• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5159 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۷ اسفند

واكنش دنياي ورزش به تهاجم روسيه به اوكراين

قرارداد‌هاي پيچيده مالي و محكوميت‌هاي كاغذي

با حمله نظامي روسيه به اوكراين انتخاب‌هاي سختي پيش روي جامعه ورزش قرار گرفته است. اول از همه يوفا درگير جابه‌جايي محل فينال ليگ قهرمانان امسال از سن‌پترزبورگ روسيه به يك شهر ديگر و حذف احتمالي دو تيم روسي از رقابت‌هاي اروپايي شد و درنهايت پاريس را به عنوان ميزبان جديد معرفي كرد. بعد نوبت به فيفا رسيد. فيفا گفت در مورد وضعيت مسابقات پلي‌آف انتخابي جام جهاني در روزي كه كشورهاي لهستان،جمهوري چك و سوئد اعلام كردند براي انجام بازي از سفر به روسيه خودداري خواهند كرد، تصميم خواهد گرفت.
اتحاديه فوتبال اوكراين خواستار اخراج روسيه از تمامي مسابقات فيفا و يوفا شد. نمايندگان پارلمان اروپا در نامه‌اي به يوفا خواستار پايان دادن به روابط خود با شركت‌ روسي گازپروم يكي از اسپانسرهاي ليگ قهرمانان اروپا شدند. باشگاه آلماني شالكه نير نام اين شركت روسي را از روي پيراهن خود حذف كرد. 
دولت بريتانيا Aeroflot يك شركت هواپيمايي روسي كه قرارداد اسپانسري مالي ۴۰ ميليون پوندي با منچستريونايتد به امضا رسانده را از ادامه فعاليت در اين كشور منع كرد. همچنين دولت بريتانيا اعلام كرد به هيچ عنوان اجازه ورود رومن آبرامويچ مالك باشگاه چلسي و يكي از دوستان صميمي پوتين به خاك اين كشور را نخواهد داد. 
با اين حال همه قراردادهاي مالي به اين سادگي‌ها نيست. رابطه شركت گازپروم با يوفا پيچيده‌تر، ديرينه‌تر و ريشه‌دارتر از اين است كه با يك تصميم اجرايي لغو شود. يوفا البته گفت اين تهاجم را به‌شدت محكوم مي‌كند و در همبستگي خود با جامعه فوتبال در اوكراين مصمم است و آمادگي دارد دست خود را به سوي مردم اوكراين دراز كند. 
جاني اينفانتينو رييس فيفا نيز استفاده روسيه از زور و هر نوع خشونت براي حل‌وفصل مناقشات را محكوم كرد و خواستار توقف سريع درگيري‌ها و صلح در اوكراين شد. او كه پس از جلسه شوراي فيفا صحبت مي‌كرد نتوانست در مورد وضعيت پيچيده پلي‌آف جام جهاني ماه آينده كه روسيه و اوكراين در آن شركت خواهند كرد، شفافيت ارايه دهد. 
هر سه كشور لهستان، سوئد و جمهوري چك گفتند به روسيه سفر نمي‌كنند. آنها گفتند: «تشديد نظامي‌گري كه شاهد آن هستيم پيامدهاي جدي و ايمني‌ پايين‌تر براي تيم‌هاي ملي و فوتبال و هيات‌هاي رسمي ما به دنبال دارد.» اينفانتينو پاسخ داد به نظارت بر وضعيت ادامه خواهد داد. 
در حالي كه انتقادات از تهاجم روسيه در خارج از مرزهاي اين كشور شدت مي‌گرفت در داخل روسيه نيز مخالفت‌هايي وجود داشت. فدور اسمولوف بازيكن تيم ملي روسيه تصوير مربع سياه‌رنگي را به عنوان «بدون جنگ» منتشر كرد. 
در راگبي اروپا مسابقه بين روسيه و گرجستان تا پايان اين ماه به تعويق افتاد. فينا هيات حاكمه شنا و FIVB در واليبال اعلام كردند كه در حال نظارت وضعيت قبل از مسابقات جهاني اين دو رشته در كشور روسيه هستند. سباستين فتل عنوان‌دار مسابقات فرمول يك نيز اعلام كرد حاضر به شركت در رقابت‌هاي گرندپري روسيه نخواهد بود و مسوولان فرمول يك بايد اين رقابت را به جاي ديگري منتقل كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون