• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5183 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۲ فروردين

عكس‌نوشت

خبرگزاري مهر با انتشار مجموعه عكسي نوشت: «چشمه گل راميان كه با ‌عنوان درياچه گل راميان هم شناخته مي‌شود، از جاذبه‌هاي طبيعي استان گلستان است و در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملي و طبيعي كشور به ثبت رسيده است.
چشمه گل راميان كه با عنوان درياچه گل راميان نيز شناخته مي‌شود، از جاذبه‌هاي طبيعي استان گلستان است و در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملي و طبيعي كشور به ثبت رسيده است و در ۵ كيلومتري جنوب شهرستان راميان قرار دارد. اين چشمه، از عميق‌ترين درياچه‌هاي جهان نيز محسوب مي‌شود كه داراي جاده‌اي آسفالته و چشمه‌اي پر آب است كه استخر طبيعي دايره شكل كه مساحت تقريبي آن را حدود پنج هزار و ۶۵۸ مترمربع  تخمين مي‌زنند. 
در كنار اين درياچه زيبا، ذخيره‌گاه جنگلي زربين قرار گرفته است كه همين امر بر جذابيت آن مي‌افزايد. آب گل راميان از كف چشمه تامين مي‌شود و از هيچ جايي آب وارد آن نمي‌شود. يك مجراي خروج آب نيز دارد كه سرريز آن به رودخانه قره‌چاي راميان كه يكي از شاخه‌هاي گرگانرود است، وارد مي‌شود و شاليزارها و زمين‌هاي زراعي اطراف را نيز سيراب مي‌كند. اين چشمه مانند استخري طبيعي عمل مي‌كند كه آب سردي از ميان آن مي‌جوشد و يك شاهكار طبيعي از خود برجاي مي‌گذارد. 
در كتاب‌هاي تاريخي متعدد عمق اين رودخانه ۴۴ متر برآورد شده است، اما زمين‌شناسان و محققان امروزي بر اين باورند كه چشمه گل راميان عمقي بالغ بر ۸۰ متر دارد و كسي تاكنون عمق دقيق اين درياچه را به دست نياورده و از دلايل اصلي اين موضوع، آهكي بودن آب گل راميان است و به همين دليل به عنوان عميق‌ترين چشمه آب سرد جهان شناخته مي‌شود.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون