• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5163 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۲ اسفند

خبر

گروسي: به سختي در حال كار براي حل اختلاف با ايران هستيم
مديركل آژانس بين‌المللي اتمي بعدازظهر چهارشنبه به وقت تهران گفت كه مي‌توان با تهران در زمينه مسائل پادماني به پيشرفت دست يافت. «رافائل گروسي»، مديركل آژانس بين‌المللي اتمي در گفت‌وگو با خبرنگاران در اين باره ابراز خوشبيني كرد كه مي‌توان به پيشرفت در زمينه مسائل مهم پادماني با ايران به پيشرفت دست يافت.وي در زمينه احتمال سفر به تهران گفت كه احتمال هر چيزي وجود دارد. مديركل آژانس همچنين عنوان كرد كه جهت بسته شدن فوري «بررسي‌هاي پادماني» ايران بايد با وي همكاري بپردازد. او گفت: مي‌توان در زمينه مسائل مهم پادماني با ايران به پيشرفت دست يافت. گروسي در پاسخ به سوالي در اين خصوص كه چرا گزارش فصلي آژانس در مورد ايران تاكنون منتشر نشده است، گفت: من به سختي در حال كار كردن روي آن هستم.


گفت‌وگوي وزراي خارجه  قطر و ايران
وزارت امور خارجه قطر، بعدازظهر چهارشنبه از گفت‌وگوي تلفني ميان «محمد بن عبدالرحمن آل ثاني» وزير امور خارجه اين كشور و حسين اميرعبداللهيان همتاي ايراني او خبر داد. بنابر اين اعلام، دو طرف در اين گفت‌وگو كه امروز صورت گرفته است، به روابط دوجانبه پرداخته‌اند و آخرين تحولات منطقه‌اي و جديدترين تحولات مربوط به مذاكرات رفع تحريم‌ها در وين را مورد بحث و بررسي قرار داده‌اند. وزارت امور خارجه قطر همچنين اضافه كرد كه دوطرف افزون بر موارد ياد شده، درباره مسائل مورد اهتمام مشترك نيز تبادل نظر كرده‌اند.


تغيير نظر سناتور دموكرات درباره برجام
«چاك شومر»، سناتور دموكرات و رييس اكثريت سنا كه از مخالفان اوليه برجام بوده، اعلام كرد اكنون از مذاكرات دولت امريكا در وين براي احياي توافق، حمايت مي‌كند.به گزارش وبگاه خبري «هيل»، شومر در پاسخ به سوالي درباره تلاش جديد براي احياي توافق هسته‌اي كه امريكا در دوره ترامپ از آن خارج شد، گفت فكر مي‌كند كه بحث در مورد اين موضوع مهم است و توضيح داد كه در سال ۲۰۱۵ به توافق هسته‌اي ايران كه باراك اوباما رييس‌جمهور وقت امريكا با متحدان اروپايي اين كشور به آن رسيده بود، راي منفي داد، زيرا فكر مي‌كرد «مشكلاتي» در آن وجود دارد؛ اما اكنون از تلاش‌هاي بايدن براي احياي مجدد توافق حمايت مي‌كند و از دولت خواسته تا به آنچه به عنوان عناصر مشكل‌ساز توافق اوليه مي‌ديد، رسيدگي كند.شومر روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: در توافق اوليه با ايران مشكلاتي وجود داشت و بسياري از ما از دولت بايدن خواسته‌ايم به اين مشكلات در اين گفت‌وگوها (مذاكرات وين) رسيدگي كند، اما فكر مي‌كنم كه بحث‌ها مهم و خوب هستند.چاك شومر رييس اكثريت سنا كه آن زمان دموكرات شماره سه بود به همراه سناتور «باب منندز» كه اكنون رييس كميته روابط خارجي سناست، «بن كاردين» دموكرات شماره دو در اين كميته و سناتور «جو منشن» چهار سناتور دموكراتي بودند كه به مخالفت با توافق سال ۲۰۱۵ راي دادند. اما درنهايت اين اقدام پس از اطاله بررسي از سوي دموكرات‌ها شكست خورد و اوباما را از نياز به وتو خلاص كرد.


رايزني شولتز و بنت درباره مذاكرات وين
«اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه  با «نفتالي بنت» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي ديدار و گفت‌وگو كرد.پايگاه خبري «عرب۴۸» به نقل از رسانه‌هاي عبري گزارش داد كه دو طرف در اين ديدار درباره تحولات مذاكرات رفع‌ تحريم‌ها در وين، احتمال امضاي يك توافق جديد با ايران و همچنين پيامدهاي بحران اوكراين بحث و تبادل‌نظر كرده‌اند.طبق اين گزارش، قرار بوده كه صدراعظم آلمان سفرهاي كوتاهي به رام‌الله و اردن نيز داشته باشد؛ اما سفر برنامه‌ريزي ‌شده او به علت تحولات اوكراين و رايزني درباره اعمال تحريم‌ عليه روسيه محدود شده است.عرب۴۸ خاطرنشان كرد كه سفر شولتز درست پس از آن صورت گرفته است كه در پارلمان آلمان در روزهاي اخير يك بودجه دفاعي به ارزش ۱۰۰ ميليارد دلار تصويب شده و صحبت از توسعه همكاري با تل‌آويو در زمينه پرنده‌هاي بدون سرنشين به ميان آمده است. تل‌آويو پيش‌تر نيز اعلام كرده بود كه براي خريد سه فروند زيردريايي اتمي از يك شركت آلماني قرارداد امضا كرده و قرار است دولت آلمان يك‌سوم هزينه را بپردازد.شولتز كه شامگاه سه‌شنبه سفر كوتاه خود را به تل‌آويو آغاز كرد، براي اولين‌بار از زمان انتصابش به عنوان صدراعظم آلمان وارد اراضي اشغالي شده است. بنابر اين گزارش، قرار است كه اولاف شولتز همچنين با «اسحاق هرتزوگ» رييس رژيم صهيونيستي و «يايير لاپيد» وزير امور خارجه اين رژيم ديدار و گفت‌وگو كند.عرب۴۸ همچنين اضافه كرد كه شولتز به همراه نفتالي بنت از موسسه موسوم به «ياد فاشيم» (مركز جهاني احياي سالروز قربانيان هلوكاست) بازديد كرده و انتظار مي‌رود كه امروز او خاك فلسطين اشغالي را ترك كند.  «اولاف شولتز» در كنفرانس خبري مشترك با «نفتالي بنت» در ادامه ضرب‌الاجل‌هاي ساختگي طرف‌هاي غربي مذاكرات وين گفت كه «توافق هسته‌اي جديد ايران بيش از اين نمي‌تواند به تعويق بيفتد.» شولتز به خبرنگاران گفت: آنچه ما دوست داريم ببينيم، اين است كه توافقي در وين حاصل شود. اكنون زمان تصميم‌گيري است. اين را نبايد بيش از اين به تعويق انداخت و ديگر نمي‌توان آن را به تعويق انداخت. اكنون زمان آن است كه درنهايت به چيزي كه نشان‌دهنده يك راه‌حل خوب و معقول است، بله بگوييم. وي همچنين با اتهام‌پراكني عليه برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران، بر تعهد به دفاع از امنيت رژيم صهيونيستي تاكيد كرد. صدراعظم آلمان در فلسطين اشغالي گفت: وظيفه ما جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح اتمي است، نمي‌دانيم قرار است چه اتفاقي بيفتد، اما متعهد به ممانعت از به خطر افتادن اسراييل هستيم و روي اين توافق داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون