• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3119 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر

سقوط چشمگير طلا در بازار جهاني


طلا در بازار جهاني به دنبال كاهش قيمت نفت خام به پايين‌ترين حد در چهار سال گذشته رسيده كه دورنماي پايين ماندن تورم را افزايش داده و تقاضا براي اين فلز ارزشمند را محدود كرده است، براي سومين روز كاهش يافت و به سوي نخستين كاهش هفتگي در يك ماه گذشته پيش مي‌رود. به گزارش ايسنا، هر اونس طلا براي تحويل فوري در معاملات صبح جمعه بازار سنگاپور با حداكثر 9/0 درصد كاهش، به 1181 دلار رسيد كه پايين‌ترين قيمت از اواخر هفته قبل بود. در بازار نيويورك هر اونس طلا براي تحويل در فوريه 3/1 درصد يا بيش از 13 دلار كاهش يافت و به 1181 دلار رسيد. اين بازار روز پنجشنبه به دليل جشن شكرگزاري تعطيل بود از اين رو معاملاتي كه روز گذشته انجام شد روز جاري ثبت خواهند شد. اين فلز ارزشمند در يك هفته گذشته 6/1 درصد نزول كرده در حالي كه جمعه گذشته تحت تاثير انتظار بازار براي روشن شدن همه پرسي طلا در سوييس، به 1207 دلار صعود كرده بود. معامله گران طلا در آستانه همه‌پرسي طلاي سوييس كه يكشنبه برگزار مي‌شود، محتاط مانده‌اند. هدف از اين همه‌پرسي جلوگيري از كاهش ذخاير طلاي بانك مركزي اين كشور و ملزم كردن آن به نگهداري 20 درصد از ذخايرش به طلا است. بازارها معتقدند راي آري در اين همه پرسي ممكن است قيمت طلا را افزايش دهد با اين همه نظرسنجي هفته گذشته نشان داد كه اكثر مردم سوييس با اين پيشنهاد مخالف هستند اما عده‌يي هنوز تصميم نگرفته‌اند. به گفته تحليلگران، قيمت‌هاي نفت خام بر انتظارات تورمي و رشد اقتصادي جهاني تاثير مي‌گذارد، بنابراين قيمت طلا را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد. نفت روز پنجشنبه با تصميم اوپك براي كاهش ندادن توليد، به حدود 70 دلار در هر بشكه رسيد. كاهش قيمت نفت كه از ژوئن بيش از 30 درصد نزول داشته، به همراه قوي شدن ارزش دلار به موقعيت طلا به عنوان پناهگاه مطمئن سرمايه
در برابر تورم لطمه زده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، طلا پس از اينكه سال گذشته با اعلام آغاز تعديل تدابير محرك مالي از سوي بانك مركزي امريكا 28 درصد سقوط كرد، امسال با دورنماي افزايش نرخ‌هاي بهره در امريكا و پايين ماندن فشارهاي تورمي به سوي دومين كاهش سالانه متوالي پيش مي‌رود. تحليلگران بانك سوسيته جنرال هفته گذشته قيمت طلاي مورد پيش‌بيني را كاهش داده و اعلام كردند متوسط قيمت هر اونس طلا در سه ماهه چهارم امسال به 1150 دلار و در سال آينده به 1025 دلار خواهد رسيد. در بازار فلزات ارزشمند ديگر، هر اونس نقره براي تحويل فوري حداكثر 2/1 درصد كاهش يافت و به 0507/16 دلار رسيد. هر اونس پلاتين با 7/0 درصد كاهش، به 1209 دلار رسيد و پالاديم نيز با 8/0 درصد كاهش، 799 دلار معامله شد.
چرخش 180 درجه‌يي بورس
همچنين در اين هفته، بورس اوراق بهادار تهران در جريان هفته گذشته دو رفتار كاملا متفاوت از خود نشان داد و زيان سهامداران را افزايش و كاهش داد. بورس تهران در هفته گذشته لحظه‌هاي پرالتهابي را پشت سر گذاشت به‌طوري كه خوشبيني ناشي از مذاكرات بورس را تا كانال 76 هزار واحد پيش برد، اما تمديد زمان معاملات شاخص را تا مرز 73 هزار واحد زمين زد! در ابتداي هفته سهامداران بورس كه احتمال مي‌دادند اين دور از مذاكرات به نتيجه برسد به خريداري سهام شركت‌ها به خصوص شركت‌هاي بانكي و خودرويي كه از لغو تحريم‌ها تاثير مي‌پذيرد، هجوم آوردند و اما با منتشر شدن خبر تمديد مذاكرات به يكباره نگران شدند و به فروش سهام خود اقدام كردند. برخورد هيجاني سهامداران با نتيجه مذاكرات و تحقق پيدا نكردن انتظارات آنها باعث شد تا قيمت تمامي شركت‌هاي بورسي قرمز شده و شاخص بورس تهران با بيش از 1100 واحد تا مرز 73 هزار واحد عقب‌نشيني كند. بر اين اساس شاخص بورس تهران كه تا كانال 75 هزار و 248 واحد پيش رفته بود، در هفته گذشته با 5/1 درصد افت به كانال 74 هزار و 76 واحد برگشت؛ با اين اتفاق زيان سهامداران كه تا سطح 4 درصد كاهش پيدا كرده بود دوباره به 3/6 درصد رسيد. اين در حالي است كه ارزش و حجم معاملات با افزايش اندكي مواجه شد به طوري كه در هفته گذشته 5 ميليارد و 684 ميليون سهم به ارزش 13 هزار و 812 ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت بر اين اساس حجم و ارزش سهام معامله شده نسبت به هفته قبل رشد 16 و 7 درصدي را تجربه كرد. اما در هفته گذشته به خصوص در 2 روز پاياني هفته تعداد خريداران بورس كاهش چشمگيري پيدا كرد و به دليل حاكم شدن جو منفي در بورس تهران 23 درصد افت كرد و به 127 هزار و 918 نفر رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون