• ۱۴۰۳ سه شنبه ۸ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5181 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۰ فروردين

تاييد قاضي كتانجي براون جكسون به عنوان اولين زن سياهپوست دادگاه عالي فدرال امريكا

خط قرمز نامرئي 233 ساله شكسته شد

محمدحسين لطف‌الهي

 

233 سال پس از تشكيل دادگاه عالي فدرال در ايالات متحده، با راي مجلس سنا براي اولين‌بار يك زن سياهپوست به عنوان قاضي اين دادگاه انتخاب شد. انتخاب اين قاضي زن سياهپوست تغيير زيادي در مشكلات پيش روي سياهان و اقليت‌ها در امريكا ايجاد نخواهد كرد، اما گام بزرگي از سوي دولت بايدن براي پر كردن يكي ديگر از خلأهاي ناشي از تبعيض نژادي و جنسيتي در ايالات متحده محسوب مي‌شود.
سناي امريكا روز پنجشنبه در يك راي‌گيري كه در جامعه دوقطبي ايالات متحده نشانه‌اي از همكاري محدود ميان دموكرات‌ها و گروه كوچكي از جمهوري‌خواهان محسوب مي‌شد، قاضي كتانجي براون جكسون را به عنوان يكي از 9 قاضي دادگاه عالي فدرال تاييد كرد تا پس از 12 سال دموكرات‌ها موفق شوند يكي از كانديداهاي خود را به اين دادگاه بفرستند. خانم جكسون، كار خود را در فصل تابستان و پس از بازنشستگي قاضي استفن جي.برير آغاز خواهد كرد. كتانجي براون جكسون، 51 ساله و فرزند يك معلم مدرسه اولين زن سياهپوستي خواهد بود كه بر كرسي دادگاه عالي فدرال امريكا خواهد نشست و از ابتداي تاسيس اين دادگاه نهمين كسي خواهد بود كه يك مرد سفيدپوست نيست، اما موفق مي‌شود به عنوان قاضي در عالي‌ترين نهاد قضايي در ايالات متحده مشغول به كار شود.
اين انتخاب، پس از تنش‌هاي فراوان ميان دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان در مجلس سنا با 53 راي موافق در برابر 47 راي مخالف نهايي شد. تنش‌ها از ماه فوريه و زماني آغاز شده بود كه جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده كتانجي براون جكسون را به عنوان كانديداي حضور در دادگاه عالي فدرال معرفي كرد و گفت كه او كسي خواهد بود كه كمك مي‌كند «فصل جديدي از تاريخ ملت امريكا به رشته تحرير در‌آيد.» اين تنش‌ها در ماه مارس و طي نشست دو روزه استماع در سنا به اوج خود رسيد و جمهوري‌خواهان تلاش مي‌كردند از كتانجي براون جكسون يك چهره چپ‌گراي افراطي تصوير كنند كه چشم روي جرم و جنايت مي‌بندد و اهميتي براي حاكميت نظم و قانون در امريكا قائل نيست. در نهايت اما ماجرا بنا بر خواست اين جمهوري‌خواهان تندرو پيش نرفت و سه نفر از هم‌حزبي‌هاي آنان يعني سناتور سوزان كالينز از ايالت مين، سناتور ليزا موركوفسكي از ايالت آلاسكا و سناتور ميت رامني از ايالت يوتاه به دموكرات‌ها پيوستند تا مانع از به ثمر رسيدن تلاش 47 جمهوري‌خواه ديگر سنا شوند.
سناتور چاك شومر روز پنجشنبه و در پايان راي‌گيري سنا گفت: «حتي در تاريك‌ترين دوره‌ها نيز مي‌توان روشنايي را يافت و راي‌گيري امروز در سنا يكي از درخشان‌ترين اين روشنايي‌ها بود.» او افزود: «هرچند اين اتفاق بايد چند نسل زودتر رخ مي‌داد اما مي‌توان اتفاق امروز را نشانه‌اي از روزهاي روشن آينده ديد.» دريك جانسون، رييس N.A.A.C.P (انجمن ملي براي پيشرفت رنگين‌پوستان) درباره نهايي شدن حضور قاضي جكسون در دادگاه عالي به روزنامه نيويورك‌تايمز مي‌گويد: «پس از هفته‌ها حملات نژادپرستانه، زن‌ستيزانه و دلخراش، حالا ما مي‌توانيم او را قاضي جكسون صدا كنيم.» او تاكيد كرد: «اين لحظه يكي از بزرگ‌ترين لحظه‌ها براي ملت ما و تمام تاريخ است.»
ميچ مك كانل، رهبر جمهوري‌خواهان در سنا پس از راي‌گيري با چهره‌اي مغموم و بدون آنكه چيزي بگويد از ساختمان كنگره خارج شد. او گفته بود: «دقيقا وقتي نوبت به يكي از مهم‌ترين تصميم‌هايي كه يك رييس‌جمهور مي‌تواند بگيرد، يعني انتصاب مادام‌العمر يك قاضي در عالي‌ترين دادگاه ما رسيد، دولت بايدن به راديكال‌ها اجازه اجراي اين نمايش را داد.» او نامزدي خانم جكسون را به عنوان نمونه‌اي از حاكميت چپ‌گرايان تندرو بر حزب دموكرات توصيف كرد: «چپ افراطي تاكنون بودجه‌هاي بسياري را كه به تورم بي‌سابقه در كشور منجر شده تصويب كردند، آنها توانستند مرزهاي ما را با ناديده گرفتن مهاجران غيرقانوني ناامن كنند و حالا دارند دادگاه عالي را نيز به تسخير خود در مي‌آورند.»
نشانه‌اي از كمرنگ شدن همكاري‌هاي
 دو حزبي
سال 1994 زماني كه بيل كلينتون رييس‌جمهور وقت ايالات متحده استفان برير را به عنوان كانديداي حضور در دادگاه عالي معرفي كرد، قاضي برير توانست با 87 راي موافق در برابر 9 راي مخالف به اين نهاد قضايي كه عالي‌ترين نهاد قضايي در ايالات متحده محسوب مي‌شود راه پيدا كند، اما در سال‌هاي اخير، سنگ‌اندازي‌هاي حزب مخالف دولت براي ورود كانديداهاي انتخاباتي رييس‌جمهور به دادگاه عالي وضعيت متفاوتي پيدا كرده و عملا ديگر امكان تصور اجماع قاطع دو حزبي بر سر تاييد يك كانديدا وجود ندارد؛ چراكه حزب رقيب مي‌كوشد تا صلاحيت و اعتبار قاضي معرفي شده از سوي رييس‌جمهور مستقر را زير سوال ببرد.
در سال 2020 هنگام معرفي قاضي امي كني برت از سوي دونالد ترامپ به كنگره، تمامي دموكرات‌ها يك صدا به اين انتخاب راي منفي دادند و حتي يك نفر از آنان نيز حاضر نشد با جمهوري‌خواهان در مسير انتخاب اين قاضي دادگاه عالي همكاري كند. پيش از آن، در زمان معرفي دومين كانديداي دادگاه عالي از سوي ترامپ يعني قاضي برت كاوانا كه جلسات استماع او شامل بررسي اتهاماتي از جمله آزار جنسي عليه او بود، تنها يك دموكرات حاضر شد راي موافق به انتخاب اين قاضي دهد و در سال 2017 و زمان معرفي اولين كانديداي ديوان عالي از سوي ترامپ يعني قاضي نيل گورساش سه نفر از دموكرات‌ها به اين انتخاب راي موافق داده بودند. اين در حالي بود كه يك‌سال پيش از آن، جمهوري‌خواهان كه اكثريت سنا را در اختيار داشتند مانع از معرفي قاضي مريك گارلند از سوي باراك اوباما به عنوان يكي از قضات ديوان عالي شدند.
اين وضعيت نشان مي‌دهد كانديداهاي حضور در ديوان عالي، در سال‌هاي آينده كار بسيار سخت‌تري براي دريافت تاييديه مجلس سنا خواهند داشت. ليندسي گراهام از اعضاي ارشد حزب جمهوري‌خواه در مجلس سنا در اين باره مي‌گويد: «من به شما تضمين مي‌دهم اگر در انتخابات پيش‌رو حزب جمهوري‌خواه بتواند اكثريت مجلس سنا را از آن خود كند، هيچ‌گاه كانديدايي مانند جكسون نمي‌تواند تاييد سنا را به دست آورد.»
پيروزي نمادين براي دموكرات‌ها
واقعيت اين است كه با توجه به اينكه قاضي كتانجي براون جكسون جايگزين قاضي استفن جي برير مي‌شود كه خود يك قاضي ليبرال است، انتخاب او عملا به قدرت ليبرال‌ها در ديوان عالي فدرال اضافه نمي‌كند. ديوان عالي فدرال امريكا در حال حاضر 9 قاضي دارد كه از ميان آنها 6 قاضي محافظه‌كار و 3 قاضي ليبرال هستند و اين يعني كماكان تا مدتي طولاني اكثريت ديوان عالي در اختيار محافظه‌كاران خواهد بود.
با اين وجود، كناره‌گيري داوطلبانه قاضي برير اين فرصت را به جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده داد كه يكي از وعده‌هاي انتخاباتي خود را عملي سازد و يك پيروزي نمادين به دست بياورد. بايدن وعده داده بود در اولين فرصتي كه سر راه او قرار گيرد يك قاضي زن و سياهپوست را براي حضور در ديوان عالي معرفي خواهد كرد و سرانجام توانست تحقق يافتن اين وعده را اعلام كند. بايدن روز پنجشنبه با همراهي قاضي جكسون، از اتاق روزولت در كاخ سفيد، راي‌گيري سنا را به صورت زنده دنبال مي‌كرد.
كامالا هريس، معاون اول رييس‌جمهور ايالات متحده كه خود اولين سناتور زن سياهپوست در امريكا و سپس اولين معاون اول زن سياهپوست در ايالات متحده است نيز پنجشنبه شب به‌ شدت از اين انتخاب ابراز خوشحالي كرد. او گفت: «دقيقا در زماني كه جهان عقب‌گردهاي بسياري را در حوزه حقوق بشر تجربه مي‌كند و ما روزهاي سياهي را در اين خصوص شاهد هستيم، ملت ما چنين لحظه‌اي را تجربه مي‌كند و اين خود جاي خوشحالي دارد.» سناتور رافائل ورناك از جرجيا نيز كه قرار است به زودي در انتخابات ميان‌دوره‌اي با رقباي جمهوري‌خواه خود روبه‌رو شود روز پنجشنبه اعلام كرد كه از اين انتخاب بسيار خوشحال است، چراكه خود را «پدر يك دختر سياهپوست» مي‌بيند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون