• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5174 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۵ اسفند

انگليس بدهي 500 ميليون دلاري به ايران را پرداخت مي‌كند

تهران و لندن در يك قدمي تبادل زندانيان

گروه ديپلماسي| آخرين روزهاي سال 1400 با پايان پرونده نازنين زاغري رتكليف، زنداني دو تابعيتي ايراني-انگليسي در تهران همزمان شده است. صبح روز گذشته شنيده‌هاي «اعتماد» حاكي از آن بود كه تهران و لندن به توافقي دست يافته‌اند كه در سايه آن دو زنداني دو تابعيتي ايراني-انگليسي به نام‌هاي نازنين زاغري و انوشه آشوري به زودي آزاد خواهند شد. بخش ديگري از اين خبر هم حاكي از آن بود كه همزمان با اين تحول، بدهي چند د‌هه‌ايي انگليس به ايران بابت تانك‌هاي چيفتن هم در مسير پرداخت قرار دارد. ساعتي پس از انتشار اين خبر، خبرنگار گاردين در لندن هم اين خبر را تاييد كرد و در توييترش نوشت كه گذرنامه نازنين زاغري شهروند ايراني-بريتانيايي به وي پس داده‌ شده است. توليپ صديق، نماينده مجلس عوام بريتانيا نيز در توييتر خود نوشت: «زاغري هنوز در خانه خانواده‌اش در تهران است. همچنين مي‌دانم كه بريتانيا در حال مذاكره است. در حال حاضر يك گروه از بريتانيا در تهران است.»حجت كرماني وكيل نازنين زاغري نيز در پاسخ به اين سوال كه آيا خانم زاغري رتكليف آزاد مي‌شود يا خير، به خبرگزاري رويترز گفت كه «اميدوارم به زودي خبرهاي خوبي داشته باشيم.»همزمان بوريس جانسون، نخست‌وزير بريتانيا از اظهارنظر در اين باره خودداري كرده و گفت كه معتقد است اين كار «تا رسيدن به نتيجه نهايي» در مذاكرات جاري بريتانيا با ايران «معقول نيست.»  جانسون گفت‌وگوهاي لندن با تهران درباره «دشوارترين موارد كنسولي به ويژه نازنين زاغري» را بسيار حساس توصيف كرد و گفت تا زماني كه نتيجه عملي حاصل نشده بايد كمتر درباره آن سخن گفت.نازنين زاغري قريب به 6 سال پيش براي ديدار نوروزي خانواده خود به ايران رفته بود كه هنگام بازگشت، بازداشت و به اتهام «جاسوسي» به پنج سال زندان محكوم شد. پيش از پايان زندان زاغري در پرونده نخست، پرونده ديگري براي او تشكيل شد و ارديبهشت سال جاري به اتهام تبليغ عليه نظام جمهوري اسلامي ايران، به يك سال حبس تعزيري محكوم شد. انوشه آشوري نيز يكي ديگر از زندانيان دو تابعيتي ايراني-انگليسي است كه طبق شنيده‌هاي «اعتماد» همزمان با زاغري به لندن باز خواهد گشت. آشوري كه از ۲۰۱۷ در زندان به‌سر مي‌برد به اتهام«همكاري با دولت متخاصم» به ۱۰سال زندان محكوم شده‌ بود. همزمان با انتشار اخباري درباره آزادي زاغري و آشوري گفته شده كه بريتانيا روند پرداخت بدهي حدودا ۵۰۰ ميليون دلاري مربوط به لغو سفارش تانك‌هاي چيفتن كه به خريدهاي نظامي محمدرضا شاه از بريتانيا باز مي‌گردد و با وقوع انقلاب اسلامي متوقف شده بود را آغاز كرده است. 
پول اين تانك‌ها از سوي ايران پرداخت شده بود اما بخش بزرگي از اين سفارش به ايران تحويل داده نشده بود. پس از انقلاب، ايران در دادگاه‌هاي بين‌المللي به دنبال بازپس‌ گرفتن پول و سود آن بوده است.
به گزارش بي‌بي‌سي، غير از نازنين زاغري و انوشه آشوري هر دو با تابعيت مضاعف بريتانيايي، ناهيد تقوي شهروند ايراني-آلماني كه بيش از ۴۰۰ روز است در بازداشت است، سيامك نمازي شهروند ايراني-امريكايي، فريبا عادلخواه شهروند فرانسوي- ايراني‌الاصل و احمدرضا جلالي ايراني-سوئدي محبوس در زندان اوين از جمله ايرانيان دوتابعيتي هستند كه طي سال‌هاي اخير بعد از سفر به ايران زنداني شده‌اند. باقر نمازي پدر وي زماني كه براي پيگيري مساله فرزندش به ايران سفر كرد هم از سوي ماموران بازداشت و سپس به زندان محكوم شد. وي در حال حاضر به دليل بيماري و كهولت سن بيرون از زندان است اما اجازه خروج از ايران ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون