• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5181 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۰ فروردين

امارات متحده به دنبال جذب قطعه‌سازان ايراني

 امارات متحده عربي از نظر مساحت، سهم بسيار اندكي در بين كشورهاي جهان دارد اما اقتصاد آن جزو اقتصاد كشورهاي تاثيرگذار به شمار مي‌رود؛ حال اين كشور، به دنبال گسترش صنعت خودروي خود، از سرمايه‌داران ايراني خواسته است در اين كشور سرمايه‌گذاري كنند و گويا قصد دارد صنعت خودروي خود را با كمك سرمايه‌داران  ايراني  ارتقا  بدهد.
سرمايه‌داراني كه اكنون با جان و دل در ايران به دنبال پيشرفت صنعت خودرو هستند، اما به دلايل زيادي از جمله عدم حمايت لازم و مدام مورد اتهام قرار گرفتن، به فكر سرمايه‌گذاري در مناطقي هستندكه مقرون ‌به‌صرفه‌تر باشد.
اكنون امارات يكي از كشورهاي هدف قرار گرفته و اين كشور نيز تلاش مي‌كند خود را به عنوان يك قطب بين‌المللي خودرو معرفي كند و قصد دارد به صنايع خودروسازي مطرح دنيا بپيوندد. اما اين كار را چگونه انجام خواهد داد؟ با سرمايه‌داران، نخبگان خودرويي و قطعه‌سازان ايراني؟ بله اين كشور به وسيله نمايندگانش در ايران، از موقعيت خودروسازان و قطعه‌سازان و سرمايه‌داران ايراني اطلاع پيدا كرده و حال برنامه دارد آنها را جذب كند.
امارات كه قبلا نيز طعم شكوفايي اقتصادي با سرمايه‌هاي ايراني را چشيده، دوباره دست به كار شده و اين‌بار حربه‌اي جديد براي جذب صنعتگران ايراني دارد؛ اين‌بار و با داغ شدن تب صنعت خودرو در شيخ‌نشين‌هاي حاشيه خليج فارس در پي جذب قطعه‌سازان ايراني برآمده است.
برخي تحليلگران صنعت مي‌گويند موقعيت ايده‌آل، افزايش تقاضاي زياد براي خودروها و بخش لجستيكي قوي، امارات را به صادركننده مجدد خودرو تبديل كرده است كه همين موضوع مي‌تواند نگراني در دل ايجاد كند. سعود ابوالشاورب، مديرعامل شهر صنعتي دوبي معتقد است: موقعيت جغرافيايي منحصربه‌فرد دوبي بين شرق و غرب، مزاياي متعددي را براي شركت‌هاي خودروسازي در سراسر جهان ارايه مي‌كند. الشاورب استدلال مي‌كند: به همين دليل است كه دوبي به يك حلقه حياتي در شبكه تجارت جهاني و دروازه‌اي به منطقه تبديل شده است. بخش خودروسازي دوبي نقش مهمي‌ در دستيابي به برنامه پنج ساله اين كشور براي افزايش تجارت خارجي دوبي دارد و از اين‌رو جاي تعجب نيست كه برخي سرمايه‌داران ايراني به دنبال فعاليت در اين كشور باشند، اما آيا اين كار باعث فرار نخبه‌ها و سرمايه‌داران نمي‌شود؟ چرا وقتي خودمان در كشورمان نيروهاي كاركرده، مهندسان نخبه و سرمايه‌داران بزرگ داريم نبايد از آنها حمايت كنيم تا به فكر مهاجرت نيفتند.
حمد بواميم، مديرعامل و رييس اتاق دوبي گفت: دفاتر نمايندگي ما در سراسر جهان نقش كليدي در شناسايي فرصت‌هاي صادراتي براي اعضاي اتاق دوبي و جامعه تجاري گسترده‌تر در دوبي دارند؛ اين يكي از صحبت‌ها در خصوص جذب سرمايه‌دار بوده است.
به ايران و به دهه ۷۰ برويم، زماني كه پروژه‌هاي ايران خودرو در اواخر اين دهه متوقف شد، بيش از ۵۰ درصد مهندسان و مديران نخبه فعال در مركز تحقيقات و توسعه ايران خودرو كه در اين شركت رشد يافته بودند، براي ادامه فعاليت در حوزه تخصصي خود وارد شركت‌هاي خودروسازي خارجي شدند.
حتي مهندساني كه در آن زمان روي پروژه مهم سمند و موتور ملي در شركت تحقيق و توليد موتور ايران خودرو فعاليت مي‌كردند به دليل تغييرات پي در پي مديريتي و تغيير استراتژي اين شركت به ناچار ايران را ترك كردند و در شركت‌هايي مانند فولكس واگن، مرسدس بنز، تسلا، بويينگ و ناسا موفقيت‌هاي بسيار خوبي به دست آوردند.
نكته جالب اينجاست پيمان كارگر يكي از مديران ايراني بود كه در شركت نيسان موفقيت‌هاي زيادي كسب كرد و در حال حاضر مديرعاملي شركت اينفينيتي را بر عهده دارد.
او در گذشته مديريت شركت رنو پارس را در ايران برعهده داشت. سال‌ها قبل بخش زيادي از مديران شركت‌هاي خارجي معتقد بودند پروژه‌هاي ايران بايد پايان يابد چون زيان‌ده و خطرناك است، اما سرمايه‌داران و مهندسان ايراني تلاش زيادي كردند تا نظر اين شركت‌ها را نسبت به ايران تغيير دهند. كارشناسان صنعت خودرو مي‌گويند تا زماني كه نگاه دولتي به صنعت خودرو وجود داشته باشد و مديران ارشد خودروسازي‌ها از طريق دولت و با انگيزه‌هاي سياسي تغيير كنند، مشكلات اين صنعت برطرف نخواهد شد، بلكه با ادامه اين روند صنعت خودروي كشور به مرز ورشكستگي نزديك‌تر مي‌شود.
ابراهيمي‌نژاد، عضو هيات علمي ‌دانشگاه علم و صنعت مي‌گويد: نياز رشد و توسعه صنعت خودرو اجراي دقيق و كارشناسي برنامه بلندمدت براي خصوصي‌سازي واقعي، ايجاد بازار  رقابتي و آزادسازي واردات  است.
حال چرا وقتي خودمان سرمايه‌داراني داريم كه با تمام وجود براي اين مرز و بوم تلاش كرده‌اند تا اين صنعت روي پا بايستد، بايد نيروي كشور ديگري همچون امارات شود؟ اگر از كيفيت خودروهاي داخلي انتقاد مي‌كنند، چرا از فعاليت مثبت خودروسازان صحبت به ميان نمي‌آورند؟
خودروسازان و قطعه‌سازاني كه اكنون باعث شده‌اند هزاران نفر از آدم‌هاي اين مرز و بوم مشغول به كار شوند و اگر بر اثر اين انتقادها، فعاليت خود را محدود كنند، افراد زيادي بيكار مي‌شوند. وقتي در كشور نيروهايي داريم كه از سرمايه خود، براي صنعت سرمايه‌گذاري كرده‌اند، جاي دارد مورد تقدير قرار گيرند و به دنبال جذب بيشتر آنها و ارتقاي اين صنعت باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون