• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5167 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۷ اسفند

دغدغه مديران ورزش در آستانه قرن جديد

تفكيك جنسيتي و ممنوعيت

گروه ورزش

روز گذشته اعلام شد تمرينات دووميداني‌كاران ايران از اين پس با تفكيك جنسيتي و به صورت زنانه- مردانه برگزار خواهد شد. به اين ترتيب كه براساس دستورالعمل جديد فدراسيون دووميداني ايران، مجموعه ورزشي آفتاب انقلاب به عنوان تنها پيست تخصص دووميداني به دو شيفت صبح و عصر در روزهاي فرد و زوج تقسيم مي‌شود. خبرگزاري ايسنا در اين رابطه نوشت: «مسوولان فدراسيون اخيرا براي ممانعت از تمرين مرد و زن در كنار يكديگر، جدولي طراحي كرده‌ كه تمرينات ورزشكاران را محدود به ساعات خاصي از روز كرده است. زنان در روزهاي زوج از صبح تا ساعت ۱۴ حق تمرين دارند و مردان در همين روزها از ساعت ۱۴ تا ۲۰ شب. در روزهاي فرد هم اين ساعت تمريني برعكس اجرا خواهد شد، يعني اول مردان و سپس زنان.»

فدراسيون هيچ توضيحي در رابطه با دستور تفكيك جنسيتي و مردانه- زنانه شدن تمرينات ورزشكاران رشته دووميداني ارايه نكرده است. همچنين حجت چراغي رييس مجموعه ورزشي آفتاب انقلاب هم در اين رابطه اظهارنظري تا لحظه نگارش اين متن انجام نداه. معلوم نيست چرا به يك‌باره بايد چنين تصميمي اتخاذ شود و برنامه ورزشكاران را به هم بريزد. ورزشكاراني كه براي رسيدن به اوج آمادگي بايد روي دقايق تمرين هم حساس باشند و حالا مجبورند تمام فعاليت‌شان را با قالب جديد هماهنگ كنند. اين در حالي است كه سال‌هاست ورزشكاران رشته دووميداني بدون هيچ مشكلي كنار يكديگر تمرين مي‌كنند و حتي يك گزارش مبني بر بروز مشكل منتشر نشده است. 
در نمايي وسيع‌تر اين تصميم را مي‌توان در كنار ممنوعيت فعاليت ورزشكاران زن در رشته‌هاي زيرمجموعه فدراسيون بدنسازي يا مقاومت محكم تندروها مقابل حضور زنان در استاديوم قرار داد. روندهايي كه با روي كار آمدن دولت ابراهيم رييسي شدت گرفته است و معلوم نيست تا كجا قرار است ادامه داشته باشد. 
مسائل و مشكلات اينچنيني در حوزه ورزش و مخصوصا ورزش زنان در چهل و چند سالي كه از انقلاب مي‌گذرد وجود داشتند كه كم‌كم و به مرور زمان و با حاكم شدن ديدگاه منطقي بر تصميم‌گيري مديران برطرف شدند. حال تبديل شدن همان مسائل حل‌شده به دغدغه روز بسيار تاسف‌آور است. در واقع كسي تصور نمي‌كرد در اين روزها به جاي بحث درباره چگونگي توسعه ورزش و افزايش شانس موفقيت ورزشكاران ايران در ميادين بين‌المللي، بحث‌ها دوباره برود به سمت مسائلي نظير تفكيك جنسيتي و ممنوعيت و  اين‌جور چيزها. 
در چند روز گذشته هاشم صيامي رييس فدراسيون دووميداني در مورد مشكلات اين فدراسيون اظهار كرد: «ما از لحاظ بودجه مشكلي نداشتيم، اما از زماني كه سازمان مالياتي ورود و تمام بدهي‌هاي مالياتي ۱۰ سال گذشته را از ما طلب كرد، وضعيت خراب شد. اين اتفاقي بود كه به يك‌باره افتاد و تمام برنامه‌هاي ما را به هم ريخت. در آستانه يك رقابت مهم مانند بازي‌هاي آسيايي وقتي چنين اتفاقي مي‌افتد، تمام دووميداني از مربي و ورزشكار و مسوولان تحت فشار قرار مي‌گيرند.» حال ايشان بايد پاسخ بدهد در شرايطي كه در آستانه بازي‌هاي آسيايي قرار داريم و فدراسيون طبق گفته رييس آن لنگ دو ميليارد تومان پول است، چطور چنين طرح مبتكرانه‌اي به ذهن‌شان خطور كرده است؟ آيا اين نشان نمي‌دهد كه مقامات تصميم‌گير دغدغه‌هاي ديگري غير از ورزش دارند و اساسا در جاي اشتباهي قرار گرفته‌اند؟  البته بعيد هم نيست كه اين تصميم با فشار نهادهاي بيرون از ورزش اتخاذ شده باشد. همان‌ نهادهايي كه به عنوان مثال كاظمي‌پور را از حوزه ورزش زنان در بسيج و ستاد كل نيروهاي مسلح بدون داشتن سابقه قابل توجه به وزارت ورزش رساندند تا دستور ممنوعيت فعاليت زنان در رشته‌هاي زير مجموعه فدراسيون بدنسازي را صادر كند. همان نهادهايي كه حجت چراغي را همانند كاظمي‌پور از مجموعه نيروهاي مسلح به فدراسيون دووميداني و رياست ورزشگاه دو و ميداني آفتاب انقلاب رساندند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون