• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5163 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۲ اسفند

نقدي بر دستورات خودرويي

نمي‌توان فردا اعلام كرد تيبا از خط توليد خارج و تيباي اس‌پلاس وارد شد. اين موضوع مهمي است كه پلتفرم‌ها قديمي شده‌اند و نياز به تغيير وجود دارد.
متاسفانه بايد گفت مافيايي كه در صنعت خودروسازي كشور وجود دارد به اندازه‌اي در همه عرصه‌ها نفوذ دارند كه متاسفانه واقعيت را خلاف آنچه در حال رخ دادن است، نشان مي‌دهند و در نهايت باعث شكل‌گيري اين انتظارات از بازار خودرو شده‌اند. آنچه مسلم است توليد خودرو در ايران به شرط افزايش 50 درصدي و رسيدن آن به 1.5 ميليون دستگاه نهايتا بايد در 4 مدل توليد باشد و اگر قرار است تنها در اين 4 مدل خودرو توليد شود به اين معني است كه در ايران نيز مانند دنياي كمونيستي همه شبيه به هم خودرو بخرند كه مسلما اين موضوع مطلوب بازار ايران نيست. پس بايد واردات خودرو تسهيل شود تا بتوان نياز مردم را تامين كرد. اگر نياز به خودرو در كشور از توليدات جهاني تامين شود آن زمان مي‌توان تصميم گرفت كه خودرو در ايران در سه يا چهار مدل تامين شود و در آن صورت براي بقيه افرادي كه توان خريد خودروي خارجي را ندارند، تصميم گرفت تا از اين توليدات استفاده كنند.
زماني كه در واردات بسته است، كشور در تحريم قرار دارد، تامين منابع از بانك‌هاي بين‌الملل هم صورت نمي‌پذيرد و فاينانس نيز با مشكلات خاص خود روبه‌رو است، چطور مي‌توان انتظار توليد بالاتر داشت؟ آن هم توليد كالايي كه نيازمند سرمايه در گردش و نقدينگي بالايي است. زماني كه از 50 درصد افزايش توليد صحبت مي‌شود يعني 50 درصد افزايش سرمايه در گردش كه بايد مسوولان منبع تامين اين سرمايه در گردش را نيز اعلام كنند.
ضمن آنكه خودروهاي دپو شده امروز ناشي از اشتباهات مستقيم وزير صمت است كه براي افزايش توليد خودرو به خودروسازان فشار آورده و مديران آنها هم توليدات را افزايش دادند با وجودي كه مي‌دانستند عملا امكان اين افزايش توليد وجود ندارد. در حال حاضر هر چند اين خودروهاي دپو شده را بتوانند عرضه كنند، اما مجددا تا دو ماه بعد از آن توان توليد كم خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون