• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5160 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۸ اسفند

جوابيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به گزارش روزنامه« اعتماد»

قطع اينترنت، دروغي به بزرگي ديواركشي در خيابان‌ها!

نخستين نكته‌اي كه روزنامه اعتماد به آن اشاره كرده بود، تلاش نمايندگان مجلس براي يكدست كردن جامعه مطابق ميل خود و مقابله با چندصدايي است! مطلبي خلاف واقع كه فاصله بسياري با واقعيت دارد همچون ساير مطالبي كه روزنامه اعتماد و رسانه‌هاي همسو با آن طي اين مدت عليه مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان مردم و طرح‌هاي مختلف از جمله موضوع ساماندهي و مديريت فضاي مجازي با استفاده از عباراتي چون طرح محدوديت اينترنت، طرح ضد اينترنت و ... منتشر كرده است، متاسفانه روزنامه اعتماد و ساير رسانه‌هاي همسو با آن همچنان براي معرفي اين طرح از عباراتي چون قطع اينترنت استفاده مي‌كنند، رفتاري غيرحرفه‌اي كه اگر كسي نداند تصور مي‌كند بعد از تصويب اين طرح براي دسترسي به وب‌سايت‌ها و برنامك‌هاي بومي نيز با مشكل روبرو خواهد بود و بايد به‌طور كل از فضاي مجازي خداحافظي كند! انگاره‌اي غلط كه مسووليت آن به‌طور مستقيم بر عهده رسانه‌هايي چون اعتماد است كه از اعتماد افكار عمومي به رسانه‌هاي شناسنامه‌دار سوءاستفاده مي‌كنند.
بايد تاكيد شود نظام جمهوري اسلامي در طول تاريخ خود ثابت كرده است كه هيچگاه واهمه‌اي از چندصدايي در درون كشور نداشته است؛ همانطور كه روزنامه‌ها، كانال‌هاي فضاي مجازي و خبرگزاري‌ها با رويكردهاي مختلف فكري و سياسي حتي مطالبي را عليه اركان مختلف انقلاب اسلامي منتشر كرده‌اند كه اگر كسري از آن در كشورهاي مدعي آزادي بيان عليه اركان آن منتشر شده بود، دولت آنها را تعطيل مي‌كرد. بنابراين جبهه پايداري انقلاب اسلامي با صراحت لهجه بيان مي‌كند كه هيچگاه معتقد به مقابله با چندصدايي در كشور چه در فضاي اجتماعي و چه فضاي مجازي نبوده است؛ چراكه خود را ذيل گفتمان انقلاب اسلامي مي‌داند و همواره از تكثر ديدگاه‌ها و انتقادات دلسوزانه براي رفع نقاط ضعف كشور استقبال كرده و اين رويه تغيير نخواهد كرد. هجمه رسانه‌اي صورت گرفته شده طي ده سال گذشته از سوي جريان‌هاي مختلف سياسي به اين جريان نيز كه تاكنون علي‌رغم خلاف‌گويي و نشر اكاذيب با واكنش قضايي مواجه نشده است، خود مهم‌ترين سند اعتقاد جبهه پايداري انقلاب اسلامي به اين مهم مي‌باشد.
رها كردن سگ‌ هاري كه مردم را مي‌درد، احترام به چندصدايي نيست
احترام به چندصدايي، سكوت در مواجهه با رشد قارچ‌گونه صفحات غيراخلاقي، فروش اجناس ممنوعه، آموزش تروريسم، غيراخلاقي و رهاشدگي بخش اعظمي از زندگي مردم در فضاي مجازي نيست؛ شايد مردم خبر نداشته باشند كه كشورهاي جهان كه اتفاقا بسياري از آنها مقابل امريكا نيز قرار ندارند و از هم‌پيمانان اصلي اين كشور محسوب مي‌شوند، سال‌هاست كه سعي دارند تا امريكا را قانع كنند كه اجازه دهد كه سازماني مشابه سازمان ملل متحد براي اداره فضاي سايبر در جهان تشكيل شود، حتي در نشست مشتركي با اين كشور در سال 2005 ميلادي از نماينده امريكا رسما تحقق اين مطالبه را پيگيري كردند و جواب شنيدند كه «اين يك پروژه اقتصادي و امنيتي امريكا است و دليل ندارد كه كشورهاي ديگر را نيز در منافع آن شريك كند!» بعد از اين موضع‌گيري امريكايي‌ها بود كه متحدان استراتژيكش مانند فرانسه و آلمان به فكر راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات افتادند تا بتوانند از سلطه مجازي ايالات متحده رهايي پيدا كنند، حتي بعد از آن قانون جامعي در اتحاديه اروپا تصويب شد كه امروزه با عنوان GDPR از آن ياد مي‌شود، قانوني كه اگر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ايران براي خوشايند فداييان جان بر كف تمدن غرب بدون هيچ تغييري همان را تصويب و ابلاغ مي‌كردند، معلوم نبود از سوي غربگرايان با چه حجم وسيعي از حملات رسانه‌اي روبرو مي‌شدند... 

  چراكه بعيد به نظر مي‌رسد اعتماد و مديران فرارسانه‌اي آن علاقه‌اي به الگوگرفتن از اين بخش‌هاي تمدن غرب داشته باشند، متاسفانه تا جايي مسوولان انقلاب اسلامي را تشويق به الگو گرفتن از تمدن غرب مي‌كنيد كه همسو با جريان «دنياي فردا، دنياي گفتمان‌هاست، نه موشك‌ها» باشد، امروز بدون اينكه مردم را نسبت به اين واقعيت آگاه كنيد كه اتحاديه اروپا بالغ بر 300 صفحه قانون درباره فضاي مجازي دارد، امريكا 100ها بند ماده قانوني درباره فضاي سايبر تصويب كرده است. در عمليات‌ رسانه‌اي خود صرفا تلاش داريد تا مردم بپذيرند كه زندگي در ايران سياه بختي است و اگر در اروپا يا امريكا زندگي مي‌كردند به فضاي سايبر بدون قاعده دسترسي داشتند، در حالي كه هنوز چند ماه از تصويب قانون برخورد با منتشر‌كنندگان تصاوير نيروهاي نظامي حين سركوب تجمع‌هاي اعتراضي در فرانسه نمي‌گذرد!

احترام به چندصدايي فقط شما، بقيه اداي آن را درمي‌آورند!
رفتار غيرحرفه‌اي ديگري كه روزنامه اعتماد و ساير رسانه‌هاي همسو با آن انجام دادند، تلاش براي قرار دادن نمايندگان مجلس مقابل يكديگر بود، متاسفانه در حالي اين روزنامه و حاميان آن سعي دارند كه تلاش براي تصويب قانوني جهت مديريت فضاي سايبر را سياسي و محدود به جبهه پايداري انقلاب اسلامي نشان دهند، بايد به آنها يادآور شد كه رسيدگي به اين طرح براساس اصل 85 قانون اساسي در مجلس يازدهم و با راي اكثريت نمايندگان طي دو مرحله به تصويب رسيده است و هر فرد منصفي اذعان مي‌كند اين موضوع امكان وقوع بدون همراهي عموم طيف‌هاي انقلابي مجلس با سلايق مختلف را نداشته است. تشكيل كميسيون مشترك متشكل از 23 عضو منتخب از كميسيون‌هاي مختلف مجلس تحت نظر هيات رييسه مجلس نيز با عنايت به حضور منتخبان مجلس با ديدگاه‌هاي متنوع، مجددا حكايت از عدم دخالت جبهه پايداري در چينش اعضاي كميسيون مشترك دارد و در نهايت بررسي سوابق تشكيلاتي اعضاي انتخاب شده از سوي كميسيون‌هاي تخصصي مجلس به خوبي از دروغ بزرگ رسانه‌اي مبني بر محدود شدن اين امر به يك جريان سياسي در مجلس پرده برمي‌دارد.
ضمن اينكه نمايندگان همسو با جبهه پايداري همچون عموم نمايندگان انقلابي مجلس يازدهم با عنايت به اينكه رهبر معظم انقلاب اسلامي در روزهاي اول تشكيل مجلس يازدهم از نمايندگان اين مجلس خواستند به مسائل كليدي توجه كنند و مديريت فضاي مجازي را جزو اين مسائل مهم دانستند كه مساله بلندمدت هم نيست، بلكه مساله كوتاه‌مدت و ميان‌مدت و جزو مسائل نزديك ما است، حتما براي به نتيجه رسيدن اين موضوع تلاش خواهند كرد. حتي پيش و پس از آن مطالبه نيز ايشان بارها در سخنراني‌هاي متعدد خود از وضعيت يله و رهاي فضاي مجازي انتقاد كردند. براي نمونه بعد از حذف چندباره تصاوير شهيد بزرگوار حاج قاسم سليماني در پلتفرم امريكايي اينستاگرام، خاطرنشان كردند كه آنها اگر از واكنش مردم نمي‌ترسيدند به امام خميني (ره) نيز جسارت مي‌كردند، دقت كنيد كه نگفتند اگر از واكنش متوليان مديريت فضاي مجازي در كشور مي‌ترسيدند، فرمودند اگر از واكنش مردم واهمه نداشتند؛ چراكه نهايت واكنش بسياري از متوليان رسانه‌اي و اجرايي فضايي مجازي بعد از ترور شهيد سليماني در اينستاگرام ارسال پست‌، استوري‌ و متن‌هاي كوتاه با سانسور بسيار به نحوي كه مديران پلتفرم ناراحت نشوند در همان برنامك‌هاي امريكايي بود! لذا امروز در حالي اعتماد و امثال آن تلاش دارند تصويب طرح حمايت از حقوق كاربران را تلاش اقليتي در مجلس براي محدود كردن اينترنت نشان دهند كه اعضاي كميسيون مشترك طبق اصل 85 قانون اساسي مشروعيت خود را طي دو مرحله از صحن علني مجلس شوراي اسلامي گرفته‌اند، موضوعي كه حكايت از همراهي اغلب نمايندگان ملت و درك صحيح آنها از لزوم ساماندهي فضاي سايبر دارد. اكنون نيز همه‌ چيز در درون ساختار مجلس و با راي اكثريت نمايندگان مجلس براي تعيين نحوه ادامه بررسي طرح مذكور تعيين تكليف خواهد شد.

رويكرد دوگانه، هنر اصلاح‌طلبان است و بس!
نكته عجيب ديگر در گزارش اعتماد افرادي است كه آنها را به جبهه پايداري منتسب مي‌كند تا مخاطبان خود را متقاعد كند كه اين طرح جز جبهه پايداري انقلاب اسلامي طرفداري در كشور ندارد! اگر اين انتساب‌ها از سر ناآگاهي است كه بدا به حال مخاطبان روزنامه اعتماد كه مديران و تحريريه آن جريان‌شناسي سياسي نمي‌دانند و هر نماينده‌اي را بعد از اعلام طرفداري از طرح حمايت از حقوق كاربران در فضاي مجازي عضو جبهه پايداري مي‌خوانند. اگر هم آگاهانه است كه باز هم بدا به حال مخاطبان اعتماد و رسانه‌هاي اصلاح‌طلب كه مخاطب رسانه‌هايي غيرصادق هستند، موضوعي كه شايد اگر ادامه پيدا كند روزي فرا برسد كه روزنامه‌هايي چون  اعتماد تيتر  بزنند رهبر معظم انقلاب كه از اعضاي جبهه پايداري است، خواستار ساماندهي فضاي سايبر شدند! چراكه ايشان بيشتر از هر ايراني دغدغه ساماندهي فضاي سايبر را دارند.
البته هيچ كسي مدعي نيست اين طرح بدون نقص مي‌باشد و تمام دغدغه‌هاي ايشان در حوزه فضاي سايبر را مرتفع مي‌سازد. اما مي‌تواند با هم‌افزايي كارشناسان دلسوز و صاحب ايده، گامي بلند براي قدم برداشتن در اين مسير ناهموار باشد كه اميدواريم در آينده با سياست‌گذاري‌هاي دقيق و به هنگام درباره پديده‌هاي مختلف فضاي سايبر به سطح مطلوب‌تري برسد.

 


مديرمسوول روزنامه اعتماد  سلام عليكم 
نظر به درج مطلبي تحت عنوان رويكرد دوگانه در شماره 5158 آن روزنامه به تاريخ 5/12/1400 و انتساب مطالب متعدد خلاف واقع به جبهه پايداري انقلاب اسلامي همچنين بيان نكاتي عاري از واقعيت درباره «طرح حمايت از حقوق كاربران در فضاي مجازي» موسوم به طرح صيانت، اين جبهه مبادرت به صدور جوابيه ذيل مي‌نمايد و انتظار دارد كه وفق ماده 23 قانون مطبوعات جمهوري اسلامي نسبت به درج جوابيه حاضر در همان صفحه و ستون از نخستين شماره روزنامه، بعد از دريافت آن اقدام نماييد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون