• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5175 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۶ اسفند

حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه:

روسيه هيچ ارتباطي ميان توافق در وين و تحولات اوكراين قائل نيست

حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه در حاشيه جشن ديپلماتيك نوروز در جمع خبرنگاران درباره سفر روز سه‌شنبه به پايتخت روسيه گفت: در گفت‌وگوها در روسيه علاوه بر بحث اوكراين، مذاكرات وين مورد بحث و بررسي قرار گرفت. با توجه به اينكه در بخشي از افكار عمومي در ايران برداشت شده بود كه طرف روس به نوعي هرگونه توافق احتمالي ما در مذاكرات وين را در موضوع تحولات اوكراين به گروگان گرفته، روشن شدن اين مساله براي ما اهميت داشت. در جريان مذاكرات روسيه اطمينان داد كه هيچ ارتباطي براي اين دو موضوع قائل نيست و آقاي سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه گفت اگر امروز به ما اطلاع دهيد فردا آماده هستيم براي تاييد توافق در چارچوب كميسيون مشتركي كه ذيل برجام مورد توافق قرار گرفته در وين حاضر شويم. 
به گزارش خبرگزاري فارس، او درباره اينكه آيا به توافق نهايي نزديك‌تر شده‌ايم؟ افزود: ما چهار موضوع را به عنوان خط قرمز در مذاكرات نزديك به نهايي خودمان پيش رو داشتيم كه از اين چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقريبا حل شده و به نقطه توافق رسيديم ولي دو موضوع همچنان باقي مانده از جمله موضوع تضمين اقتصادي. امروز با همكارم آقاي دكتر باقري گفت‌وگو داشتم. ما از طريق نان پيپر Non-Paper و انريكه مورا، معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به تبادل پيام‌ها با طرف امريكايي ادامه مي‌دهيم و هر زمان به نقطه توافق در اين دو موضوع و خط قرمز باقيمانده نزديك شويم، تيم ما و دكتر باقري در وين حضور خواهند يافت. اگر طرف امريكايي اراده لازم را براي حل‌وفصل دو‌ موضوع باقيمانده داشته باشد، آماده هستيم در اولين فرصت با حضور وزرا در وين روز جمع‌بندي و تصميم نهايي را داشته باشيم و به نقطه پاياني توافق برسيم. اما اكنون اين موضوع در دست طرف امريكايي است و اينكه آيا ابراز وجود حسن نيت در طرف امريكايي و نزد آقاي جو بايدن موضوعي واقعي و حقيقي است و محقق خواهد شد يا نه بستگي به اين دارد كه در رفت و برگشت پيام‌هاي ما چه اتفاقي در روزهاي آينده رخ خواهد داد.
وزير خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص دور پنجم مذاكرات ايران و عربستان نيز بيان كرد: برگزاري آن قطعي است ولي زمان هنوز نامعين است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون