‌شود 9 ميليارد دلار مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجيحي با ETS را‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت يارانه ريالي به واردكنندگان پرداخت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون