• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5160 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۸ اسفند

درخواست يك عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودرو از وزارت صمت:

نتايج تست تصادف خودروهاي ايراني را منتشر كنيد

در حالي كه صنعت خودرو بيشتر از هر زمان ديگري با چالش كيفيت روبروست و نارضايتي‌ها از اين صنعت و ميزان تصادفات جاده‌اي بالا گرفته سهيل معمارباشي، مديركل دفتر صنايع خودرو وزارت صنعت روز گذشته اعلام كرده است مقصر بازنشدن كيسه هواي خودروها در تصادف بهبهان، خودروسازي‌ها نبوده‌اند و براي اينكه كيسه هواي خودروها باز شود شتاب منفي خاصي بايد به خودرو وارد شود. گويا از نظر وزارت صمت مقصر باز نشدن ايربگ‌هاي خودروهاي ساخت داخل در اين تصادف مرگبار، «شدت تصادف» بوده و بايد خودروها آنقدر محكم به هم مي‌خوردند تا ايربگ‌ها باز مي‌شدند! اين مقام مسوول در وزارت صمت در ادامه گفته است؛ بازخواني نتايج ECU ايربگ‌ها نشان داده كه شتاب منفي و شرايط لازم براي باز شدن آنها به‌جز يك مورد خودروي سمند سورن در ساير خودرو‌ها ايجاد نشده و در نتيجه ايربگ‌ها باز نشدند.همچنين در چند مورد شاهد له شدن كامل يا آتش گرفتن خودروها در اين تصادف بوديم كه هيچ اطلاعاتي از ECU اين خودروها نتوانستيم به دست آوريم. در تصادف زنجيره‌اي بهبهان كه در دي ماه سال جاري رخ داد 15 خودروي حادثه‌ديده متعلق به شركت خودروسازي ايران‌خودرو و 23 خودرو ديگر متعلق به شركت سايپا بودند، در بخش خودروهاي سايپا 2وانت نيسان، 3 خودروي پيكاپ، 3 خودروي ال-90 و 15 پرايد درگير حادثه تصادف شدند و مابقي محصولات ايران خودرو شامل سمند ال ايكس، پارس سال، پژو 405 و سمند‌اي‌اف‌سون و سمند سورن بودند كه داراي دو ايربگ و تك‌ايربگ بودند كه هيچ كدام از اين ايربگ‌ها در اين تصادف زنجيره‌اي به درستي عمل نكرد و باز نشد و متاسفانه اين تصادف 5 نفر كشته و41 مصدوم بر جاي گذاشت. 
براي ايمني خودرو ساخت بدنه
كمربند ايمني و ايربگ در كنار هم موثرند
ابولفضل خلخالي، عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت در واكنش به ادعاي وزارت صمت در خصوص مقصر نبودن خودروسازي‌ها در باز نشدن ايربگ خودروها در تصادف بهبهان به «اعتماد» گفت: ايربگ در خودروها به عنوان تجهيز ايمني passive محسوب مي‌شود كه دستخوش عامل خارجي است. اما اينكه گفته مي‌شود چرا ايربگ اين خودروها در اين تصادف باز نشده است، به اعتقاد من سوال درستي محسوب نمي‌شود و بايد به جاي اين سوال پرسيده شود آيا ايمني اين خودروهاي داخلي كه سرنشين هم داشته‌اند فراهم بوده يا نبوده؟ اين عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت تصريح كرد: به نظر مي‌رسد مجموعه‌اي از عوامل در كنار يكديگر ايمني يك خودرو را فراهم مي‌كند كه بايد گفت حدود 70 درصد ايمني يك خودرو مربوط به سازه بدنه خودرو است و پس از آن كمربند ايمني است كه درجه اهميت بالاتري دارد و پس از آن ايربگ قرار دارد. خلخالي ادامه داد: اگر سرنشينان خودرو در ايران در تصادفات سلامت نمي‌مانند و اغلب صدمه مي‌بينند دلايل گوناگوني دارد كه به دليل عدم ايمني در سازه بدنه خودرو، كمربند ايمني و ايربگ‌هاست. اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: اينكه خودروسازان يا وزارت صمت اعلام كرده‌اند دليل باز نشدن ايربگ‌ها سرعت خودروها بوده است اصلا منطقي نيست. زيرا موضوع اصلي ايمني بدنه خودروهاست نه باز نشدن ايربگ‌ها. خلخالي با اشاره به استاندارد ملي ايران تصريح كرد: در اين استاندارد بخشي با عنوان حفاظت از سرنشين مطرح است و اين سوال مطرح مي‌شود كه خودروي داخلي كه در جاده‌هاي ايران در تردد است آيا بايد اين استاندارد را پاس كند يا خير؟   او خاطرنشان كرد: نه تنها ايران بلكه بسياري از كشورها خودروهايشان را براي تست تصادف به خارج كشور مي‌فرستند به عنوان مثال  خودروها به كشورهاي اسپانيا، انگليس و چين و... ارسال مي‌شود و اگر اين خودروها را براي تست به اين كشورها مي‌فرستند ضروت دارد تا گواهي تست اين خودروها پس از آزمايش منتشر شود تا رسانه‌ها هم نتيجه آزمايش خودروها را اعلام كنند. اين عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: تست تصادف تنها مربوط به ايربگ نيست بلكه بدنه خودرو، كمربند و صندلي‌ها را نيز در بر مي‌گيرد و بايد اين سوال مطرح شود كه آيا پژو پارس تست تصادف دارد يا ندارد؟ و اگر دارد گواهي اين تست را خودروسازي‌ها منتشر كنند تا مردم آن را ببينند. خلخالي تصريح كرد: امروز اگر يك مدل از ضعيف‌ترين خودرو در دنيا را در گوگل سرچ كنيد certificate يا گواهي ايمني اين محصول را مي‌توانيد ببينيد و گزارش تست تصادف آن قابل مشاهده است و در همه دنيا محصولي كه گزارشي از تست تصادف نداشته باشد پليس آن كشور اجازه شماره‌گذاري به آن خودرو را نمي‌دهد. اين فعال حوزه خودرو در ادامه گفت: برخي از محصولات ما در ايران اين گزارش‌ها را ندارند و خودروها قديمي هستند و الان اصلا نبايد اجازه توليد به اين محصولات داده شود چرا كه آزمون‌هاي تصادف را بر اساس استاندارد ملي ايران برآورد نمي‌كنند پس نبايد اجازه توليد در كشور را هم داشته باشند.
خودروهاي داخلي ايمني لازم را ندارند
خلخالي در ادامه افزود: بايد با مردم كشور صادق بود و گفت شرايط كشور به گونه‌اي بوده كه بسياري از وعده‌ها عملياتي نشده است و اين محصولاتي هم كه امروز توليد مي‌شوند از ايمني لازم برخوردار نيستند؛ اما پليس بنا به دلايلي اجازه شماره‌گذاري را داده است. اما اينكه گفته شود خودروهاي توليد داخل ايمني كافي را دارد كار درستي نيست. اين عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت تصريح كرد: خودروسازان بايد بگويند كه محصولات‌شان حتي استانداردهاي ملي ايران را هم پاس نمي‌كنند، اما به دليل دشواري‌هايي كه به وجود آمده و مشكلات اقتصادي به اجبار همين خودروها را توليد مي‌كنند. او در پاسخ به اين پرسش كه آيا مطرح كردن اين موضوع (عدم ايمني خودروها) باعث بي‌اعتمادي مردم از خودروهاي داخلي نمي‌شود؟ گفت: اگر هم ترسي باشد آگاهانه است زيرا فردي كه خودروي پرايد سوار مي‌شود سرعتش نبايد از 60 كيلومتر بيشتر شود و زماني كه اين فرد با 140 كيلومتر سرعت رانندگي مي‌كند، يك بخشي از آن ناآگاهي است زيرا استحكام بدنه پرايد زياد نيست و اين آگاهي‌ها بايد داده شود تا مردم با پرايد يا پژو پارس با سرعت بالا رانندگي نكنند تا چپ هم نكنند و منجر به تصادف‌هاي دلخراش نشوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون