• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5182 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۱ فروردين

در حاشيه دعواهاي تمام نشدني فوتبال ايران

ادب را از مودب‌ها بياموزيد!

بهرام سرگوسرايي

 

اين ديگر يكي از كلاسيك‌ترين روايت‌هاي تاريخي در مورد اخلاقيات است كه «از لقمان پرسيدند ادب از كه آموختي و او جواب داد از بي‌ادبان» گويا برخي‌ها اين را خيلي جدي گرفته‌اند و چشم دوخته‌اند به آدم‌هاي بي‌ادب اما عوض يادگيري ادب دارند شبيه به همان‌ها مي‌شوند. از اين جمله مي‌توان به تعدادي از مربيان فوتبال ايران اشاره كرد كه عوض تاثيرگذاري روي قشر جوان كه بيشتر در فضاي مجازي فعاليت مي‌كنند، در حال تاثيرپذيري از آنها هستند. اينها روايت تاريخي لقمان را به «بي‌ادبي از كه آموختي؟ از بي‌ادبان» تغيير داده‌اند. 
كيلومترها دورتر از اينجا اما آنچه در حال تكثير شدن است احترام متقابل و مودب بودن است. دو روز پيش كنفرانس خبري مربيان ليورپول و منچسترسيتي قبل از جدال مرگ و زندگي دو تيم برگزار شد و يورگن كلوپ به همراه گوارديولا نمايش منحصربه‌فردي از ادب و شخصيت ارايه دادند. درحالي كه دو تيم رقيب سرسخت هم براي رسيدن به جام قهرماني باارزش‌ترين ليگ فوتبال دنيا هستند يورگن كلوپ در مورد پپ گفت: «پپ بهترين مربي دنياست و همه ما در اين مورد توافق داريم. اگر كسي به او شك دارد من نمي‌دانم كه چگونه اين اتفاق افتاده است. اين به خاطر چيزهايي است كه او برده و فوتبالي است كه بازي مي‌كند.» او در مورد رقيب هم به نكات مثبتي اشاره كرد و گفت: «من نمي‌توانم از سيتي به خاطر اينكه تا اين حد خوب است تشكر كنم اما نمي‌توانيم انكار كنيم كه در پيشرفت ما نيز تاثيرگذار بوده‌اند. شما بايد احترام بگذاريد. سيتي هيچ نقطه ضعفي ندارد. آنها واقعا در همه زمينه‌ها خوب هستند.»
در سمت مقابل پپ هم به حد كمال براي رقيب مايه گذاشت و پاسخ داد: «من سرمربي نشدم تا بهترين باشم و بهترين هم نيستم. از كلوپ بسيار ممنونم اما من بهترين نيستم. دوست دارم كه بگويم اينطور است اما واقعا نيستم. من كار ليورپول را تحسين مي‌كنم. آنها بسيار خوب هستند و من از چالشي كه با اين تيم دارم لذت مي‌برم. كلوپ زندگي در دنياي فوتبال را بهتر كرده است. او مرد خوبي است و من رابطه خيلي خوبي با او دارم.»
اين از آن نان به هم قرض دادن‌هاي حال به‌هم زن نيست. از آن دست تعارفاتي كه اين روزها بيشتر رواج پيدا كرده و آدم‌ها را وا مي‌دارد يكديگر را بي‌دليل سلطان و ستون و اين چيزها صدا بزنند. اين در مورد دو تن از بهترين مربيان تاريخ فوتبال دنياست. اين در مورد كساني است كه علم فوتبال را يك قدم به جلو برده‌اند و كاملا مشخص است شخصيت‌شان هم به همان اندازه رشد كرده است. امكان دارد اين دو مربي در كنار زمين با يكديگر درگير شوند. بحث كلامي پيدا كنند يا صداي‌شان را روي هم بالا ببرند اما مي‌دانند كه احترام گذاشتن به رقيب احترام گذاشتن به خودشان است و هميشه خطوط قرمز را رعايت مي‌كنند. 
كاش يك نفر به مربيان فوتبال ايران مخصوصا تيم‌هاي اول و دوم كه از قضا مثل فوتبال انگليس آبي و قرمز هستند بگويد مي‌توان ادب را از مودب‌ها هم آموخت. مي‌توان همان‌طور كه فوتبال اين مربيان را آناليز مي‌كنند تا چيزي ياد بگيرند، شخصيت آنها را هم واكاوي كنند. شايد آن وقت تصويري كه از خودشان ارايه مي‌دهند همين‌قدر جذاب و قابل قبول باشد. شايد آن وقت حتي آن هوادار بي‌ادب كه اولين واكنشش به هر خبري در مورد تيم رقيب فحاشي ناموسي است هم ياد بگيرد. شايد اگر خود لقمان حكيم هم امروز زنده بود و كنفرانس خبري پپ و يوگي را مي‌ديد، مي‌گفت «ادب را از افراد باادب بياموزيد!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون