• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5169 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۹ اسفند

سال ۱۴۰۰؛ سال جادوگري در فوتبال ايران

«ابوادريس» با مربيان ليگ همكاري مي‌كند؟

علي ولي‌اللهي

شايعات پشت سر رييس عزل شده فدراسيون فوتبال در مورد ارتباط با جادوگر كم بود كه حالا اين اتهام متوجه مربيان ليگ برتري هم شده است. 

در سال‌هاي گذشته بحث استفاده از جادوگر و رمالي و طلسم و ادرار بچه در فوتبال ايران وجود داشته است. مربيان و بازيكنان زيادي در اين سال‌ها دست به افشاگري‌هاي مقطعي زدند و از ارتباط برخي مربيان و كسب تعدادي از موفقيت‌ها با استفاده از جادو جمبل پرده برداشتند. از اسفند سال قبل با آمدن شهاب‌الدين عزيزي خادم رييس فعلا خانه‌نشين فدراسيون فوتبال شايعه همكاري او با فردي به نام امير اسكندري معروف به جادوگر كلاك مطرح شد و بحث ارتباط با جادوگر اوج گرفت. مي‌توان گفت حجم پرداختن به بحث استفاده از جادوگر در سال ۱۴۰۰ به مراتب بيشتر از تمام سال‌هاي گذشته بوده است. منتقدين رييس فدراسيون با دادن نشاني‌هايي از جمله استفاده از شماره‌هاي خاص در تيم ملي يا شورواشور كردن‌لباس‌هاي بازيكنان تيم ملي به جاي تعويض‌شان با لباس‌هاي نو يا ادبيات خاص عزيزي خادم تاكيد داشتند اين ارتباط وجود داشته. هرچند در نهايت هيچ سند محكمي از اين مساله منتشر نشد.
در مقطعي از فصل شايعه همكاري يكي از مربيان ليگ برتري كه تيمش نتايج فوق‌العاده‌اي كسب كرده بود با جادوگر شدت گرفت. بعد از افزايش انتقادات و پرسش و پاسخ و تكذيب و تاييد‌هاي زياد آن تيم در روندي كاملا نزولي افتاد. برخي مدعي شدند اگر مربي ارتباطش را با جادوگر كتمان كند مورد قهر او قرار مي‌گيرد! از همان موقع بود كه «ابو ادريس» به عنوان جادوگر تهران سر زبان‌ها افتاد. نامي كه زود فراموش شد تا اينكه اخيرا با شدت بيشتري در فضاي مجازي و محافل فوتبالي به گوش مي‌رسد. 
شايعات در اين مورد آن قدر زياد است كه تا سند محكمي منتشر نشود نمي‌توان با قاطعيت از آن حرف زد. البته برخي از اين شايعات آن قدر جزييات دقيقي دارند كه به هر حال مخاطب را ناخودآگاه به فكر فرو مي‌برد. مثلا در مورد ابو ادريس مي‌گويند استاد امير اسكندري است. چند سايت ورزشي در اين زمينه به وجود چنين شخصي اشاره كرده‌اند و مدعي شدند برخي مربيان ليگ برتري با او در ارتباط هستند! 
نام اين شخصيت مرموز در چند روز گذشته تبديل به سوژه جديد كل‌كل هواداران پرسپوليس و استقلال هم شده است. هواداران پرسپوليس براي تحت‌الشعاع قرار دادن موفقيت‌هاي رقيب به‌شدت روي سوژه همكاري فرهاد مجيدي با جادوگر تاكيد مي‌كنند. اين گروه از هواداران با دادن آدرس شايعه همكاري مجيد جلالي با امير اسكندري هنگامي كه با پاس قهرمان ليگ برتر شد روي موضع خود پافشاري و به اين نكته اشاره مي‌كنند كه آن زمان هم مصطفي آجورلو مديرعامل وقت پاس بوده است. شايعه‌اي كه هرگز حتي به مرحله اثبات هم نرسيد. در اين بين هواداران استقلال اين مساله را يك شايعه مضحك قلمداد مي‌كنند كه هدفي جز تخريب روند خوب فرهاد مجيدي و تيم استقلال در آستانه دربي ندارد. 
به هر حال همين كه بحث جادوگري با اين قدرت و شدت در فوتبال ايران وجود دارد نگران‌كننده است. در عين حال بايد پذيرفت كه چنين پديده‌اي در فوتبال باشگاهي ايران وجود دارد هرچند كم و كيف آن مشخص نيست. دستگاه‌هاي نظارتي مدت‌هاست وعده برخورد با اين مزخرفات را داده‌اند اما اتفاقي رخ نداده است. براي همين است كه گاهي در تصاوير تلويزيوني مي‌بينيم فردي يواشكي مي‌رود روي خط دروازه پودر مي‌ريزد يا مايعي را خالي مي‌كند.
افرادي را مي‌بينيم كه قبل و حين بازي اطراف دروازه چيزي مي‌گذارند يا دور زمين مي‌چرخند و زير لب ورد مي‌خوانند. همين هفته پيش باشگاه پيكان قبل از بازي مقابل نساجي تصميم گرفت براي شكستن طلسم ناكامي در ورزشگاه دستگردي يك بز پاكستاني قرباني كند! آنها در پنج بازي قبلي خود در اين ورزشگاه نبرده بودند و بعد از قرباني كردن بز بيچاره باز هم باختند!
نه اينكه چنين تفكراتي مختص ورزش و به خصوص فوتبال ايران باشد. با يك سرچ ساده مي‌توان انواع و اقسام جادو جمبل‌هاي بين‌المللي و جادوگران با شهرت جهاني را پيدا كرد كه در ورزش دنيا فعال هستند. انواع و اقسام خرافات و طلسم‌ها را ديد كه بازيكنان را به خود مشغول داشته. آنچه به‌طور قاطع مي‌توان اظهار داشت اين است كه اگر قرار بود جادوگرها نتايج فوتبال را رقم بزنند الان تيم‌هاي برخي قبايل در نقاط دورافتاده كره زمين پرافتخارترين تيم‌هاي دنياي فوتبال بودند!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون