• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5180 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۸ فروردين

آمارهايي از تخلفات و تلفات نوروزي

جانشين پليس راهنمايي و رانندگي كشور: ۷۴۶ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند

جانشين رييس پليس راهنمايي و رانندگي انتظامي كشور آخرين آمارهاي تصادفات نوروزي و وضعيت ترافيكي جاده‌ها در نوروز ۱۴۰۱ را تشريح كرد.
همان‌طور كه از ماه‌ها قبل پيش‌بيني شده بود در نوروز ۱۴۰۱ سفرهاي نوروزي افزايش چشمگيري داشت، سفرهايي كه اكثريت آن با وسيله نقليه و از طريق جاده‌ها انجام شد و طبيعي است كه ترددهاي جاده‌اي نيز افزايش قابل توجهي پيدا كرد. در اين شرايط دو نگراني عمده وجود داشت؛ نخست آمار جانباختگان حوادث رانندگي و پس از آن ايجاد ترافيك‌هاي طولاني در جاده‌ها. 
نتيجه اين اقدامات نيز موثر بود و با پايان تعطيلات و اجراي طرح نوروزي مشخص شد كه به‌‌رغم افزايش ۵۰درصدي سفرها و تردد در اين ايام، شمار جانباختگان و مصدومان به ترتيب ۲۳ و ۴.۴درصد كاهش داشت. 

مرگ ۷۴۶ نفر در تصادفات رانندگي نوروز ۱۴۰۱
سردار سيد تيمور حسيني، جانشين پليس راهنمايي و رانندگي انتظامي كشور به ايسنا عنوان كرد كه پس از هماهنگي‌هاي اتخاذ شده، طرح نوروزي پليس از ۲۵ اسفند سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تا پايان روز ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ادامه پيدا كرد. در اين مدت ۷۴۶ نفر در تصادفات رانندگي جان خود را از دست دادند كه از اين تعداد ۶۳۷ نفر در جاده‌ها و ۱۰۹ نفر در داخل شهرها تصادف كرده و فوت شدند. البته اين آمار در مقايسه با نوروز سال گذشته كاهش ۲۳درصدي را نشان مي‌دهد و به عبارت ديگر ۲۲۳ نفر در مقايسه با پارسال كمتر كشته شدند، آن‌هم در شرايطي كه ترددها ۵۰درصد افزايش پيدا كرد.
البته اين آماري است كه از سامانه رخدادهاي ناجا استخراج شده است، در واقع اين آمار شامل كشته‌شدگان صحنه تصادف، حين انتقال و يكي، دو روز ابتدايي حضور در بيمارستان است. آمار نهايي را پزشكي قانوني اعلام خواهد كرد كه به نظرم درنهايت باتوجه به سوابق و تجربيات سال‌هاي قبل حدود ۱۰درصد به عدد فعلي اضافه خواهد شد.

در نوروز ۱۴۰۱ چند نفر در تصادفات رانندگي مصدوم شدند؟
۱۰ هزار و ۶۲۵ فقره تصادف جرحي نيز در همين مدت رخ داد كه منجر به مصدوم شدن ۱۵ هزار و ۱۱۶ نفر شد. اين آمار نيز كاهش ۴.۴درصدي در مقايسه با سال قبل داشت. در طرح نوروزي پارسال، ۱۵ هزار و ۸۱۰ نفر در تصادفات مجروح شدند. حتما مي‌دانيد كه نسبت تردد با تصادف رانندگي يك نسبت مستقيم است، بنابراين هرچه ترددهاي ما بيشتر شود احتمال وقوع تصادفات نيز بيشتر خواهد شد، از اين رو اگر بنا بود با همان نسبت افزايش سفرها در سال جاري به نسبت سال قبل آمار كشته‌شدگان نيز اضافه شود در نوروز امسال بيش از ۱۱۰۰ نفر در تصادفات كشته مي‌شدند.

بيشترين دليل وقوع تصادفات در نوروز چه بود؟
آمارها نشان مي‌دهد سرعت غيرمجاز، سقبت غيرمجاز و عدم توجه به جلو بيشترين علت وقوع تصادفات بوده است. عمده دليل توجه به جلو خستگي و خواب آلودگي و پس از آن استفاده از تلفن همراه بود. در نوروز امسال حدود ۳۲درصد از تصادفات از نوع واژگوني بود يعني هيچ خودرويي با خودروي ديگر برخورد نكرد، بلكه مواردي نظير همين خستگي و خواب آلودگي راننده منجر به آن شد.

توقيف ۳۵ هزار خودروي حادثه‌ساز
خط قرمزمان تخلفات حادثه‌ساز و رفتارهاي پرخطر ترافيكي بود. در همين راستا نيز ۳۵ هزار دستگاه وسليه نقليه توقيف شدند كه اين توقيف شامل توقيف ساعتي يا توقيف ۷۲ ساعته و تا پايان تعطيلات بود. اين خودروها دست‌كم مرتكب دو تخلف حادثه‌ساز همزمان شده بودند. به ‌طور كلي استان‌هاي جنوبي ما همواره تصادفات بيشتري دارند. استان‌هاي سيستان و بلوچستان، كرمان، فارس، خوزستان و خراسان رضوي جزو استان‌هاي پرتصادف در طرح نوروزي ۱۴۰۱ بودند. البته در بسياري از اين استان‌ها آمارهاي موارد فوتي به نسبت سال قبل كاهشي بوده است.

در نوروز امسال هيچ جاده‌اي با گره ترافيكي قفل نشد
امسال يك اتفاق خوب در جاده‌ها رخ داد اينكه به‌‌رغم افزايش ۵۰درصدي سفرها كه البته اين افزايش ۵۰درصدي به ‌طور ميانگين است و ما در برخي معابر تا ۸۰درصد افزايش تردد را شاهد بوديم اما با وجود اين شرايط در هيچ يك از جاده‌هاي ما ترافيك‌هاي سنگين و گره ترافيكي ايجاد نشد و اين ناشي از مديريت خوب همكاران ما در پليس بود. همچنين با تمهيدات اتخاذ شده ما شاهد مواردي نظير در راه مانده و... نبوديم.
مردم حتما به خاطر دارند ما در جاده چالوس تجربه ترافيك ۴۸ ساعته را داشتيم، اما امسال چنين اتفاقي رخ نداد و ما هيچ گره ترافيكي در محورهاي‌مان نداشتيم. البته ترافيك پرحجم و در مواردي نيمه سنگين را شاهد بوديم اما اينكه ترافيك قفل شود يا در نقطه‌اي گره ايجاد شود، نداشتيم. نبايد اين‌طور تصور شود كه هيچ ترافيكي در جاده‌ها وجود نداشت، بلكه ديگر خبري از گره‌ها و قفل شدن تردد نبود.
ما در جاده‌هاي چالوس، هراز، فيروزكوه، جاده امام رضا، جاده قزوين-رشت آزادراه تهران-قم و... بار ترافيكي زيادي داشتيم اما توانستيم آن را به خوبي مديريت كنيم. گاهي در جاده چالوس شرايطي ايجاد مي‌شد كه اگر چند دقيقه ادامه پيدا مي‌كرد يك گره ترافيكي با ترافيك چندين كيلومتري ايجاد مي‌شد، اما ماموران مانع آن شدند و اجازه ندادند ترافيك قفل شود. جاده چالوس امسال يكي از بيشترين ميزان ترددها را نسبت به خود در سال‌هاي اخير داشت به‌ طوري كه ما از ۲۵ اسفند تا ۷ فروردين شاهد بار پرحجم سفر به شمال بوديم تا تاريخ دهم نيز علاوه بر بار پرحجم رفت، بار بازگشت نيز به اين محور اضافه شد كه اين نشان مي‌دهد كنترل جاده چالوس بسيار حياتي و مهم بود. علاوه بر آن ما شرايط زمستاني را در برخي جاده‌ها شاهد بوديم. در استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي، اردبيل، كردستان، ارتفاعات گيلان و مازندران، زنجان و... ما شاهد بارش برف و مه غليظ بوديم و تمامي اينها از سوي پليس مديريت شد كه با همكاري انجام شده حتي برابر يك ساعت گره و معضل ترافيكي در هيچ جاده‌اي ايجاد نشد.
رعايت قانون و مقررات براي همگان واجب است و رفتار پليس نيز بايد به عنوان الگو بر مدار قانون بوده و شكي در آن نيست اما در آن روز در جاده چالوس طبق آمارهاي تردد شمارها حداقل حدود ۲۰ هزار خودرو وجود داشت. در فاصله چندصدمتري از محل حضور من گره ترافيكي در حال شكل‌گيري بود كه من بلافاصله خود را به آنجا رساندم. واقعيت اين است كه اگر ديرتر در اين منطقه حاضر مي‌شديم ممكن بود ترافيك سنگيني در اين منطقه ايجاد شود و تصور كنيد اگر دست‌كم نيمي از آن ۲۰ هزار هزار خودرو يعني ۱۰ هزار خودرو در ترافيك مي‌ماندند و اگر فرض بگيريد در هر خودرو فقط سه نفر حضور داشتند و هر كدام از اينها دست‌كم پنج ساعت در ترافيك معطل مي‌شدند، چه زمان زيادي از مردم در ترافيك تلف مي‌شد؟ اين زمان معادل ۱۵۰ هزار نفر ساعت است. واقعيت آن است در آن مقطع من تصميم گرفتم خودم را به آن نقطه برسانم و اجازه ندهيم چنين اتفاقي رخ بدهد. حالت ديگر هم اين بود كه به دليل اينكه كلاه ايمني وجود نداشت كاري نكرده و منتظر مي‌مانم تا يك كلاه تهيه شود اما آن وقت زمان مردم به هدر مي‌رفت اما باز هم تاكيد مي‌كنم بايد مقررات رعايت شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون