• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5163 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۲ اسفند

خبرخوان

صادرات ايران به عراق  به بيش از ۸،۲ ميليارد دلار رسيد
سيدروح‌الله لطيفي، سخنگوي گمرك درخصوص صادرات به عراق اظهار داشت: اشتراكات فراوان بين دولت ايران و عراق باعث شده تا صادرات غيرنفتي ما از 145ميليون دلار در سال 1380 به 9ميليارد دلار در سال 98 برسد و مجددا در سال جاري نيز همين ميزان قابل پيش‌بيني است. او افزود: صادرات ما در سال 80 تقريبا 145 ميليون دلار بود و در سال 84 اولين جهش را با يك ميليارد و 224ميليون دلار شاهد بوديم و در سال‌هاي بعد با شيبي مناسب به دو ميليارد و 762ميليون دلار رسيد و جهش دوم در سال 88 با صادرات چهار ميليارد و 560 ميليون دلاري رخ داد و ميزان صادرات امسال ايران به عراق نيز تاكنون به بيش از ۸،۲ ميليارد دلار رسيد.


هيچ مدير بانكي  حق ندارد ضامن بخواهد
سلماني، معاون وزير اقتصاد درخصوص درخواست ضامن از متقاضيان وام خرد بانكي گفت: روند پرداخت تسهيلات خرد تا سقف ۱۰۰ ميليون تومان به اقشار كارمندي و بازنشستگان تسهيل شده و طي يك ماه اخير فقط ۱۰۰ هزار فقره از اين تسهيلات پرداخت شده است. او ادامه داد: هيچ مدير بانكي حق ندارد بابت وام‌هاي خرد از كارمندان يا بازنشستگان ضامن بخواهد و اگر مديري در اين حوزه از دستورالعمل وزارت اقتصاد و دارايي سرپيچي كند، بركنار مي‌شود.


يارانه‌بگيران  دهك‌بندي مي‌شوند
وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مكلف شد ضمن دهك‌بندي درآمدي همه خانوارهاي يارانه‌بگير، به حذف يارانه نقدي و طرح معيشتي خانوارهاي پردرآمد اقدام كند. در نشست علني روز گذشته مجلس بررسي بخش درآمدي لايحه بودجه ۱۴۰۱ و بند (الف) تبصره (۱۴) كه مربوط به هدفمندسازي يارانه‌ها است در دستور كار قرار گرفت و به تصويب نمايندگان رسيد. براساس بند (ب) تبصره ۱۴ وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با همكاري سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها و با استفاده از پايگاه اطلاعات رفاه ايرانيان مكلف است حداكثر ظرف سه (۳) ماه پس از ابلاغ اين قانون، ضمن دهك‌بندي درآمدي كليه خانوارهاي يارانه‌بگير از طريق شاخص‌ها و اطلاعات و داده‌هاي متقن و ثبتي قابل اتكا نسبت به حذف يارانه نقدي و طرح معيشتي خانوارهاي پردرآمد اقدام نمايد، شناسايي و دهك‌بندي توسط وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي انجام مي‌گيرد.


سركشي توليدكنندگان لوازم‌خانگي از اصلاح قيمت
چهارم اسفند در جلسه ستاد تنظيم بازار مقرر شد چنانچه توليدكنندگان لوازم‌خانگي قيمت‌هاي خود را در بازار واقعي نكنند برنامه‌ريزي لازم براي آزادسازي واردات انجام شود. نزديك به يك هفته مي‌گذرد اما متاسفانه نه قيمتي كاهش پيدا كرده و نه توليدكنندگان حاضر به اعلام ليست جديد قيمت‌هاي خود به بازار هستند. در حال حاضر بازار خريد و فروش لوازم‌ خانگي در ركود مطلق قرار گرفته و اظهارات متعدد در لزوم كاهش قيمت‌ها عاملي شده تا مردم دست از خريد بردارند اما از آن طرف توليدكننده تحت تاثير اين ركود قرار نگرفته و تمايلي به كاهش قيمت‌ها ندارد.


تاسيس ۳  بانك جديد  براي حمايت از كارآفريني
محمود كريمي بيرانوند، سرپرست معاونت توسعه كارآفريني و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از ايجاد سه بانك سرمايه‌گذاري، ايده‌پردازي و متخصصان اشتغال براي توسعه اشتغال و كارآفريني در كشور خبر داد. او افزود: ۲ بانك ايده‌پردازي و متخصصان اشتغال تشكيل شده است و بانك سرمايه‌گذاري نيز در دست اجراست، اين بانك‌ها يكي از برنامه‌هاي اصلي در راستاي اشتغال‌زايي و كارآفريني در كشور است كه در سال ۱۴۰۱ عملياتي مي‌شود.


پاداش مشتركان كم‌مصرف  چقدر است؟
براساس قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت موظف به توزيع عادلانه يارانه‌هاي انرژي و مديريت تقاضاي مصرف شده است و براساس آيين‌نامه هيات وزيران، مشتركان برق كه بتوانند مصرف‌شان را در چارچوب الگو كاهش دهند، مشمول پاداش مي‌شوند. به گفته كارشناسان، در حال حاضر به ميزان ۱۲ هزار مگاوات كمبود برق داريم، حتي اگر تحريم‌ها نباشد و بودجه آن مهيا باشد، اگر دولت امروز بخواهد اين مقدار نيروگاه را توليد كند، بين ۵ تا ۷ سال نزديك به ۱۰ ميليارد دلار كه بالغ بر ۳۰۰ هزار ميليارد تومان مي‌شود، به بودجه نياز دارد تا بتواند اين توان را در كشور ايجاد كند.


كاهش چشمگير خريد گوشت توسط مردم
پوريان، رييس مجمع ملي صادركنندگان دام، نوسان‌هاي قيمت گوشت را ناشي از تصميمات غيرمعقولانه وزارت كشاورزي دانست و گفت: در روزهاي پايان سال همواره ما شاهد افزايش تقاضا براي خريد گوشت بوديم اما در حال حاضر تقاضا براي خريد گوشت كاهش چشمگيري كرده است؛ اين شرايط معلول چند عامل است يا بازار اشباع شده و ميزان ذخيره‌سازي افزايش پيدا كرده است يا مصرف‌كننده پرقدرتي نداريم و قيمت‌ها با قدرت خريد آنها همخواني ندارد. او ادامه داد: ميانگين قيمت دام نر سبك كشتاري كيلويي 62 هزار تومان و قيمت گوساله كشتاري كيلويي 57 هزار تومان است. همچنين قيمت لاشه گوسفندي در عمده‌فروشي كيلويي 130 هزار تومان، لاشه گوشت گوساله كيلويي 118 هزار تومان و قيمت ران گوسفندي در محدوده 160 هزار تومان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون