• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5178 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ فروردين

گفت‌وگوي «اعتماد» با اميررضا خادم در مورد نتايج كشتي و عملكرد فدراسيون

به حسن يزداني توصيه كردم بار علمي‌اش را بالا ببرد

براي قاسمپور ناراحتم، يزداني جوان از فضاي مجازي دوري كند

علي‌ولي‌اللهي

 

وقتي از ايشان سوال مي‌كنم چرا از فضاي ورزش دور شده‌ايد، مي‌خندد و جواب مي‌دهد اين را بايد ديگران جواب بدهند. اميررضا خادم عنوان‌دار كشتي جهان و المپيك و يكي از كساني كه سمت‌هاي مهم مديريتي در حوزه ورزش و سياست داشته مدت زيادي است از فضاي ورزش و كار اجرايي فاصله گرفته و چندان هم مايل به اظهارنظر در اين زمينه‌ها نيست. با اين حال ايشان را متقاعد كرديم دقايقي در مورد وضعيت كشتي ايران در سال گذشته و سال پيش رو به گفت‌وگو بنشينيم. اين گفت‌وگو نشان داد مدال‌آور ايران در دو المپيك بارسلون و آتلانتا با وجود دوري، به دقت مسائل كشتي را زيرنظر دارد. در اين حد كه مي‌تواند به يك كشتي‌گير جوان تذكر بدهد از فضاي مجازي و حواشي فاصله بگيرد!

جامعه تشنه موفقيت كشتي بود
اميررضا خادم در شروع گفت‌وگو در پاسخ به اين سوال كه به صورت كلي كشتي ايران در سال گذشته را چطور ارزيابي مي‌كنيد، گفت: به نظرم كشتي سال گذشته سال موفقي را پشت سر گذاشت. نتايج بسيار خوبي كسب شد به خصوص در مسابقات جهاني. جامعه هم با توجه به مشكلات زيادي كه از نظر سياسي، اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي و ساير مسائل مبتلابه مثل كرونا داشت بسيار تشنه يك خبر خوب و يك اتفاق دلگرم‌كننده و شادي‌آور بود. به هر حال نتايجي كه تيم كشتي آزاد و فرنگي در مسابقات جهاني به دست آورد بسيار به موقع و بجا بود. فكر مي‌كنم اين نتايج در روحيه مردم هم خيلي اثر مثبتي داشت. من معتقدم اصل ورزش سه نكته دارد. يكي بحث سلامت است و يكي بحث نشاط و ديگري غرور ملي. بحث سلامت كه مربوط به خود ورزشكاران مي‌شود اما در دو بخش ديگر قهرماني‌ها و نتايجي كه به دست مي‌آيد بسيار حائز اهميت است و اين اتفاق توسط كشتي افتاد و باعث شادي مردم شد. من هم به دست‌اندركاران فدراسيون كشتي و هم قهرمانان تبريك مي‌گويم.

بنا و كشتي فرنگي لازم و ملزوم يكديگرند
از قهرمان سابق جهان سوال كرديم المپيك چطور بود؟ ايشان پاسخ داد: المپيك هم به نظرم نتيجه متوسطي داشت. در كشتي فرنگي چه در مسابقات جهاني و چه المپيك آقاي بنا باز هم نتايج بسيار حائز اهميتي به دست آورد و نشان داد كه فرد بسيار انديشمند و ذي‌قيمتي براي ورزش كشور است. ۸ سال پيش و بعد از المپيك ۲۰۱۲ كه ايشان قصد داشت از المپيك كنار برود همان موقع گفتم كه هم كشتي فرنگي به بنا نياز دارد هم بنا به كشتي فرنگي. دقيقا لازم و ملزوم يكديگرند. خوشبختانه ايشان الان كنار تيم ملي است و البته در اين سال‌ها هم كم و بيش بوده و در عين حال كه يك سال قبل از المپيك هيچ انتظاري از كشتي فرنگي براي كسب مدال طلا در المپيك نداشتيم و حتي كسب مدال هم در هاله‌اي از ابهام قرار داشت اما نتايج، نتايج بسيار خوبي بود و خداقوتي هم بايد به ايشان بگوييم. 

به يزداني توصيه كردم بار علمي‌اش را بالا ببرد
رييس سابق فدراسيون كشتي در ادامه به وضعيت حسن يزداني اشاره كرد و گفت: حسن يزداني خدا را شكر خيلي تلاش مي‌كند وارد حاشيه نشود. اين عدم ورود به حاشيه يا با توصيه‌هاي خانواده و پدرش است يا بر اساس درايت و فهميدگي خودش. يا به نوعي هر دوي اينها دخيل است. به هر شكل يزداني يك روش و يك فرم جديد از كار قهرماني را دارد نشان مي‌دهد. يزداني سرش در كار خودش است و اين بسيار ارزشمند است. من به ايشان تبريك مي‌گويم و فكر مي‌كنم الگوي مناسبي است براي جامعه جوان ما. بسيار اميدوار و مشتاقم كه ان‌شاالله نتايج خوب ايشان همين‌طور ادامه پيدا كند و بتواند يك ركورد بهتر از قهرمانان بزرگي كه براي ايران افتخار كسب كردند براي كشتي و ورزش كشورمان به دست بياورد. مردم هم حسن يزداني را دوست دارند و فكر مي‌كنم بايد اين جايگاه و قالب را حفظ كند. چندباري هم به صورت دورادور به او توصيه‌هايي داشتم چون من خيلي از نزديك نديدمش. به عنوان يك علاقه‌مند به ايشان گفتم اميدوارم بتواند در زمينه تحصيل و مطالعه و بالا بردن سطح دانشش در زمينه‌هاي مختلف تلاش كند. اميدوارم در سال‌هايي كه وقت دارد تا قبل از اينكه دوران كشتي‌اش تمام شود و وارد فعاليت‌هاي مختلف اجتماعي شود، حالا هر مسيري كه خودش تمايل داشته باشد، بار علمي و دانش اطلاعات عمومي و مسائل اجتماعي خودش را هم افزايش بدهد. اين اگر اتفاق بيفتد بسيار براي او موثر خواهد بود. 

در مورد آقاي دبير چيزي نمي‌گويم اما فدراسيون از لحاظ فني و اجرايي خوب بود
به عملكرد عليرضا دبير به عنوان رييس فدراسيون كه رسيديم ايشان با ذكر اين نكته كه اجازه بدهيد من در مورد آقاي دبير چيزي نگويم، ادامه داد: من به صورت كلي در مورد نتايج حرف زدم. در مورد فدراسيون هم به نظر من در سال گذشته فدراسيون موفق عمل كرده و نمره قبولي دارد. اين از جهت فني و كسب نتايج است. روش و راهي كه فدراسيون مي‌رود به نظرم قابل قبول است و مسير فني كه در پيش گرفته قابل قبول است. در زيرساخت‌ها دارد خوب كار مي‌كند. در برنامه‌ريزي‌ها خوب است و من هم شخصا اگر خودم اين مسووليت را داشتم تا ۸۰ درصد همين كارها را مي‌كردم كه الان دارد انجام مي‌شود. باز هم تاكيد مي‌كنم از لحاظ فني و اجرايي.

پژمان درستكار ذات مربيگري دارد
اميررضا خادم در مورد پژمان درستكار سرمربي تيم ملي كشتي آزاد هم گفت: ايشان سرمربي تيم است و تصورم بر اين است كه ايشان از گذشته هم شم و دانش مربيگري را داشت. فقط بلد بودن كشتي نمي‌تواند كسي را مربي خوبي كند بلكه بايد آن شم و ذات و استعداد را هم در اين زمينه داشت. در مجموع پژمان درستكار اين را دارد و من شخصا اگر مسووليتي داشتم از پژمان درستكار و افرادي مثل ايشان استفاده مي‌كردم. حالا شايد نه در مقطع ابتدايي كار به عنوان سرمربي ولي حضور اين شخص براي كشتي بسيار مغتنم است و حضور افرادي مثل پژمان درستكار بسيار بسيار مفيد است. 

مديران فدراسيون از اتفاق سال ۲۰۰۲ 
درس بگيرند
نماينده سابق مجلس با عبور از سوالي در مورد لغو سفر تيم ملي كشتي به امريكا در سال گذشته با ذكر جمله «اجازه بدهيد در مورد اين مسائل چيزي نگويم» به مسابقات پيش روي سال جاري پرداخت و گفت: بعضي از افرادي كه سكان‌دار مديريت كشتي هستند در سال ۲۰۰۲ خودشان به عنوان كشتي‌گير در تيم ملي حضور داشتند. در آن سال مثل امسال مسابقات جهاني كه ايران قهرمان جهان شد و بازي‌هاي آسيايي نزديك به هم بود و اين به تيم لطمه وارد كرد. اميدوارم آن تجربه‌اي شده باشد تا يك تصميم منطقي با همراهي كميته ملي المپيك و وزارت ورزش گرفته شود تا نتايج، نتايجي باشد كه از قبل براي آن برنامه‌ريزي شده باشد. آن زمان كه من مسووليت فدراسيون را داشتم اولويت را روي مسابقات جهاني گذاشتيم و آنجا هم موفق شديم اما در فاصله يك ماه بعد در بازي‌هاي آسيايي آن انتظاري كه از تيم مي‌رفت اتفاق نيفتاد. به هر حال حواشي زيادي هم ايجاد شد. الان فدراسيون بايد آن تجربه را با توجه به اينكه خود آقاي دبير در آن تيم حضور داشت و برخي نفرات ديگر هم بودند، مد نظر قرار دهد تا بر اساس آن تيم چيده شود به شكلي كه انتظارات بيجا ايجاد نشود و در عين حال ما بتوانيم نتايج خوبي در هر دو رويداد به دست آوريم. بايد در نظر داشت براي قهرمانان و كشتي‌گيران مسابقات جهاني اولويت است. يعني اگر من الان كشتي مي‌گرفتم اولويتم مسابقات جهاني بود. اما از جهت ملي و مديريتي فكر مي‌كنم بازي‌هاي آسيايي اولويت مهم‌تري دارد. 

براي كامران قاسم‌پور ناراحتم
اميررضا خادم در واكنش به اين سوال كه به جز يزداني ديگر چهره شاخص كشتي ايران در سال گذشته چه كسي بود، پاسخ داد: خيلي ناراحت و متاسفم براي كامران قاسمپور. فكر مي‌كنم كامران قابليت‌هاي بسيار زيادي دارد و متاسفم كه او در كنار يك فرد قدري به نام حسن يزداني است. كاش اينها در دو وزن بودند. حتما من فكر مي‌كنم قاسمپور هم مي‌تواند در حد يزداني موفقيت كسب كند و ديده شود. ولي خب به هر حال اين شرايط به وجود آمده. اميدوارم بتواند خودش را حفظ كند. يا در همين وزن يا وزن المپيكي ديگري خودش را جا بيندازد و به نتايج خوبي برسد. در كشتي فرنگي هم برادران گرايي نتايج خيلي خوبي كسب كردند. ان‌شاالله با مديريت آقاي بنا بتوانند اين شرايط و موفقيت‌ها را ادامه دهند. در چند وزن‌هاي ديگر چه سبك‌وزن و چه سنگين‌وزن چهره‌هاي ديگري حضور دارند و فكر مي‌كنم آن فوت كوزه‌گري محمد بناست كه توانايي و استعداد اين كشتي‌گيران را از قوه به فعل تبديل مي‌كند. در كشتي فرنگي خيلي نگران نيستم چون مطمئنم بنا باز هم مسيرش را اگر حمايت شود با موفقيت طي مي‌كند. 

يزداني جوان از فضاي مجازي دوري كند
دارنده مدال طلاي جهان در پايان گفت: يك توصيه هم دارم براي يزداني جوان. فكر مي‌كنم او بايد مقداري از حواشي دور شود و به نوعي پيشكسوت خودش كه حسن يزداني هست را الگو قرار دهد. يك مقدار از فضاي مجازي و موضوعات حاشيه‌اي دوري كند. فكر مي‌كنم اگر از اين فضا دور شود مي‌تواند موفقيت‌هاي خوبي داشته باشد. كشتي‌گير شجاع، فني و توانايي است اما اگر بخواهد درگير فضاي مجازي و حاشيه‌ها شود خيلي نتواند به آنچه حقش است برسد. باقي بچه‌ها هم توانايي خوبي دارند و براي‌شان آرزوي موفقيت دارم. 


 يزداني يك روش و يك فرم جديد از كار قهرماني را دارد نشان مي‌دهد. يزداني سرش در كار خودش است و اين بسيار ارزشمند است. من به ايشان تبريك مي‌گويم و فكر مي‌كنم الگوي مناسبي است براي جامعه جوان ما. بسيار اميدوار و مشتاقم كه ان‌شاالله نتايج خوب ايشان همين‌طور ادامه پيدا كند و بتواند يك ركورد بهتر از قهرمانان بزرگي كه براي ايران افتخار كسب كردند براي كشتي و ورزش كشورمان به دست بياورد. مردم هم حسن يزداني را دوست دارند و فكر مي‌كنم بايد اين جايگاه و قالب را حفظ كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون