• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3272 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد

يكتا از ولنجك دستور مي‌گيرد؟

جبهه يكتا در حالي اعلام موجوديت كرد كه به فاصله كمتر از 24 ساعت از برگزاري نشست سراسري‌اش كه با حضور آيت‌الله موحدي‌كرماني، دبيركل جامعه روحانيت مبارز برگزار شد، معاون سياسي وزير كشور هرگونه فعاليت اين جبهه را غيرقانوني دانست. محمدحسن مقيمي دليل اين موضع‌گيري را فاقد مجوز بودن يكتا دانست. تشكيلاتي بدون مجوز كه متشكل از ياران احمدي‌نژاد است و در نشست سراسري‌اش مهم‌ترين چهره راست سنتي را دعوت مي‌كند.
حالا يكتا روزهاي مهمي را پشت سر مي‌گذارد و نگاه فعالان سياسي به چيستي اين حزب نوپديد دوخته شده است. طبيعي است كه نخستين راه براي يافتن نسب سياسي هر تشكلي توجه به هويت سياسي تشكيل‌دهندگان آن است.
روز گذشته خبرگزاري آريا، متعلق به امير محبيان، تحليلگر ارشد اصولگرا كه به جريان سنتي نزديك است با انجام گفت‌وگو با چهره‌هاي متعدد جريان اصولگرا گزارشي درباره نحوه فعاليت‌هاي يكتا و ارتباط آنها با احمدي‌نژاد روي خروجي فرستاد تا نگاه بخشي از اصولگرايان به اين تشكيلات رونمايي شود:
آنچه كه در مورد «يكتا» در نگاه نخست به چشم مي‌آيد البته با فاكتور رفتارشناسي سياسي اعضا، نزديكي اين جريان به محمود احمدي‌نژاد و جبهه پايداري است. به هرحال اين روزها تعدادي از وزرا و معاونان محمود احمدي‌نژاد در دولت نهم و دهم با اعلام موجوديت در قالب «يكتا» خود را براي انتخابات مجلس دهم آماده مي‌كنند. اين در حالي است كه اعضاي اين تشكل نوظهور تلاش مي‌كنند خود را مستقل از محمود احمدي‌نژاد و جبهه پايداري نشان دهند. محمد عباسي، وزير پيشين ورزش از اعضاي هيات موسس حزب يكتا در اين رابطه گفته است: ما آقاي احمدي‌نژاد را تنها به عنوان رييس‌جمهور دولت نهم و دهم كه در خدمت‌شان بوديم قبول داريم و اين جمع بدون مشورت با ايشان تشكيل شده است.
وي در رابطه با ارتباط «يكتا» با احمدي‌نژاد، گفت: همانطور كه قبلا گفتم براي تشكيل اين جبهه با كسي مشورت نكرده و ما مستقل هستيم. وي تاكيد كرد: ما خودمان را با اصولگرايان همگرا مي‌دانيم اما با اين حال با هيچ يك از احزاب اصولگرا هم مشورت نشده و به هيچ يك از احزاب وابسته نيستيم. عباسي اظهار داشت: خادمان نظام و روساي قبلي كه در دولت آقاي احمدي‌نژاد حضور داشتند در اين جمع حاضر هستند كه مواضع آنها دلسوزي، ولايت‌مداري و تلاش براي نظام و ملت است و هر فردي كه با اين مواضع همخواني داشته باشد مي‌تواند در اين گردونه نقش‌آفريني كند و غير از اين ما كاري با آن نداريم.
در همين حال مسعود زريبافان، معاون احمدي‌نژاد و رييس بنياد شهيد در دولت دهم و عضو ديگر حزب يكتا هم گفته است: ما يك تشكل مستقل هستيم و به لحاظ تشكيلاتي هيچ ارتباطي با آقاي احمدي‌نژاد نداريم. وي درخصوص اينكه براي تشكيل يكتا جلسه يا مشورتي با جبهه پايداري شده است يا خير نيز گفت: ما با همه كساني كه در جبهه اصولگرايي هستند روابط و ارتباط خوب داريم و معتقديم بايد با آنها تعامل خوبي داشته باشيم. زريبافان اظهار داشت: در يكتا قصد نداريم با كسي در تعارض باشيم، چرا كه كار ما بيشتر بحث گفتماني است تا مباحث سياسي.
از سوي ديگر اگرچه محمد نجار، وزير كشور دولت احمدي‌نژاد گفته است عضو اين جبهه نيست اما چندي پيش عبدالرضا داوري، چهره نزديك به محمود احمدي‌نژاد در گفت‌وگو با آريا گفته بود: رياست اين جبهه برعهده محمد نجار وزير كشور دولت دهم است.
به هرحال باوجود آنكه اعضاي حزب «يكتا» تلاش مي‌كنند وابستگي خود را به محمود احمدي‌نژاد تكذيب كنند اما به باور بسياري از سياسيون رابطه و نزديكي «يكتا» با رييس دولت دهم امري است بديهي. البته اين درحالي است كه نمايندگان مجلس هم اين ارتباط را به گونه‌اي ديگر تفسير مي‌كنند.
سيدحسين نقوي حسيني، سخنگوي كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در اين باره مي‌گويد: ما بايد بپذيريم جريان آقاي احمدي‌نژاد در كشور وجود دارد بنابراين حزب «يكتا» هم كساني هستند كه در دولت آقاي احمدي‌نژاد مسووليت‌هايي داشته‌اند لذا نمي‌توان آنها را خط زد در هر حال بايد پذيرفت وقتي اينها در بين رهروان ولايت، اصولگرايان و اصلاح‌طلبان جايي ندارند براي خودشان يك تشكيلات و جايي درست مي‌كنند.
اما بهروز نعمتي، سخنگوي سابق هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: بنده باشناختي كه با برخي وزراي حاضر در حزب «يكتا» دارم آنها كساني هستند كه از دولت آقاي احمدي‌نژاد بريده‌اند البته ممكن است آقاي احمدي‌نژاد در حزب «يكتا» نفوذي هم داشته باشد. سيد علي محمد بزرگواري، عضو سابق جبهه پايداري هم مي‌گويد: «يكتا» از اعضاي خوبي تشكيل شده است درواقع حضور آقايان نجار وحاجي بابايي در «يكتا» نشان مي‌دهد كه تشكيلات خوبي است هرچند كه به دليل نداشتن اطلاعات دقيق هنوز نمي‌توانيم درباره اين حزب اظهارنظركنيم. وي درباره ارتباط اين حزب با محمود احمدي‌نژاد نيز گفت: مشخص نيست كه «يكتا» با آقاي احمدي‌نژاد ارتباط داشته باشد البته اگرهم ارتباطي باشد به خاطر همكاري و ارتباط دوستانه‌اي است كه از قبل داشته‌اند. اين نماينده مجلس در واكنش به موضع‌گيري «يكتا» نسبت به احمدي‌نژاد و مشايي گفت: آقاي مشايي رفت و ديگر در سياست و در اين مجموعه‌ها جايي ندارد لذا اگر آقاي مشايي با احمدي‌نژاد ارتباطي هم داشته باشد فقط درقالب خويشاوندي است. وي درباره ارتباط حزب «يكتا» با جبهه پايداري هم گفت: اين دو جريان مي‌توانند باهم ارتباط داشته باشند اما جبهه پايداري سليقه خاص خودش را دارد هرچند افراد حاضر در حزب «يكتا» زماني مورد حمايت همين جبهه پايداري بوده‌اند و اين جبهه اين افراد را تاييد مي‌كردند.
به هرحال با وجود اظهارنظرهاي متفاوت سياسيون درباره اين تشكل نوپديد اين سوال مطرح است كه آيا اتاق فرمان حزب «يكتا» هم در ساختمان ولنجك يعني همان جايي كه جلسات محمود احمدي‌نژاد برگزار مي‌شود قرار دارد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون