• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5183 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۲ فروردين

اقتصاد بين‌الملل

جنگ اوكراين ۴۰۰ ميليارد دلار از دارايي ثروتمندان دنيا كم كرد

در اوايل سال جاري ميلادي اعلام شد ثروت 10 نفر از ثروتمندترين مردان دنيا از زمان آغاز بحران كرونا دو برابر شده و به 1.5 تريليون دلار رسيده است. اين در حالي است كه 163 ميليون نفر ديگر به زير خط فقر سقوط كرده‌اند. سازمان امدادرساني آكسفام دولت‌ها را تشويق كرد 99درصد ماليات بر ثروت‌هايي كه از بحران كرونا به دست‌آمده وضع كنند و معتقد بود اين فوق ثروتمندان ناعادلانه از بسته‌هاي محرك مالي دولت‌ها استفاده كرده‌اند. اما هيچ‌كس تا حالا به اين درخواست آكسفام جواب مثبت نداده است. طبق شاخص ميلياردرهاي بلومبرگ، كل ثروت ميلياردر‌هاي دنيا از ركورد 13.1 تريليون دلار در سال گذشته ميلادي به 12.7 تريليون دلار رسيده است كه نتيجه سقوط بازارهاي سهام دنيا از زمان حمله روسيه به اوكراين است. اين كاهش 400 ميليارد دلاري بيشتر مربوط به ثروتمندان روسيه مي‌شود. كل ثروت ميلياردرهاي اين كشور به‌ خاطر تحريم‌هاي گسترده 260 ميليارد دلار كاهش‌يافته است. طبق رتبه‌بندي سالانه مجله فوربز از ثروتمندان دنيا، اكنون تعداد ثروتمندان در جهان به 2668 ميلياردر رسيده يعني 329 نفر كمتر از سال گذشته ميلادي. 34 ميلياردر روسي از اين  فهرست  خارج  شده‌اند.


روس‌ها در حال حذف دلار و يورو  و استفاده از يوان هستند
براساس نتايج يك نظرسنجي كه توسط نشريه اقتصادي كومرسانت منتشر شد، بانك‌هاي روسيه در ماه گذشته شاهد افزايش شديد تعداد حساب‌هاي باز شده به يوان چين بودند. طبق اين نشريه، شهروندان روسيه به‌طور گسترده پس‌اندازهاي ارزي خود را به پول ملي چين تبديل ‌كرده‌اند، در حالي كه تعداد حساب‌هاي جديد به يوان نيز رشد قابل‌توجهي داشته است. به عنوان مثال، در بانك تينكوف Tinkoff، حجم وجوه نگهداري شده به يوان هشت برابر افزايش يافته است. بانك ام‌تي‌اس، مانند بانك بازسازي و توسعه اورال، افزايش 4 برابري را گزارش كرد، درحالي كه بانك سن پترزبورگ شاهد افزايش 3.5 برابري بود. بانك تينكوف همچنين گزارش داد كه بسياري از شركت‌هاي عمده‌فروشي به تسويه‌حساب به يوان روي آورده‌اند، در حالي كه قبلا تسويه‌حساب دلار امريكا را آسان‌تر و سريع‌تر مي‌دانستند. طبق داده‌هاي اين بانك، سهم يوان از تسويه‌حساب‌هاي تجاري از 15 تا 25درصد در سال گذشته به 25 تا 30درصد در حال حاضر افزايش است.


بيت‌كوين  ركورد  زد!

۶۳ درصد از كل عرضه بيت‌كوين در سال گذشته غيرنقدي باقي مانده است كه ۰.۳درصد كمتر از بالاترين ركورد جديد تاريخ است. علاوه بر افزايش عرضه درازمدت، نشانه‌اي از «دست‌هاي ضعيف» وجود دارد كه در مقايسه با سرمايه‌گذاراني كه مدت‌ها پيش بيت‌كوين را خريداري كرده‌اند، فعال‌تر سهام خود را مي‌فروشند. همان‌طور كه داده‌ها نشان مي‌دهد، عرضه‌اي كه در بيش از يك سال تغيير نكرده در حال افزايش است و بيان مي‌كند كه سرمايه‌گذاران بيشتري ترجيح مي‌دهند سفته‌بازي و معاملات فعال را حفظ كنند. در حالي كه ممكن است افزايش عرضه غيرنقدي را از نظر اقتصاد سنتي منفي در نظر بگيريم، طبق قانون ساده عرضه و تقاضا، افزايش قيمت سكه‌هاي مصرف‌نشده منجر به افزايش تدريجي قيمت يك دارايي مي‌شود. حداقل در يك سال گذشته ۶۳.۱۵درصد از عرضه بيت‌كوين جابه‌جا نشده است و اين تنها ۰.۳درصد كمتر از بالاترين ركورد تاريخ است. بيت‌كوين در حال حاضر 42 هزار و 854 دلار ارزش دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون