• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5162 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۱ اسفند

سايه‌روشن‌هاي كشتي فرنگي جام تختي

واقعا رقابت‌ها بين‌المللي بود؟

يونس هميالي

يك: چهل‌ودومين دوره رقابت‌هاي بين‌المللي كشتي فرنگي جام جهان پهلوان تختي اگرچه با حضور دو كشور ارمنستان و تونس كه كشتي‌گير شاخصي را با خود نياورده بودند برگزار شد، اما به لحاظ كيفيت نبردهاي مدعيان داخلي سطحي قابل قبولي را پشت سر گذاشت. به ويژه در رقابت‌هاي وزن 55، 60، 72 و 87 كيلوگرم كه با حضور تمام چكيده كشتي اين سرزمين برگزار شد و با حساسيت خاصي همراه بود. به مدت سه روز تمام نگاه‌ها به سالن سازمان آب و برق واقع در گيت بوستان شهر اهواز معطوف شده بود. جنگجوياني كه با گام‌هاي استوار و اراده آسماني براي فتح سكوي قهرماني آمدند. مرداني كه هفته‌ها و ماه‌ها در انتطار چنين لحظه‌هايي ثانيه‌شماري كرده بودند. چه خواب و خيال‌هايي كه براي خود در اتمسفر جادويي سالن 2500 هزار نفري تصور مي‌نمودند. وقتي سوت آغاز نبردها در روز صبح چهارشنبه دميده شد تا غروب آدينه همان هفته، التهاب و اضطراب در ديدگان همه موج زد تا در نهايت شجاعت و رستگاري مردان طلايي سوار بر قايق، در رودخانه كارون كنار پرندگان مهاجر پل سفيد عطرآگين شود.

دو: بسياري از مدعيان طعم تلخ شكست را با برخورد به صخره‌هاي نفوذ‌ناپذير چشيدند. همه فهميدند ديگر آوازه، حكم به برتري نمي‌دهد و نسخه‌هاي كمرنگ تاكتيكي و تكنيكي كارايي لازم را نخواهد داشت. خيلي‌ها اندك آرزوهاي‌شان را بر باد رفته ديدند. كشتي‌گيراني كه در ذهن خود يك جايگاه خدشه‌ناپذير ساخته و به اين بيهودگي متوسل شده بودند. كساني كه يك قدم پيشرفت براي برطرف نمودن ضعف‌هاي مشهود خود كه از گذشته وجود داشت، برنداشتند و همه را نااميد كردند. مشخص شد بعضي از چهره‌هايي كه سابقه حضور در رقابت‌هاي جهاني دارند با حركت در مسير شيب نزولي هرگز دوباره جايگاهي در تيم ملي نخواهند داشت. اما بودند كشتي‌گيراني كه با ارايه نمايشي باشكوه، چشم‌نواز، شورانگيز و ستايش‌آميز خبر از روزهاي درخشان دادند. كشتي‌گيراني كه نور را بر زواياي دل‌هاي تاريك و پنهان روشن نمودند و فراتر از حد تصور و با اتكا به انديشه‌هاي برتر، فرصت‌هاي مناسب و غافل‌گيركننده شايستگي خود را مقابل رقبا به منصه ظهور رساندند. جوان‌تر‌هايي كه با اشتهايي سيري‌ناپذير، وجود ظرفيت‌هاي فني بالا، شرايط جسماني ايده‌ال و اعتماد به نفس مثال‌زدني به كار خود ادامه دادند و از كشته رقبا پشته ساختند تا نظرها را به خود جلب كنند و حقانيت خود براي پوشيدن دوبنده تيم ملي براي رقابت‌هاي قهرماني آسيا مغولستان و در ادامه جهاني صربستان و بازي‌هاي آسيايي هانگژو از كادرفني دريافت كنند.
سه: يكي از واضح‌ترين نقدها كه نقطه اشتراك سخنان منتقدين به اين تورنمنت به حساب مي‌آيد حضور نيافتن تيم‌هاي خارجي با كيفيت فني مطلوب بود. اين در حالي است كه رقابت‌ها نام پرطمطراق بين‌المللي با خود يدك مي‌كشد. اين موضوع نشان‌دهنده ضعف برنامه‌ريزي است. شبيه يك ساختمان مرتفع كه روي يك زمين ناهموار و بدون زيربناي مطمئن، بدون نقشه مناسب طرح شده باشد. در نهايت نيز واقعيت كارزار خود را بر حقيقت تحميل كرد. براي اينكه برنامه‌ريزي تعيين‌شده پويا و جامع باشد و شرايط بهتري نسبت به قبل به وجود بيايد، فرصت‌ها با بهانه‌هاي بي‌پايه يكي پس از ديگري هدر نرود تا امكان ارزيابي وجود داشته باشد، بايد هدف‌ها را كمي و كيفي و به صورت كاملا شفاف و دقيق تبيين كرد. با اين وضعيت براي سال آينده حتما تورنمنت تختي نيازمند بازنگري اساسي و تدوين دوباره است تا بغض‌هاي كمتري از گلوي‌مان پايين برود.
چهار: از دهه شصت ميلادي با پيدايش تورنمنت‌هايي نظير تفليس در شوروي سابق و دانكلوف بلغارستان تا به امروز صدها جام بين‌المللي و داخلي در هر كشوري برگزار شده است. كركره بعضي از آنها براي هميشه در تاريخ كشيده شد و تعدادي هم هر سال به صورت منظم ميزبان گوش شكسته‌ها هستند. معمولا اسامي بيشتر اين رقابت‌ها به احترام و يادبود بزرگان آن سرزمين به خاطر سال‌ها افتخارآفريني در آن رشته برگزيده شده است. چندين دهه مي‌گذرد كه اين مسابقات در كشور ما با نام جهان پهلوان غلامرضا تختي ستاره شهير كشتي آزاد برگزار مي‌شود. پيشنهاد مي‌گردد براي آوردگاه كشتي فرنگي نام يكي از كشتي‌گيران نامور اين عرصه انتخاب شود تا اسم كشتي‌گير و نام رقابت‌ها باهم تطبق داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون