• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5178 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ فروردين

گذري به موسيقي در روزهاي آغازين 1401

از برگزيدگان «گرمي» تا مستندي براي حسام‌الدين سراج

«اعتماد»| آنچه مي‌خوانيد گزيده‌اي است از اخبار موسيقي در روزهاي نوروز؛ از اعلام برگزيدگان جايزه گرمي گرفته تا ركود دوباره كنسرت‌هاي موسيقي و همچنين ساخت مستندي براي حسام‌الدين سراج.


اعلام   برگزيدگان   «گرمي»  و   پيام    رييس‌جمهور   اوكراين
مراسم اهداي جوايز موسيقي گرمي با درخشش «جان باتيست» و گروه دو نفره «سيلك سونيك» و همچنين سخنراني «ولوديمير زلنسكي» رييس‌جمهور اوكراين برگزار شد.در مراسم اهداي جوايز گرمي كه يكشنبه شب برگزار شد، «جان باتيست» خواننده امريكايي برنده جايزه بهترين آلبوم سال شد و گروه دو نفره «سيلك سونيك» نيز دو مورد از جوايز اصلي گرمي را كسب كرد. اين مراسم با سخنراني ويديويي «ولوديمير زلنسكي» رييس‌جمهور اوكراين و درخواست حمايت از اوكراين از سوي او همراه بود. ايسنا به نقل از رويترز، نوشت «باتيست» كه رهبر گروه موسيقي در «برنامه آخر شب با استفن كولبرت» است، در مجموع پنج جايزه از جمله جايزه بهترين آلبوم سال، بزرگ‌ترين جايزه شب گذشته را براي آلبوم جاز «ما هستيم» كه با الهام از جنبش «جان سياه‌پوستان اهميت دارد» خلق شده است، به خود اختصاص داد. از ديگر جوايز اين خواننده به جايزه بهترين ويديو موسيقي و جايزه آهنگسازي و تنظيم موسيقي‌هاي انيميشن «روح» مي‌توان اشاره كرد. گروه «سيلك سونيك» متشكل از «برونو مارس» و «اندرسون پاك» جوايز بهترين آهنگ و بهترين ركورد سال را براي آهنگ «در را باز بگذار» كسب كرد.«اوليويا رودريگو» خواننده ۱۹ ساله امريكايي نيز در مجموع سه جايزه از جمله جايزه بهترين خواننده جديد را به خود اختصاص داد. در اواسط اين مراسم، پيام ويديويي «ولوديمير زلنسكي» پخش شد كه طي آن لذت و خوشي حاصل از موسيقي را نقطه مقابل ويراني‌هاي ناشي از حمله روسيه به اوكراين عنوان كرد.
«زلنسكي» در پيام خود بيان كرد: «چه چيزي متضاد موسيقي است؟ سكوت شهرهاي ويران ‌شده  و مردم كشته ‌شده... جاي اين سكوت را با موسيقي پر كنيد... از هر روشي كه مي‌توانيد از ما حمايت كنيد. از هر روشي به جز سكوت.»
مراسم جوايز گرمي به دليل افزايش آمار ابتلا به ويروس كرونا در ماه ژانويه به تعويق افتاد و محل برگزاري آن از لس‌آنجلس  به  لاس‌وگاس تغيير كرد.
فعلا   از  كنسرت‌هاي  تهران  خبري   نيست!
ايسنا: برگزاري كنسرت‌ها در سال ۱۴۰۰ با فراز و نشيب بسيار همراه بود؛ چراكه هر بار به علت اوج گرفتن شيوع ويروس كرونا برنامه‌ريزي‌هايي كه براي برگزاري كنسرت‌ها صورت گرفته بود به‌هم مي‌ريخت و آغاز كنسرت‌ها به تعويق مي‌افتاد. با اين حال پس از قول و قرارهايي كه درباره آغاز كنسرت‌ها در پاييز ۱۴۰۰ داده شده بود، در نهايت در سه ماهه آخر سال با وجود اوج گرفتن كرونا در برهه‌اي، كنسرت‌ها كج‌دار و مريز برگزار شدند تا اينكه اين برگزاري به نوروز هم كشيده شد.با آغاز سال ۱۴۰۱ كنسرت‌هاي نوروزي در تهران و ساير شهرستان‌ها به روي صحنه رفتند و بعد از مدتي طولاني هنرمندان به خصوص در حوزه موسيقي پاپ توانستند تجديد ديداري اساسي با طرفداران خود داشته باشند؛ اگرچه كه به علت پابرجا ماندن شيوع ويروس كرونا، اين اجراها رونق كنسرت‌هاي نوروزي پيش از كرونا را نداشتند و فروش بليت‌ها هم به منظور رعايت پروتكل‌ها، اغلب كمتر از ظرفيت موجود سالن‌ها صورت گرفت. ضمن اينكه براساس آنچه سايت‌هاي رسمي بليت‌فروشي‌ نشان مي‌داد، شهرهاي شمالي، جنوبي و استان تهران بيشترين تعداد برگزاري كنسرت را در ايام نوروزي از آن خود كردند. اما اكنون با پايان يافتن ايام نوروز، به جز يك اجرا از ماكان‌بند در چهارشنبه  ـ ۱۷ فروردين ماه ـ  در سالن ميلاد نمايشگاه، خبري از برگزاري كنسرت‌ها در روزهاي آينده فروردين ماه در تهران نيست و اهالي حوزه‌ پاپ، فعلا براي برگزاري كنسرت‌ها در كيش به سر خواهند  برد.
شعر   و   موسيقي   ايران   در   باغ‌هاي  معلق   بابل
موسيقي ما نوشت: همزمان با روز جهاني شعر و روزهاي پيرامون آن، فستيوال بين‌المللي شعر و موسيقي بابليون برگزار شد. در جريان اين دوره از فستيوال كه در منطقه باستاني باغ‌هاي معلق و دروازه ايشتار بابل برپا شد، حميدرضا شكارسري و عليرضا بهرامي از ايران به شعرخواني به زبان فارسي پرداختند كه ترجمه عربي آنها توسط مترجمان عراقي به مخاطبان ارايه شد. همچنين شاعراني از ديگر قاره‌ها و كشورها به ارايه شعرهاي خود در جلسه‌هاي مختلف شعرخواني به مناسبت روز جهاني شعر پرداختند. در اين رويداد يك‌ هفته‌اي، گروه موسيقي ايراني (داربوكا) نيز در دو نوبت به اجراي قطعه‌هاي موسيقي ايراني و عربي پرداختند. همچنين برگزاري نمايشگاه كتاب، اجراي اركستر سمفوني عراق و اجراي گروه‌هاي سرشناس موسيقي عراقي، از ديگر بخش‌هاي اين فستيوال فرهنگي هنري بود.فستيوال بابليون عراق كه پس از حمله امريكا به اين كشور و سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ متوقف شده بود، از سال ميلادي پيش با مديريت دكتر علي شلاه (شاعر و نويسنده عراقي) پس از ۱۸ سال وقفه، از سر گرفته شد.
مستند  « عاشقي   پيداست»   با   محوريت  حسام‌الدين    سراج
مهر به نقل از روابط عمومي مستند، نوشت: حسام‌الدين سراج ‌زاده اصفهان است و از ۱۳ سالگي با نواختن تمبك و سنتور فعاليت موسيقايي خود را آغاز كرد، او معماري را با گرايش شهرسازي در دانشگاه شهيد بهشتي تا مقطع كارشناسي ارشد و سپس دكتراي پژوهش هنر را در دانشگاه هنر ادامه داد و در فضاي علمي با تدريس در دانشگاه و مقالاتش درجه علمي بالايي دارد، با اين حال شهرتش را به صدايش مديون است. او با هنرمنداني چون جليل شهناز، فرهنگ شريف، حسن يوسف‌زماني، فريدون شهبازيان، جلال ذوالفنون، محمد موسوي و... همكاري داشته و در كشورهاي آلمان، فرانسه، انگلستان، سوييس، هلند، يونان، اسپانيا، چين، تركيه، كانادا، تونس، قطر و روسيه اجراهاي موفقي داشته است. از سرپرست گروه موسيقي سنتي ايراني «بي دل» آثار موسيقي متعددي نظير باغ ارغوان، وصل مستان، شمس الضحي، ياد يار، آفاق عشق، طريقت عشق، شرح فراق، آيينه رو، دل‌آرا، بي‌نشان، نگاه آسماني، نرگس مست و... منتشر شده است.مستند «عاشقي پيداست» با محور حسام‌الدين سراج به تهيه‌كنندگي احمدرضا بليغ و كارگرداني جواد مولانيا ساخته شده است، اين مستند روي آنتن شبكه چهار سيما نيز رفت كه كاري از گروه هنر و ادب شبكه چهارم سيماست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون