• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5163 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۲ اسفند

ادامه از صفحه اول

آيا  جنگ  روسيه  و  اوكراين  براي  ايران  مفيد  است؟

 

از قرار معلوم ذخاير نهاد‌هاي دامي محدود بوده و براي مدت زمان كوتاهي جوابگوي نياز كشور است و بايد به فكر جايگزيني براي اين كشور‌ها بود. همچنين مساله ديگر تاثير اين جنگ بر نرخ تورم جهاني است كه براي كشورمان كه با تورم 2 رقمي دست و پنجه نرم مي‌كند بسيار مخرب‌تر و شديدتر خواهد بود. از ديگر آثار احتمالي اين جنگ براي اقتصاد ايران، عدم دسترسي ايران به منابع مالي است كه در شرايط تحريم از طريق روسيه كسب مي‌كرد. به ‌طور مثال چند وقت پيش مجلس شوراي اسلامي به دولت اجازه داد تا مبلغ 5 ميليارد دلار وام از دولت روسيه دريافت كند. پيش‌تر اعلام شده بود در سفر رييس‌جمهور به مسكو در اواخر دي ماه ميزان وام روسيه به 10 ميليارد دلار افزايش پيدا كرده است. روسيه همچنين در قالب قرارداد 20 ساله قرار بود در زيرساخت‌هاي انرژي ايران سرمايه‌گذاري كند. از جمله سرمايه‌گذاري در پروژه بهره‌برداري از ميدان گازي چالوس در درياي خزر كه اكنون با وضع تحريم‌هاي جديد عليه روسيه اين سرمايه‌گذاري‌ها در پرده‌اي از ابهام و مشكل فرو رفته است. همچنين با توجه به اينكه مذاكرات هسته‌اي به مراحل پاياني رسيده و با توجه به اينكه بودجه سال 1401 با پيش‌فرض توافق و لغو تحريم‌ها تنظيم شده در صورت كند شدن روند مذاكرات و به درازا كشيدن جمع‌بندي آن دولت با كسر بودجه مواجه و در نتيجه اقتصاد با ركود و تورم بيشتري روبه‌رو خواهد شد. در عرصه ارز‌هاي ديجيتال نيز مشكلاتي رخ داده است. يكي از راه‌هاي دور زدن تحريم‌هاي غرب عليه روسيه استفاده از ارز‌هاي ديجيتال بوده است، غرب و اتحاديه اروپا جهت فشار بيشتر به روسيه قصد تصويب قوانين سختگيرانه‌تري براي ارزهاي ديجيتال دارند كه منجر به كاهش قيمت آنها در جهان مي‌شود. با توجه به سرمايه‌گذاري زياد خانواده‌هاي ايراني در اين بازار طي 2 سال گذشته پيش‌بيني مي‌شود خسارت‌هاي مالي زيادي نصيب آن دسته از ايرانياني شود كه پس‌انداز‌هاي خود را صرف خريد اين نوع از دارايي‌ها كرده‌اند. اين‌ همه در حالي است كه برخي ديگر از تحليلگران معتقدند درگيري نظامي ميان روسيه و اوكراين و تحريم روسيه مي‌تواند به نفع اقتصاد ايران باشد. براي نمونه ايران مي‌تواند در زمينه صادرات گاز به اروپا جايگزين روسيه شود. اين در حالي است كه متاسفانه كشور ما نيز در تحريم و انزوا به‌سر مي‌برد و بعضي اوقات براي صادرات نفت و گاز خود از روسيه كمك مي‌گرفته است. در نتيجه به نظر نمي‌رسد ايران بتواند از فرصت جنگ و تحريم روسيه فعلا هيچ بهره‌اي ببرد به ويژه آنكه در شرايط فعلي به صلاح نيست كاري عليه منافع حامي خود در مذاكرات برجام   يعني   روسيه   انجام  بدهد.

 

تبلور  نه  شرقي نه  غربي  در  جنگ  اوكراين

هر بار به بهانه‌اي و از جبهه‌اي به ايران حمله مي‌كنند، اما جمهوري اسلامي ايران، هرگز ذره‌اي از استقلال خود كوتاه نيامده است. با نگاهي عميق به بحران اوكراين مي‌توان دريافت اگر ايران از ابتداي انقلاب شكوهمند اسلامي، ذره‌اي در مقابل غرب و امريكا كوتاه آمده بود، هرگز عمر اين انقلاب به چهل و اندي سال نمي‌رسيد. وابستگي اوكراين به غرب، باعث شد تا آنها امروز در باتلاق جنگ با روسيه تنها بمانند. 
امروز كه اوكراين به اتكاي غرب، در اين بحران فرو رفته، مي‌توان اهميت «نه‌شرقي، نه‌غربي، جمهوري اسلامي» را با عمق جان درك كرد. ايران اسلامي ثابت كرد مي‌توان با دنيا مذاكره كرد، با دنيا معامله كرد، اما هرگز تسليم و واداده نبود. الگوي انقلاب اسلامي، در مقابل كشورهايي مثل اوكراين نشان داد عزت ملي، در سايه استقلال چه معني ژرفي دارد. امروز در حالي ايران مقابل سخت‌ترين تحريم‌ها ايستادگي مي‌كند كه سوئد و فنلاند در مقابل تهديد روسيه براي پيوستن به ناتو، جرات كوچك‌ترين واكنشي را ندارند. اين در حالي است كه بزرگ‌ترين قدرت نظامي جهان، در مقابل ايران حرفي براي گفتن ندارد و حتي با بمباران پايگاه نظامي‌اش در عراق، جرات هيچ واكنشي را ندارد، يا در خليج‌فارس پهپادش به دست نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي سرنگون مي‌شود اما ترجيح مي‌دهد واكنشي به اين موضوع نشان ندهد. عزت ايران اسلامي امروز در سايه استقلال و آزادگي‌اي است كه امام راحل آن را شالوده نظام اسلامي كرد و رهبر فرزانه انقلاب، مدبرانه ساليان سال از آن مراقبت كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون