• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5178 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ فروردين

اولويت زندان‌ها در سال جديد

رييس سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي با تبيين اولويت‌هاي سال ۱۴۰۱ بر ضرورت بهينه‌سازي فرآيندهاي زندانباني، توسعه اشتغال زندانيان و ضرورت شناسايي نيروهاي نخبه براي مديريت تاكيد كرد. غلامعلي محمدي در نخستين نشست سراسري با مديران ستادي و استاني در سال جديد با تبيين اولويت‌هاي ترسيمي سازمان براي سال ۱۴۰۱، خواستار اهتمام جدي مديران به اجراي دقيق اين اولويت‌ها با هدف توسعه اشتغال زندانيان، افزايش كيفيت خدمات و كاهش هزينه‌ها شد. او در اين نشست با اشاره به عملكرد سال گذشته سازمان عنوان كرد كه در سال گذشته اقدامات مختلفي با هدف توسعه سامانه‌هاي الكترونيك، كاهش جمعيت كيفري، توسعه اشتغال زندانيان صورت گرفت. با برنامه‌ريزي صورت گرفته درباره تامين پابندهاي الكترونيك متناسب با نياز سازمان و آراي صادره از سوي مراجع قضايي نه تنها اين تعداد پابند تامين شد بلكه تعداد قابل توجهي نيز دراختيار داريم كه با صدور راي توسط دادگاه در اختيار زنداني قرار خواهيم داد. براساس برنامه‌ريزي صورت‌گرفته اميدوار هستيم تا نيمه سال جاري تعداد پابندها را به عدد ۳۰ هزار برسانيم كه اين خود يك گام تحولي در استفاده از سامانه‌هاي الكترونيكي است.

معافيت مالياتي براي سرمايه‌گذاري  در بخش اشتغال  زندانيان
يكي ديگر از اقدامات مهم سال گذشته تصويب مصوبه معافيت مالياتي سود حاصل از سرمايه‌گذاري در بخش توليد در زندان‌ها توسط مجلس شوراي اسلامي بود كه مي‌تواند زمينه ساز حضور بيشتر از قبل كارآفرينان و صاحبان كارگاه‌هاي توليدي براي استفاده از نيروي كار زندانيان در زندان‌ها باشد.

اعلام اولويت‌هاي هشت‌گانه  سازمان زندان‌ها در سال ۱۴۰۱
انتظار من از تمام مديران و همكاران در زندان‌هاي سراسر كشور اين است كه به‌طور جد براي عملياتي شدن اين برنامه‌ها كه در سه بخش كوتاه‌مدت (تا پايان خرداد ماه) ميان‌مدت (تا پايان شهريور ماه) و بلندمدت (تا پايان سال) طراحي شده است تدابير لازم را اتخاذ كنند. اشتغال زندانيان همواره جزو اولويت‌ها و برنامه‌هاي اصلي بوده كه امسال با توجه به نامگذاري سال با عنوان «توليد دانش بنيان اشتغال آفرين» از سوي مقام معظم رهبري انتظار مي‌رود اشتغال در زندان‌ها مورد توجه جدي‌تر قرار بگيرد. با توجه به مصوبه معافيت مالياتي فرصت خوبي براي توسعه اشتغال در زندان‌ها به عنوان مهم‌ترين بستر اصلاح و تربيت فراهم است. 

اولويت دوم  كاهش جمعيت كيفري زندان‌ها
يكي از راهكارها براي كاهش جمعيت كيفري در زندان‌ها استفاده از پابندهاي الكترونيكي است كه در اين زمينه در قانون آيين دادرسي كيفري به شوراي طبقه‌بندي زندانيان نيز اجازه داده شده است تا افراد واجد شرايط را به مراجع قضايي معرفي كنند تا از اين ظرفيت استفاده شود بنابراين مددكاران زندان‌ها افراد واجد شرايط را شناسايي كنند تا از اين امكان قانوني بهره‌مند شوند.


اولويت سوم، ارتقاي كيفيت غذا
تاكيد ديگر رييس سازمان زندان‌ها ارتقاي كيفيت غذا در زندان‌ها بود. درخصوص طبخ غذا براي زندانيان و سربازان حاضر در زندان‌ها بايد حساسيت و دقت بيشتري شود تا ضمن بهبود كيفيت غذا صرفه‌جويي در مصرف و كاهش دور ريزها نيز رعايت شود. بهبود فرآيندها و بهينه‌سازي برنامه‌هاي اجرايي در زندان‌ها مطالبه ديگر رييس سازمان زندان‌ها از مديران ستادي و استاني بود. هدف از بهينه‌سازي فرآيندها تامين حقوق شهروندي افراد و ارتقاي كيفيت خدمات زندانباني است.كارگروهي براي احصاي همه فرآيندها و اعلام روش بهبود و بهينه‌سازي آنها تشكيل خواهد شد كه تا پايان خرداد ماه گزارش جامع خود را ارايه كنند.

اولويت پنجم، توجه به امور رفاهي كاركنان
اماكن اقامتي سازمان در شهرهاي مختلف تا قبل از شروع تابستان بايد بازسازي شوند تا كاركنان زندان‌هاي سراسر كشور بتوانند از آنها استفاده كنند. دفتر آموزش و پژوهش سازمان و اداره كل امور كاركنان مكلف است تا با برنامه‌ريزي درست ضمن شناسايي كاركنان نخبه در سراسر كشور و برگزاري دوره‌هاي آموزشي مورد نياز، اين افراد را براي پست‌هاي مهم مديريتي در سطوح مختلف سازمان آماده كنند. بايد بدنه مديريتي سازمان از افراد باتجربه در امور زندانباني و آگاه به دانش روز تشكيل شود و در اين راستا كارگروه تعيين شده مكلف خواهند بود تعداد ۲۰۰ نفر را انتخاب كنند تا براي احراز پست‌هاي مديريتي براساس شايسته سالاري آموزش ببينند. براي بهبود كيفيت ارايه خدمات به خانواده زندانيان نيازمند اصلاح اساسنامه انجمن حمايت از زندانيان با توجه به نيازهاي روز هستيم تا فرآيند نحوه جذب كمك‌هاي مردمي، نحوه هزينه‌كرد آن و نحوه شناسايي خانواده‌هاي نيازمند به صورت دقيق و عادلانه انجام شود. رسيدگي به امور خانواده زندانيان در سند تحول قوه قضاييه نيز به عنوان يك تكليف براي سازمان زندان‌ها تعيين شده است، از اين رو انتظار دارم با جذب كمك‌ نهادهاي ذي‌ربط و با اولويت قرار دادن خانواده‌هايي كه در تامين معيشت دچار مشكل هستند اقدام موثري صورت گيرد. شاخص ارزيابي عملكرد در اين حوزه اين خواهد بود كه تا پايان تير ماه سال جاري براي ۱۰درصد خانواده‌هاي زندانيان تحت پوشش اشتغال ايجاد شود. آخرين اولويت ترسيمي براي سال ۱۴۰۱ موضوع توسعه و تجهيز زندان‌ها بود كه محمدي در اين زمينه نيز خواستار تجهيز زندان‌ها به سامانه‌هاي هوشمند سخت‌افزاري و نرم‌افزاري شد. عملكرد ما در حوزه رسانه ضعيف است و نيازمند يك گام تحولي در حوزه رسانه هستيم. بسياري از خدمات ما در زندان‌ها در دنيا كم نظير و بي‌نظير است از جمله امكان برقراري تماس تلفني زنداني از داخل زندان با خانواده، استفاده از سامانه‌هاي الكترونيكي، فروشگاه‌هاي مستقر در زندان‌ها، تسهيلات قضايي و حقوقي كه متاسفانه درست اطلاع‌رساني نمي‌شود اما هرروز شاهد آن هستيم رسانه‌هاي فارسي زبان مستقر در خارج از كشور به بهانه‌هاي مختلف سعي در سياه‌نمايي و دروغ‌افكني  دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون