• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5174 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۵ اسفند

رييس‌جمهوري پيشين در ديدار جمعي از وزيران دولت يازدهم و دوازدهم

رفع‌تحريم براي اقتصاد ضروري است

هفته پيش بود كه علي ربيعي در گزارشي كه به يكي از خبرهاي مهم نيمه اسفندماه تبديل شد، از نشستي مجازي خبر داد كه به گفته او به رياست حسن روحاني و با حضور جمعي متشكل از وزيران و معاونان رييس‌جمهوري در كابينه دولت يازدهم و دوازدهم شامگاه چهاردهمين روز اسفندماه برگزار شد. نشستي كه سخنگوي دولت دوازدهم درحالي روز دوشنبه 16 اسفندماه از آن گزارش داد و به نقل از حسن روحاني از لزوم «حمايت رواني از دولت رييسي» سخن گفت كه اين گزارش ربيعي پس از يك ماه هجمه محافظه‌كاران عليه حسن روحاني ارايه شده بود. 
هجمه‌هايي كه البته از اواخر دي‌ماه و اوايل بهمن‌ماه به‌نحوي آغاز شده بود اما به‌خصوص از نيمه بهمن‌ماه با جديت دوچندان دنبال شد و تا يك ماهي پس از آن يعني همان زمان كه ربيعي در گزارشش توضيح داد كه روحاني مشغول چيست و بر حمايت از دولت رييسي نيز تاكيد دارد، تا حدودي فرونشست. حال آنكه تا پيش از آن، محافظه‌كاران به‌بهانه اخبار غيررسمي از ديدارهاي روحاني با بزرگان اصلاحات همچون سيدمحمد خاتمي و سيدحسن خميني و بعضي چهره‌هاي شاخص جناح راست ازجمله علي‌اكبر ناطق‌نوري، علي لاريحاني و محمدرضا باهنر، به دولت پيشين مي‌تاختند و مدعي بودند كه روحاني درپي تشكيل «دولت سايه» است.
هرچه بود اما حالا معلوم شده كه موضوع چيز ديگري است. چنانكه روز گذشته نيز خبري ديگر از نشستي مشابه آنچه نيمه اسفندماه برگزار شد، روي خروجي خبرگزاري‌ها رفت و درحالي به نقل از روحاني بر لزوم توجه به منافع ملي در مسير مذاكرات تاكيد داشت كه در توضيح كم وكيف برگزاري نشست، از ديدار دوستانه جمعي از وزيران و رييس‌جمهوري پيشين حكايت داشت. آنجا كه حسن روحاني ضمن برشمردن مسائل مهم كشور از جمله مسائل اقتصادي و سياست خارجي گفته است: «احياي برجام و رفع تحريم‌ها يك ضرورت انكارناپذير است.» او همچنين ادامه داد: «رفع تحريم‌ها براي اقتصاد كشور يك مساله ضروري است و بايد رفع شود.» رييس دولت يازدهم و دوازدهم با اشاره به تحولات مربوط به مذاكرات وين گفته است: «امكان احياي برجام هنوز وجود دارد و هر چند مشكلاتي به وجود آمده و همواره نيز در گفت‌وگوها و مذاكرات كشورهاي مختلف با يكديگر وجود داشته است اما مي‌توان با مذاكره و تعامل آنها را رفع كرد.» او با بيان اينكه مشكل فعلي در زمينه توافق مساله ايران نيست بنابراين بايد در ميان كشورهاي عضو 1+5حل شود، تصريح كرد: «منافع مردم و كشور در هر مساله‌اي همواره مهم است و بايد تامين شود. قطعا در موضوع برجام اين منافع با مذاكره قابل دسترس و تحقق خواهد بود.» رييس دولت يازدهم و دوازدهم با اشاره به تحولات منطقه و جنگ اوكراين خاطرنشان كرد: «اين جنگ و درگيري به ضرر همه است و نه تنها دو كشور درگير بلكه كشورهاي منطقه هم از اين جنگ ضرر كرده و خواهند كرد.» روحاني همچنين در اين نشست با تاكيد بر اينكه اگر روسيه اهداف و سياستي داشته است بايد از روشي غير از جنگ دنبال مي‌كرد، گفته است: «در اين جنگ، امريكا و ناتو بيشترين نفع را خواهند برد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون