• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5159 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۷ اسفند

فولاد مباركه تنديس زرين جايزه ملي تعالي سازماني را از آن خود كرد

درخشش گروه فولاد مباركه در همايش ملي تعالي سازماني

فولاد مباركه با تعالي سازماني مستمر به دنبال سرآمدي در عرصه جهاني است

شركت فولاد مباركه در نوزدهمين همايش ملي تعالي سازماني، موفق شد براي چهارمين بار تنديس زرين جايزه ملي تعالي سازماني را از آن خود كند. به گزارش خبرنگار فولاد، نوزدهمين همايش ملي تعالي سازماني روز سه‌شنبه 3 اسفندماه ۱۴۰۰ با موضوع «تعالي و نوآوري پايدار سازماني » و با حضور جمعي از مقامات، مديران شركت‌ها و صاحب‌نظران اين حوزه در مركز همايش‌هاي سازمان مديريت صنعتي كشور برگزار شد و سازمان‌هاي سرآمد در بخش‌هاي ساخت و توليد، خدمات، آموزش و عمومي پس از ارزيابي توسط كارشناسان انتخاب گرديدند كه شركت فولاد مباركه توانست در بخش توليد موفق به كسب تنديس زرين جايزه ملي تعالي سازماني شود؛ اين در حالي است كه شركت فولاد مباركه تنها برنده تنديس زرين جايزه ملي تعالي سازماني در سال 1400 بود و اين موفقيت را در بخش ساخت و توليد و در سطح سازمان‌هاي بزرگ اين رويداد به دست آورد. محمدياسر طيب‌نيا مديرعامل شركت فولاد مباركه در حاشيه نوزدهمين همايش ملي تعالي سازماني در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار كرد: مسير تعالي يك مسير بي‌انتها است و شركت‌هاي پيشرو در اين عرصه بايد رشد و تعالي خود را به صورت مستمر ادامه دهند. وي افزود: فولاد مباركه و شركت‌هاي زيرمجموعه ما در همايش ملي جايزه ملي تعالي سازماني حضوري چشم‌گير داشتند و پس از ارزيابي‌هاي صورت‎گرفته در دريافت بسياري از جوايز اين همايش نيز سهيم بودند. مدير عامل شركت فولاد مباركه خاطرنشان كرد: شركت فولاد مباركه در اين مسير رشد و تعالي را براي خود ترسيم كرده تا با توليد پايدار بتواند در مقياس جهاني به نقش محوري خود در صنعت فولاد كشور ادامه دهد.

دست‌يابي به تعالي سازماني  هميشه پيشرو بوده ‌است
طيب‌نيا ادامه داد: رسيدن به جايگاه تراز جهاني يكي از اهداف مهم شركت فولاد مباركه است و براي دست‌يابي به اين هدف ما بايد فعاليت‌هاي خود را بيش از پيش توسعه دهيم و در اين راستا با افزايش بهره‌وري به دنبال سرآمدي در مقياس بين‌المللي هستيم. وي اذعان داشت: در اين مسير به دنبال رقابت با رقباي جهاني هستيم و در ارزيابي‌هاي عملكرد شركت فولاد مباركه در رشد و توسعه پايدار دايمي شركت براي دست‌يابي به تعالي سازماني هميشه پيشرو بوده‌ايم. مدير عامل شركت فولاد مباركه بيان كرد: امروز در جهان شركت‌هاي پيشرو به صنعت سبز توجه جدي دارند و شركت فولاد مباركه با در نظر گرفتن همين سياست، در درجه نخست با نگاه ملي برنامه‌هاي توسعه خود را تعريف و به دنبال تحقق آن است.  وي عنوان كرد: در حال حاضر برنامه برخي از شركت‌ها در كشور با گردش مالي بالا يك نگاه بخشي و منطقه‌اي است اما شركت فولاد مباركه تاكنون ثابت كرده كه نگاهش ملي و بين‌المللي است و در طرح‌هاي توسعه‌اي به وسعت ايران با نگاه به آمايش سرزميني به توليد صنعت سبز و رعايت مسائل زيست محيطي توجه جدي دارد. مديرعامل شركت فولاد مباركه در پايان تاكيد كرد: در راستاي تحقق توسعه پايدار و تعالي سازماني شركت فولاد مباركه هم‌اكنون ۵۰ درصد آب مورد نياز خود را از طريق بازچرخاني و جمع‌آوري پساب‌هاي شهري تأمين مي‌كند و در دوره‌هاي مختلف سعي كرديم الگوي ملي بنگاه‌داري را در كشور براي توسعه پايدار به خوبي رعايت كنيم.

حفظ سطوح بالاي تعالي  از دست‌يابي به آن سخت‌تر است
محمد ناظمي هرندي، معاون تكنولوژي شركت فولاد مباركه نيز در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد با اشاره به موفقيت اين سازمان در كسب چهارمين تنديس زرين جايزه ملي تعالي سازماني، نگرش سيستمي و توسعه قابليت‌هاي سازماني را رمز موفقيت فولاد مباركه در مسير تعالي سازماني دانست و اظهار كرد: از بدو تأسيس كارخانه با نگاهي كه مديران دوران ساخت و بهره‌برداري به اين بنگاه داشته‌اند، همواره نگرش سيستمي در سازمان به عنوان يك ارزش، پشتيباني و تقويت شده و اكنون به صورت يك فرهنگ در سازمان نهادينه شده است. وي با اشاره به نقش رهبران در ايجاد فرهنگ تعالي افزود: نقش اصلي در تعالي سازمان‌ها بر عهده رهبران آن سازمان‌هاست و مولفه‌هايي همچون آينده‌نگري و الهام‌بخشي از ابعاد اصلي شايستگي رهبران در سازمان‌هاي متعالي مي‌باشد؛ اين رهبران سازمان هستند كه از طريق ايجاد دلبستگي در كاركنان، اهداف و استراتژي‌هاي سازمان را در جهت خلق ارزش براي ذي‌نفعان راهبري و هدايت مي‌كنند. معاون تكنولوژي شركت فولاد مباركه، حفظ سطوح بالاي تعالي را از دست‌يابي به آن سخت‌تر دانست و گفت: در فولاد مباركه از طريق طراحي سيستم‌هاي مديريتي، توسعه فرهنگ مشاركت و حل مساله، كار تيمي و ايجاد ساختار تحول همواره تلاش شده تا به حركت در مسير رشد و تعالي خللي وارد نشود كه حضور در سطوح بالاي تعالي سازماني طي ۲۰ سال گذشته نشان از موفقيت اين الگو است.


گسترش فرهنگ تعالي و توسعه قابليت‌هاي سازماني سياست‌ اصلي گروه فولاد مباركه
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر فولاد مباركه با رشد و توسعه در حوزه‌هاي مختلف به گروهي به وسعت ايران تبديل شده است، گسترش فرهنگ تعالي و توسعه قابليت‌هاي سازماني در سطح گروه فولاد مباركه را از سياست‌هاي اصلي اين سازمان برشمرد و حضور ۱۰ شركت از گروه فولاد مباركه در فرآيند ارزيابي سال ۱۴۰۰ را ناشي از اين مهم دانست. ناظمي هرندي از كليه كاركنان فولاد مباركه كه نقش اصلي در اين موفقيت را ايفا كردند، تشكر و قدرداني كرد و گفت: مسير تعالي پايان ندارد و اميدواريم بتوانيم به عنوان الگوي ملي بنگاه‌داري نقش خود را در رشد و توسعه صنعتي كشور به خوبي ايفا كنيم.

مدل‌هاي تعالي سازماني در دنيا  كاربردهاي روزافزوني پيدا كرده‌اند
سيامك شجاعي، مدير تضمين كيفيت و تعالي سازماني شركت فولاد مباركه نيز در خصوص اين دستاورد، در گفت‌وگو با خبرنگار ايراسين اظهار كرد: مدل‌هاي تعالي سازماني در دنيا متناسب با فضاي كسب و كار به عنوان چارچوبي براي ارزيابي عملكرد و سنجش ميزان موفقيت سازمان‌ها در استقرار سيستم‌هاي نوين مديريتي، كاربردهاي روزافزوني پيدا كرده‌اند. وي افزود: اين مدل‌ها در واقع با ايجاد يك زبان مشترك عملكرد سازمان‌ها در كسب نتايج مورد انتظار را مورد سنجش قرار مي‌دهند كه قديمي‌ترين مدل در دنيا مدل دمينگ و متعلق به كشور ژاپن است، مدلي كه از سال ۱۹۵۰ طراحي و اجرا شده است. مدير تضمين كيفيت و تعالي سازماني شركت فولاد مباركه ادامه داد: در ايران نيز مدل تعالي سازماني و جايزه ملي تعالي سازماني از سال ۱۳۸۲ توسط موسسه مطالعات و بهره‌وري منابع انساني راه‌اندازي شد؛ چارچوب اصلي مدل تعالي سازماني ايران برگرفته از مدل تعالي سازماني يا همانEFQM است كه طي ساليان اخير چندين بار مورد بازبيني قرار گرفته و آخرين ويرايش آن در سال ۱۴۰۰ معرفي شده است.

مفاهيم بنيادين، معيارها و منطق ارزيابي  از  اركان اصلي مدل تعالي سازماني
وي مفاهيم بنيادين، معيارها و منطق ارزيابي را اركان اين الگو دانست و بيان كرد: مفاهيم بنيادين در واقع ارزش‌ها و اصول اين الگو بوده كه معيارهاي مدل مبتني بر آنها طراحي شده است. شجاعي خاطرنشان كرد: معيارهاي مدل در ۲ بخش طراحي شده‌اند كه بخش اول شامل رويكردهاي يك سازمان متعالي در حوزه رهبري، استراتژي، كاركنان، قابليت‌ها، مشتريان و عمليات و بخش دوم شامل نتايج حوزه ذي‌نفعان شامل مشتريان، كاركنان، جامعه، همكاران تجاري و تأمين‌كنندگان و همچنين نتايج سازماني است. 


سنجش رويكرد سازمان‌ها  با توجه به مولفه‌هاي متنوع
وي اذعان داشت: روش ارزيابي معيارها مبتني بر منطقي به نام منطق رادار طراحي شده كه رويكردها و نتايج سازمان را با توجه به مولفه‌هاي متنوعي مورد سنجش قرار مي‌دهد و در نهايت سطح تعالي سازمان با توجه به امتياز كسب شده در بازه هزار امتيازي مشخص مي‌شود. مدير تضمين كيفيت و تعالي سازماني شركت فولاد مباركه با اشاره به سطوح تعالي تعريف‌شده براي اين جايزه تأكيد كرد: سطح گواهي تعهد به تعالي، تقديرنامه يك ستاره (امتياز بيش از ۲۵۰)، تقديرنامه ۲ ستاره (امتياز بيش از ۳۰۰)، تقديرنامه ۳ ستاره (امتياز بيش از ۳۵۰)، تقديرنامه ۴ ستاره (امتياز بيش از ۴۰۰)، تنديس بلورين (امتياز بيش از ۴۵۰)، تنديس سيمين (امتياز بيش از ۵۵۰)، تنديس زرين (امتياز بيش از ۶۵۰) است.

ايجاد فضاي رقابتي براي تعالي سازمان‌ها  يكي از اهداف برگزاري اين همايش است
وي با بيان اينكه از اهداف برگزاري اين همايش مي‌توان به ايجاد فضاي رقابتي براي تعالي سازمان‌ها، كمك به شناسايي نقاط قوت و زمينه‌هاي قابل بهبود در سازمان و ايجاد فضايي براي تبادل تجربيات موفق اشاره كرد، گفت: فرآيند ارزيابي بدين صورت است كه ابتدا سازمان‌ها گزارشي تحت عنوان اظهارنامه تعالي كه مبتني بر معيارهاي مدل، تهيه شده به دبيرخانه جايزه ارسال مي‌كنند و پس از آن سازمان متقاضي توسط تيم ارزيابي كه از مديران و يا كارشناسان ساير حوزه‌هاي كسب و كار مي‌باشند مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.
شجاعي بيان كرد: تيم ارزيابي ابتدا اظهارنامه تعالي سازماني را مورد بررسي قرار داده و سپس جهت رفع ابهام و دريافت پاسخ سوالات خود در محل شركت متقاضي حضور مي‌يابد؛ در نهايت بر اساس اجماع تيم ارزيابي امتياز نهايي سازمان مشخص و گزارش بازخورد شامل نقاط قوت و حوزه‌هاي قابل بهبود بر اساس معيارهاي مدل به سازمان ارايه مي‌شود. گروه فولاد مباركه در نوزدهمين همايش ملي تعالي سازماني جوايز متعددي كسب كرد كه ازجمله مي‌توان به كسب تنديس بلورين در بخش ساخت و توليد در سطح سازمان‌هاي بزرگ توسط شركت فولاد هرمزگان اشاره كرد؛ همچنين تقديرنامه تعالي سازماني 3 ستاره براي تعالي در بخش ساخت و توليد نيز به شركت ورق‌خودرو چهارمحال و بختياري و شركت صنعتي و معدني فولادسنگ رسيد. تقديرنامه 2 ستاره براي تعالي در بخش خدمات به شركت بين‌المللي مهندسي سيستم‌ها و اتوماسيون (ايريسا) تعلق گرفت؛ همچنين به شركت صنايع معدني فولاد سنگان براي تعالي در بخش ساخت و توليد، تقديرنامه يك ستاره و به شركت‌هاي فني مهندسي فولاد مباركه و سرمايه‌گذاري توكافولاد براي تعالي در بخش خدمات، تقديرنامه يك ستاره اهدا شد. شركت‌هاي فولاد متيل، فولاد مباركه سپاهان و فلز تدارك نيز گواهي تعهد به تعالي در بخش خدمات را دريافت كردند.

مروري بر پيشينه اين جايزه ملي
همايش تعالي سازماني از سال ۱۳۸۲ به همت سازمان مديريت صنعتي آغاز شد كه فولاد مباركه پيش از نيز در سال‌هاي ٩١، ٩٣ و ۹۸ موفق به كسب تنديس زرين جايزه ملي تعالي سازماني شده بود. فولاد مباركه از سال ۱۳۸۲ و از نخستين دوره اين همايش در اين فرآيند شركت كرده و موفق شده به عنوان اولين شركت و پس از ۱۰ دوره حضور متوالي در سال ۱۳۹۱ تنديس زرين اين جايزه را دريافت و پس از آن در سال‌هاي ۹۳ و ۹۸ موفق به كسب اين عنوان شود؛ در ميان شركت‌هاي ايراني تنها شركت فولاد خوزستان در سال ۹۷ موفق شده تنديس زرين جايزه ملي تعالي سازماني را كسب كند. در سال ۱۴۰۰ نيز با حضور يك تيم ۷ نفره از ارزيابان جايزه به مدت ۶ روز، ارزيابي برگزار و كليه رويكردهاي سازمان مبتني بر مدل تعالي سازماني مورد ارزيابي قرار گرفت و در نهايت فولاد مباركه موفق شد براي چهارمين بار، تنديس زرين جايزه ملي تعالي سازماني را دريافت كند.  شركت فولاد اميركبير كاشان در سال ۱۳۹۹ و شركت فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۰ از گروه فولاد مباركه موفق به كسب تنديس بلورين تعالي سازماني شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون