• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5171 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۲ اسفند

خبر ديپلماسي

تروئيكاي اروپايي: توافق جامع
 و منصفانه در وين روي ميز است

سه كشور اروپايي عضو برجام در واكنش به وقفه ايجاد شده در هشتمين دور مذاكرات وين، ضمن ابراز تاسف از اين وقفه، تاكيد كردند كه توافق روي ميز و آماده نهايي شدن است. به گزارش خبرگزاري فارس، مذاكره‌كنندگان انگليس، آلمان و فرانسه اعلام كردند: نااميدكننده است كه هماهنگ‌كننده اتحاديه اروپا مجبور شد در مذاكرات وين وقفه ايجاد كند. يك توافق منصفانه و جامع روي ميز آماده است تا به نتيجه برسد و به همين دليل است كه مذاكره‌كنندگان سه كشور اروپايي هفته گذشته وين را ترك كردند، كار آنها در حال به نتيجه رسيدن است. درك ما اين است كه ايران و امريكا براي حل و فصل مسائل دوجانبه نهايي سخت كار كرده‌اند و به همين دليل آماده هستيم كه اين توافق را اكنون نهايي كنيم. تروئيكاي اروپايي در ادامه بدون اشاره به عامل اصلي وضعيت موجود يعني امريكا كه به دليل خروج يكجانبه از برجام و اعمال تحريم‌هاي شديد عليه ايران و سپس طرح درخواست‌هاي غيرمنطقي در طول مذاكرات، دستيابي به توافق را با كندي و پيچيدگي‌هاي جدي مواجه كرده و همچنين بدون پرداختن به عدم پايبندي خود به تعهدات برجامي، اعلام كردند «هيچ‌كس نبايد به دنبال سوءاستفاده از مذاكرات براي اخذ تضمين‌هاي جدا از برجام باشد. اين (مساله) خطر فروپاشي توافق را به همراه دارد و مردم ايران را از لغو تحريم‌ها و جامعه بين‌المللي را از اطمينان لازم در مورد برنامه هسته‌اي ايران محروم مي‌كند.»


فضاسازي جديد عربستان  عليه ايران
«عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزيز» سفير رژيم سعودي در اتريش و نماينده اين كشور در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين از تاسيس يك شركت هلدينگ هسته‌اي به منظور مشاركت در پروژه‌هاي اقتصادي هسته‌اي در سطح بين‌المللي و منطقه‌اي خبر داد. به نوشته وب‌سايت روزنامه «اليوم» سعودي، وي در ادامه از نگراني عربستان سعودي در قبال سياست ايران در نتيجه «نبود گزارش و اطلاعات مربوط به ايمني رآكتور بوشهر» سخن گفت و مدعي شد: ايران تنها كشوري است كه رآكتور هسته‌‌اي فعال دارد و تاكنون به توافقنامه ايمني هسته‌اي نپيوسته است. عبدالله بن خالد در ادامه ضمن اعلام اين ادعا كه ايران درباره برخي سايت‌ها با آژانس انرژي اتمي همكاري نكرده، افزود: اينها نشان‌دهنده بهره‌برداري ايران از توافق فعلي و 
در پيش گرفتن سياست گمراه‌كننده و تعلل است. وي سپس بر توافق هسته‌اي فراگير با مشخصه‌هاي قو‌ي‌تر و طولاني‌تر كه كاستي‌هاي توافق فعلي را پوشش دهد، تاكيد كرد و مدعي شد، اين توافق بايد «مانع دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي» شود و به نگراني كشورهاي منطقه درباره «گام‌هاي تنش‌زاي ايران براي بر هم زدن امنيت و ثبات منطقه‌اي ازجمله در برنامه هسته‌اي‌اش» پاسخ دهد.عبدالله بن خالد افزود: عربستان سعودي، ايران را به همكاري كامل با آژانس و عدم تاخير و تعلل در پاسخگويي به سوالات ارايه شده به ويژه در سايه ابتكار مديركل آژانس در انجام بازديدهاي بسيار از ايران و تلاش‌هاي خستگي‌ناپذير وي براي حصول راه‌حل در مسائل حل نشده فرا مي‌خواند. عربستان همچنين از ايران مي‌خواهد از تشديد تنش‌ اجتناب كند، امنيت و ثبات منطقه را به خطر نيندازد و به صورت جدي در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترك وارد مذاكره شود.


سخنگوي طالبان:
نشست وزراي خارجه منطقه  با موضوع افغانستان برگزار مي‌شود

به گزارش ايلنا به نقل از بيزينس استاندارد، سخنگوي طالبان در توييتر اعلام كرد كه اميرخان متقي سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در سومين نشست منطقه‌اي درباره افغانستان كه اواخر ماه جاري در چين برگزار مي‌شود، شركت خواهد كرد. اين خبر پس از آن منتشر شد كه متقي سرپرست وزارت امور خارجه با سفير چين در افغانستان ديدار و در مورد روابط دوجانبه و همچنين نشست منطقه‌اي آينده در مورد افغانستان در چين گفت‌وگو كرد. معاون سخنگوي وزارت امور خارجه طالبان گفت: در اين ديدار بر تقويت روابط دو كشور، مسائل سياسي و اقتصادي و همچنين شركت در نشست وزراي خارجه منطقه كه اواخر ماه جاري ميلادي در چين برگزار مي‌شود، تاكيد شد. وزارت امور خارجه طالبان اعلام كرد: وزير خارجه با ابراز خوشبيني نسبت به نتيجه مطلوب براي افغانستان، گفت كه در اين نشست (در چين) شركت خواهد كرد. اولين نشست وزراي خارجه 6 كشور همسايه افغانستان شامل ايران، چين، پاكستان، ازبكستان، تاجيكستان و تركمنستان در سپتامبر سال گذشته به ميزباني پاكستان برگزار شد. دومين نشست وزراي خارجه كشورهاي منطقه در اكتبر گذشته در ايران برگزار شد كه در آن شركت‌كنندگان بيانيه مشتركي صادر كردند و خواستار تشكيل دولت فراگير در افغانستان شدند.


گفت‌وگوي تلفني وزير خارجه قطر با اميرعبداللهيان
شبكه خبري الجزيره اعلام كرد كه «شيخ محمد بن عبدالرحمن آل ثاني» وزير خارجه قطر تلفني با «حسين اميرعبداللهيان» وزير خارجه ايران گفت‌وگو كرده است. براساس اعلام وزارت خارجه قطر، دو نفر درباره تحولات منطقه‌اي و آخرين تحولات درباره توافق هسته‌اي گفت‌وگو كردند.«فايننشال تايمز» به نقل از افراد مطلع، مدعي شد قطر نقش خود را براي ميانجيگري بين ايالات متحده و جمهوري اسلامي ايران تشديد كرده است. به ادعاي اين روزنامه انگليسي، قطر به درخواست واشنگتن و تهران به عنوان يك واسطه عمل كرده و مذاكرات در پايتخت اتريش را تكميل مي‌كند تا بين دشمنان ديرينه اعتمادسازي كند. طبق اين گزارش، دوحه پيام‌هايي را بين بازيگران اصلي منتقل كرده و براي رفع نگراني‌هاي ايران، از جمله موارد مربوط به درخواست اين كشور مبني بر ارايه تضمين از سوي دولت بايدن در اين خصوص كه هيچ دولت آينده ايالات متحده نمي‌تواند به‌طور يكجانبه از توافق، مانند ترامپ خارج شود، تلاش كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون