• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5175 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۶ اسفند

تجاوز نظامي روسيه به اوكراين وارد چهارمين هفته شد

كي‌يف زير آتش سنگين روسيه

گروه جهان|‌ چهارشنبه، بيست‌ويكمين روز حمله روسيه به اوكراين با صداي انفجارهايي آغاز شد كه كي‌يف، پايتخت اوكراين را به لرزه درآورد. ناوهاي جنگي روسيه، اودسا را با موشك هدف گرفتند و اين درحالي است كه شهروندان پايتخت پس از حمله‌هاي هوايي سنگين روسيه در وضعيت منع رفت‌وآمد به‌ سر مي‌برند. به گزارش ايسنا، امدادگران اوكرايني صبح روز چهارشنبه اعلام كردند كه ساختماني ۱۲ طبقه در مركز كي‌يف به دنبال حملات توپخانه‌اي آسيب ديده است. در پايتخت اوكراين از شامگاه سه‌شنبه تا صبح روز پنجشنبه مقررات منع رفت‌و‌آمد به اجرا درآمده است. سناي امريكا روز سه‌شنبه به اتفاق آر، قطعنامه‌اي را تصويب كرد كه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه را جنايتكار جنگي مي‌خواهند و اقدامات او را در اوكراين محكوم مي‌كند. 

   سخنراني زلنسكي در كنگره امريكا
ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري روسيه چهارشنبه صبح به وقت واشنگتن براي كنگره امريكا سخنراني كرد. رييس‌جمهور اوكراين در سخنراني خود در كنگره امريكا خواستار ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوكراين و همچنين تحريم بيشتر سياستمداران روس شد. به گزارش ايرنا ولوديمير زلنسكي در سخنراني خود در جمع نمايندگان كنگره امريكا اظهار داشت: اين تاريك‌ترين زمان براي كشور من است؛ ما خواستار ايجاد يك منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوكراين هستيم تا از اين طريق بمباران روسيه پايان يابد. در جريان اين بمباران‌ها تاكنون بيش از يكصد كودك جان خود را از دست داده‌اند. وي افزود: آيا اين درخواست زيادي است كه ما از شما داريم؟ رييس‌جمهور اوكراين تصريح كرد: از شما مي‌خواهم تا سيستم‌هاي دفاعي بيشتري را در اختيار ما قرار دهيد. در حالي كه تمام سياستمداران روس همچنان با راحتي در دفاتر خود هستند، از شما مي‌خواهم تا تمامي آنها را تحريم كنيد؛ از شما مي‌خواهم تا ورود تمام كشتي‌هاي روسي به بنادر امريكا را ممنوع كنيد. زلنسكي همچنين حمله روسيه به اوكراين را با حملات به بندر پرل هاربر در جنگ جهاني دوم و حملات ترويستي ۱۱ سپتامبر مقايسه كرد و گفت: آيا ۱۱ سپتامبر را به ياد داريد؟ روز بدي در سال ۲۰۰۱ كه شيطان تلاش كرد تا شهرهاي شما را هدف قرار دهد. مناطق مستقل از ميدان‌هاي نبرد را؟ كشور ما نيز امروز همان روزها را تجربه مي‌كند. رييس‌جمهور اوكراين با اشاره به سخنراني «من آرزويي دارم مارتين لوتر كينگ» به نمايندگان كنگره امريكا گفت: من از شما قانونگذاران امريكايي مي‌خواهم به ما براي حفاظت از هوا و فضاي كشورمان كمك كنيد. روسيه با استفاده از جنگنده‌ها و پهپادهاي خود آسمان اوكراين را به منبعي براي مرگ تبديل كرده است. وي افزود: من هم آرزويي دارم. اين كلمات امروز خطاب به شماست. امروز من مي‌توانم بگويم كه خواسته و نيازي دارم. من نياز دارم تا از آسمان كشورم حفاظت كنم. من به تصميم و كمك شما نياز دارم. براساس گزارش فاكس‌نيوز، با وجودي كه در ابتدا زلنسكي بار ديگر بر ايجاد يك منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوكراين تاكيد كرد اما هم دموكرات‌ها و هم جمهوري‌خواهان اعتقاد دارند كه اين موضوع منجر به جنگ جهاني سوم شود. رييس‌جمهور اوكراين اظهار داشت: اگر اين خواسته ما زياد است، ما خواسته جايگزيني براي اين داريم. شما مي‌دانيد كه ما به چه نوع سيستم دفاعي نياز داريم. ما به هواپيما نياز داريم به ما و به اروپا كمك كنيد. پيش از اين دولت بايدن با طرحي مبني بر اينكه جنگنده‌هاي ميگ لهستان به پايگاهي امريكايي در آلمان اعزام شده و از آنجا به اوكراين بروند، مخالفت كرده بود. با اين حال دولت امريكا موافقت كلي خود را با طرحي كه براساس آن لهستان در ازاي اعطاي ميگ‌هاي خود به اوكراين، جنگنده‌هاي امريكايي دريافت كند، اعلام كرده بود. وي در پايان سخنراني خود به زبان انگليسي، آرزو كرد كه جو بايدن رهبر دنيا شود و خطاب به وي گفت: رهبر دنيا بودن به اين معناست كه بايد رهبر صلح باشيد.

   ارزيابي لاوروف از مذاكرات با اوكراين
سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در مصاحبه‌اي با شبكه خبري RBC گفت: مذاكره به دلايل واضح آسان نيست. با اين حال، هنوز اميدي براي مصالحه و سازش وجود دارد. مذاكره‌كنندگان روسيه و اوكراين بايد اجازه داشته باشند كه مسائل را با آرامش و بدون تشديد اوضاع، مورد بحث قرار دهند. وي افزود: وضعيت بي‌طرفي اوكراين و همچنين الزامات روسيه درباره تضمين‌هاي امنيتي در حال حاضر به صورت جدي در مذاكرات بحث مي‌شود. وضعيت بي‌طرفي اوكراين اكنون به‌طور جدي در ارتباط با تضمين‌هاي امنيتي مورد بحث قرار گرفته است. روحيه مناسب در مذاكرات اين اميد را ايجاد مي‌كند كه امكان توافق در مورد وضعيت بي‌طرف اوكراين وجود داشته باشد. وزير امور خارجه روسيه در ادامه صحبت‌هايش گفت: مسكو آماده است در مورد انواع تسليحات در اوكراين كه تهديدي براي روسيه به شمار نمي‌رود، به توافق برسد. اين جنبه حتي بدون توجه به عضويت احتمالي كي‌يف در ناتو بايد حل شود، چون حتي بدون آن، كشورهاي غربي اكنون مي‌توانند تسليحات تهاجمي را به اوكراين ارسال كنند.

   بي‌طرفي به سبك اتريش و سوئد
كاخ كرملين روز چهارشنبه اعلام كرد كه دستيابي به توافق با دولت اوكراين بر سر بي‌طرفي اين كشور به سبك كشورهايي مانند اتريش و سوئد امكان‌پذير است. ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين گفت كه تبديل شدن اوكراين به يك كشور بي‌طرف با وضعيتي قابل مقايسه با اتريش و سوئد در مذاكرات با كي‌يف مورد بحث قرار گرفته است و يك «سازش» در اين زمينه وجود دارد. پسكوف به خبرنگاران گفت: «اين گزينه‌اي است كه اكنون در حال بحث است و مي‌توان آن را به عنوان يك سازش در نظر گرفت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون