• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5184 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۳ فروردين

حضور هنرمندان تئاتر عروسكي در سوگ رفيقِ درگذشته

يادگارِ سبز‍ِ مهرنوش

جمع بزرگي از دانشجويان سابق تئاتر همان‌ها كه بعدتر به چهره‌هاي شناخته شده تئاتر و تلويزيون و سينما تبديل شدند، افرادي مانند هادي حجازي‌فر، محمد بحراني، امير سلطان احمدي، كورش سليماني، وحيد آقاپور و ... بعد از اين همه سال بار ديگر گرد آمدند اما افسوس كه گردهمايي اخيرشان براي از دست دادن يك دوست و همكار جوان بود. عصر روز شنبه جمع بزرگي از خانواده تئاتر به‌ويژه تئاتر عروسكي در «تالار هنر» حاضر شدند تا در غم از دست دادنِ مهرنوش شريعتي شريك شوند. تئاتر عروسكي روز اول فروردين‌ماه ناباورانه با خبر درگذشت اين بازيگر و عروسك‌گردان و صداپيشه نمايش عروسكي مواجه شد. هنرمند جواني كه روز اول فروردين، همزمان با روز نمايش عروسكي و در روز تولدش به دليل عوارض ناشي از كرونا درگذشت و حالا دوستان او برايش مراسم يادبودي برگزار كرده‌اند.
ايسنا در اين باره گزارش داده، افراد حاضر در اين مراسم از خاطره‌هاي شيرين دوره دانشجويي، جشنواره‌هاي پر تب و تاب نمايش عروسكي و دلتنگي براي همه آن خاطره‌هاي خوب سخن گفتند و با دوست قديمي‌شان بهرام بهبهاني كه همسر مهرنوش شريعتي است، ابراز همدردي كردند. مانند اغلب برنامه‌هاي عروسكي امير سلطان احمدي ترانه‌اي سروده بود كه با نواختن ساز اجرا شد ولي اين قطعه برخلاف ترانه‌هاي طنزآميز هميشگي او در غم از دست دادن مهرنوش شريعتي بود.
درحالي كه هادي حجازي‌فر، بنفشه بديعي و وحيد آقاپور سخنان كوتاهي بيان كردند، محمد بحراني توان صحبت نداشت. در آغاز برنامه كه به كوشش انجمن نمايشگران عروسكي خانه تئاتر برگزار شد، ايرج راد، رييس هيات‌مديره خانه تئاتر درگذشت هنرمند جوان را تسليت گفت. در ادامه بهرام بهبهاني ديگر هنرمند نمايش عروسكي و همسر مهرنوش شريعتي از همدردي و همراهي دوستان ديرين خود قدرداني كرد و خطاب به حاضران گفت: قدر لحظه‌ها را بدانيد كه هيچ اعتباري به لحظه ديگر نيست. او از همه كساني كه در اين چند روز در كنار خودش و پسر كوچكش آبتين بوده‌اند، قدرداني كرد. بهبهاني از ديگر هنرمندان درگذشته تئاتر عروسكي همچون جواد ذوالفقاري، كامبيز صميمي‌مفخم، بيژن نعمتي‌شريف و ... نيز ياد كرد. سپس هادي حجازي‌فر با تسليت‌گويي به همه كساني كه هنوز درگذشت مهرنوش شريعتي را باور نكرده‌اند، گفت: قبلا پاي ثابت دورهمي‌ها و بزرگداشت‌ها بودم و هميشه دستور بزرگ‌ترهايي مانند خانم هما جديكار و مرضيه برومند را براي حضور در جلسات اجابت مي‌كردم ولي آنچنان تعداد اين از دست دادن‌ها زياد شد كه ديگر توان حضور در اين مجالس را ندارم. او با ابراز تاسف فراوان از افزايش مرگ در سال‌هاي اخير افزود: چقدر مرگ ديده‌ايم و همواره به خود نهيب مي‌زنم كه از پاي ننشينم و تسليم نشوم ولي شمار دوستان از دست‌رفته‌مان بسيار زيادتر از تحمل است. اين كارگردان كه خاطره‌هاي شيرين نمايش‌هاي عروسكي‌اش همچنان زنده است، ادامه داد: روزهاي پاياني سال چندين عزيز را از دست داديم ولي تلاش مي‌كنم به اين اتفاق‌ها فكر نكنم زيرا وقتي به حجم اندوه بهرام و اينكه چه پاسخي قرار است به پسر كوچكش بدهد، مي‌انديشم، تاب و توان خود را از دست مي‌دهم.  حجازي‌فر با ابراز تاسف از اينكه بهرام بهبهاني تعداد زيادي از عزيزان خود را از دست داده، افزود: وقتي بهرام پدر و مادر و خواهر و برادرش را از دست داد، در كنارش بوديم ولي اين‌بار توان رويارويي با پسر كوچكش را نداشتم و اگر همراهي وحيد آقاپور نبود، توان رويارويي با بهرام را هم نداشتم. مرگ مرا نسبت به زندگي و كوتاهي زماني كه در اختيار داريم، جسورتر كرد و اين‌گونه محافل هم بهترين فرصت است كه يكديگر را ببخشاييم و فراموش نكنيم هيچ مسابقه‌اي نيست. اميدوارم با هم مهربان‌تر باشيم. بنفشه بديعي كه 20 سال پيش دبيري جشنواره تئاتر عروسكي را بر عهده داشته است، با يادآوري خاطرات خوش آن دوران گفت: از دست دادن مهرنوش بسيار باورنكردني است آنقدر كه زندگي در او جاري بود. او واقعا نامش را زندگي كرد، چراكه همواره پر از مهر و محبت بود. رفتنش براي همه ما به ويژه براي خانواده‌اش سخت است. 
باور نمي‌كنم ماييم كه به جاي جشنواره‌هاي عروسكي دانشجويي مجلس يادبود برگزار مي‌كنيم. ما همان جماعت جوان پرشوري بوديم كه مدام در سالن‌ها رفت و آمد و كار مي‌كرديم. وحيد آقاپور ديگر دانش‌آموخته تئاتر دانشكده هنرهاي زيبا با ابراز همدردي با بهرام بهبهاني يادآوري كرد كه مهرنوش يك هفته پيش از درگذشت خود در تدارك برنامه‌اي براي تولد همسرش بوده تا او را غافلگير كند ولي روز پيش از برنامه به دليل حال نامساعدش، برنامه را لغو كرده است. اين بازيگر خاطره‌اي از كودكي خود بيان كرد كه به دليل بستري شدن مادرش در بيمارستان دلتنگ او بوده و اين خاطره هميشه با او بوده است و افزود: حالا ياد آبتين هستم و از ذهنم بيرون نمي‌رود. بزرگ‌ترين غم دنيا اين است كه كودكي خردسال پدر يا مادر خود را از دست بدهد. غزل اسكندرنژاد ديگر هنرمند و مدرس تئاتر هم با چشماني اشكبار گفت: دلم مي‌خواهد مهرنوش را جور ديگري به ياد بياورم. او جزو كساني است كه در قلب آدم مي‌نشيند. او خاطره‌هايي از همكاري‌هاي مشترك‌شان گفت و افزود: مهرنوش انعطاف خيلي زيادي داشت و اين ويژگي بسيار خوب او بود. برايم دوست و همكاري بود كه هرگز كسي را نرنجاند و آرزو مي‌كنم از من هم اينچنين ياد شود. مادر مهرنوش شريعتي اما توان حضور روي صحنه را نداشت و از همراهي همه دوستان و ياران او قدرداني و ابراز اميدواري كرد كه خداوند به او و ديگر اعضاي خانواده‌اش صبر بدهد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون