• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5171 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۲ اسفند

اقتصاد بين‌الملل

امريكا عرضه دلار به روسيه را ممنوع كرد
امريكا در روز جمعه صادرات، فروش و عرضه مستقيم يا غيرمستقيم دلار را توسط امريكا يا يك شخص امريكايي به دولت روسيه يا هر فردي كه در روسيه مستقر باشد، ممنوع كرد. كاخ‌سفيد در حال افزايش فشار اقتصادي بر روسيه به‌خاطر جنگ در اوكراين است. اين ممنوعيت يك مشكل جدي براي روسيه است. اين كشور يكي از صادركنندگان بزرگ نفت دنياست و بيشتر قراردادهاي نفتي آن به دلار امريكا بسته ‌شده است. اتحاديه اروپا هم در دوم مارس صادرات و واردات يورو را به روسيه ممنوع كرد. البته براي اشخاصي كه وارد روسيه مي‌شوند، ماموريت‌هاي ديپلماتيك و سازمان‌هاي بين‌المللي داراي مصونيت قانوني، استثنا قائل شده است. جو بايدن همچنين اعلام كرد روسيه را از وضعيت رابطه تجاري دايم با امريكا حذف مي‌كند. به‌اين‌ترتيب حجم وسيعي از صادرات امريكا به روسيه و واردات از اين كشور متوقف خواهد شد.


افزايش توليد نفت در صورت دريافت مجوز امريكا
اتاق نفت ونزوئلا اعلام كرد اگر امريكا با درخواست شركت دولتي PDVSA براي تجارت نفت ونزوئلا موافقت كند، توليد نفت اين كشور مي‌تواند حداقل ۴۰۰ هزار بشكه در روز افزايش پيدا كند. رينالدو كينترو، رييس اتاق نفت ونزوئلا گفت: اين افزايش توليد به ونزوئلا كه توليدش در ژانويه به ۷۵۵ هزار بشكه در روز رسيد اجازه مي‌دهد توليدش را به حدود ۱.۲ ميليون بشكه در روز برساند. مقامات امريكايي هفته گذشته با نيكلاس مادورو، رييس‌جمهور ونزوئلا ديدار كردند و از اين كشور خواستند در راستاي هرگونه توافق براي تسهيل تحريم‌هاي نفتي كه واشنگتن از سال ۲۰۱۹ عليه كاراكاس اعمال كرده است، بخشي از نفت خود را به امريكا صادر كند. رييس اتاق نفت ونزوئلا گفت: با ظرفيتي كه ما داريم، مي‌توانيم ۴۰۰ هزار بشكه در روز به توليد اضافه كنيم.


ترمز رشد هفتگي قيمت نفت كشيده شد
نفت در معاملات روز جمعه در قيمت بالاتري بسته شد اما ارزيابي بازار از بهبود احتمالي دورنماي عرضه كه با حمله روسيه به اوكراين مختل شده است باعث شد به بزرگ‌ترين كاهش هفتگي از نوامبر تن دهد. قيمت‌هاي نفت از زمان حمله نظامي روسيه به اوكراين افزايش پيدا كرده‌اند. هفته گذشته بهاي معاملات نفت به بالاترين حد از سال ۲۰۰۸ صعود كرد و سپس در واكنش به سيگنال بعضي از كشورهاي توليدكننده درباره احتمال افزايش عرضه، به‌شدت كاهش يافت. بهاي معاملات نفت برنت با سه دلار و ۳۴ سنت معادل ۳.۱ درصد افزايش، در ۱۱۲ دلار و ۶۷ سنت در هر بشكه بسته شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون