• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5185 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۴ فروردين

هشدار اقتصادي مجلس به دولت

تورم تا كي؟

روز گذشته نمايندگان مجلس در نطق‌هاي شفاهي خود متفق‌القول نسبت به تورم افسارگسيخته در كشور هشدار دادند.
تورم آنقدر افسار پاره كرده كه حتي صداي نمايندگان مجلس حامي دولت نيز درآمده است. به‌طوري ‌كه روز گذشته نمايندگان مجلس در نطق‌هاي شفاهي خود در صحن علني از شدت يافتن تورم و نبود راهكارهاي علمي از صورت دولت براي مهار تورم شكوه كردند. 
عليرضا سليمي، نماينده مردم محلات از گراني گوشت و افزايش قيمت خودرو، فولاد و سيمان سخن به ميان آورد و از وزراي دولت خواست حركت بيشتري انجام داده و مراقب باشند. او خطاب به وزراي دولت گفت: «تا كي مي‌خواهند دست روي دست گذاشته و افزايش قيمت‌ها را تماشا كنند.»
موضوع درج قيمت توليد‌كننده روي كالا به جاي قيمت مصرف‌كننده موضوعي بود كه سليمي به آن اشاره كرد و گفت: «يك روز قيمت توليدكننده و يك روز قيمت مصرف‌كننده روي كالاها درج مي‌شود كه اين موضوع هم فروشندگان و هم مردم را سرگردان كرده است.»
سيد مسعود خاتمي، نماينده مردم گلپايگان به موضوع گراني دارو پرداخت و از دولت خواست براي بررسي وضعيت دارو تيم ويژه‌ تشكيل دهد. به گفته خاتمي قرار بود در دولت تدبيري انديشيده شود كه قيمت دارو در سال جاري گران نشود و در دسترس مردم باشد، اما متاسفانه در نشست روز يكشنبه كميسيون بهداشت مجلس شاهد بوديم كه بين دولت، بانك مركزي، سازمان برنامه و بودجه و ساير ارگان‌ها هماهنگي وجود ندارد و كار جدي در اين زمينه صورت نگرفته است. خاتمي گفت: «مقوله دارو با ساير اقلام تفاوت دارد و آستانه تحمل مردم در اين زمينه متفاوت است، از دولت درخواست دارم تا تيمي را به صورت اضطراري براي اين كار در نظر بگيرد و به گزارش‌هاي كليشه‌اي توجه نكند و اجازه گراني و كمبود دارو داده نشود.» 
امانقليچ شادمهر، نماينده گنبدكاووس نيز در نطق خود به دولت هشدار داد كه مانع بروز فاجعه معيشتي و اقتصادي در سال 1401 شود. شادمهر با بيان اينكه اولويت برنامه رياست‌جمهوري در حوزه اقتصاد و معيشت بود خطاب به رييس‌جمهور و دولتمردان گفت: «كاسه صبر اقتصادي مردم لبريز شده است، چراكه امروز آنها در حال تحمل فشار حداكثري در زمينه معيشت هستند و باري كه طي سال‌هاي قبل بر آنها تحميل شده آرام‌آرام به حدي سنگين و طاقت‌فرسا شده است كه حتي با افزودن پر كاهي به شكستن كمر مردم منجر خواهد شد.» نماينده مردم گنبدكاووس ادامه داد: پيمانه صبر مردم پر است از اين‌رو نه جايي براي افزايش ماليات و نه تابي براي تحمل عوارض بيشتر يا اتخاذ تصميمات اقتصادي سنگين‌تر و نايي براي دستكاري در قيمت حامل‌هاي انرژي وجود دارد. دولت بايد جلوي فاجعه سال ۱۴0۱ در زمينه معيشت و اقتصاد را بگيرد. اين نماينده مردم در مجلس يادآور شد: تا كي بايد شاهد بغض نتركيده جواناني باشيم كه به خاطر نبود شغل يا خشكسالي آواره كشورهاي ديگر شدند، كما اينكه شاهد صداي صد هزار جوانان جوياي كار استان گلستان هستيم كه در تركيه و استان‌هاي همجوار مشغول به كار هستند، تا كي بايد شاهد شكستن جمجه‌هاي ۵ هزار افراد گلستاني و شمال خراسان باشيم كه هر روز از فرط بيكاري جان به لب آمده‌اند، چرا هيچ هلدينگ يا بانكي براي اشتغالزايي در استان گلستان ورود پيدا نكرده است.
نماينده ديگري كه درباره گراني‌ها به دولت هشدار داد، محسن عليزاده، عضو كميسيون اقتصادي مجلس بود. او خطاب به رييس‌جمهوري گفت: «رييس‌جمهور امروز همچنان گراني مردم را خسته و كلافه كرده است و در اين زمينه انتظار كنترل بيشتر و اقدامات واضح‌تري را دارند، با راي مردمي در مجلس شوراي اسلامي افتخار حضور پيدا كردم كه بيش از ۷۰ درصد جمعيت آن را مردم روستايي تشكيل مي‌دهند. مردمي كه امرار معاش آنها از راه كشاورزي و دامپروري است و بارها در ديدار‌ها و بازديدها گلايه‌مند هستند و انتظار بيشتر از شما براي كنترل گراني‌ها و قيمت‌ها را دارند. به نظر مي‌رسد گراني‌هاي اخير به هيچ‌وجه قابل تحمل نيست و منشأ اين گراني‌ها عمدتا دلال‌بازي و سودجويي عده‌اي است كه قطعا دولت مي‌تواند با تدبير مناسب در اين زمينه راهكارهايي ارايه دهد.»
نماينده مردم مهريز نيز با بيان اينكه گراني كالاها و عدم نظارت بر بازار مردم را با مشكل مواجه كرده است، از رييس‌جمهور خواست تا مرد ميداني براي نظارت بر بازار انتخاب كند.
محمدرضا صباغيان‌بافقي در جلسه علني مجلس در تذكر شفاهي خود خطاب به رييس‌جمهور گفت: از تلاش‌هاي بي‌وقفه شما تشكر مي‌كنم اما با همه اين تلاش‌ها، گراني‌ها مردم را مستاصل كرده به نحوي كه به آنها سخت مي‌گذرد.نماينده مردم مهريز و بافق و بهاباد و خاتم و ابركوه در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: بدتر از گراني‌هايي كه مردم را عاصي كرده زجر آنها از بي‌نظارتي و هرج و مرج در قيمت‌هاست، يك جنس با مشخصه واحد در يك خيابان با قيمت متفاوتي فروخته مي‌شود، آقاي رييس‌جمهور اين امر ضمن گرانفروشي، توهين به شعور مردم است. كدام فريبكاري و توهين بزرگ‌تر از اين است كه جنس‌ها خودسرانه توسط توليدكنندگان ۵۰ درصد افزايش داشته باشد.وي اضافه كرد: وقتي توليدكنندگان اين‌گونه بر سر مردم كلاه مي‌گذارند و بدتر از آن اين است كه با جرات چنين كاري را انجام مي‌دهند و دستگاه‌هاي نظارتي بازار را رها كرده و خواب هستند. آقاي رييس‌جمهور خواب هستيد يا توانايي نداريد، اين را به مردم اعلام كنيد، مردم در شرايط سختي به سر مي‌برند به نحوي كه در جامعه خانواده‌هايي هستند كه يك پرتقال و يك سيب خريداري مي‌كنند در حالي كه در همين جامعه افرادي حقوق‌هاي چند ده ميليوني دريافت مي‌كنند. آقاي رييس‌جمهور كاري كنيد و مرد ميداني براي نظارت انتخاب كنيد.
اعتراضات اقتصادي نمايندگان به دولت در حالي مطرح مي‌شود كه زمزمه‌هايي از احتمال استيضاح برخي وزراي دولت رييسي به گوش مي‌رسد. نخستين تقاضاي استيضاح درباره عملكرد وزرات صمت بود كه پيرو افزايش قيمت خودرو مطرح شد. البته اين استيضاح تا پايان سال گذشته از سوي هيات‌رييسه اعلام وصول نشد. اما اين پايان كار نبود پيگيري‌ها در اين بخش گوياي اين است كه استيضاح چند تن از وزراي ديگر هم در جريان بوده و زمزمه‌هاي آن رفته رفته جدي‌تر مي‌شود. 
سميه محمودي، عضو كميسيون اقتصادي مجلس مي‌گويد او هم جزو كساني است كه اعتقاد دارد بايد تغييرات اساسي در دولت ايجاد شود و نه تنها وزرا بلكه مديران پايين‌دستي هم هيچ سابقه كاري ندارند،بايد تغيير كنند. محمودي در گفت‌وگو با ايلنا، در رابطه با لزوم ايجاد برخي تغييرات و به نوعي ترميم كابينه گفت: نظر بنده هم اين است كه نياز به تغيير و تحول وجود دارد، چراكه دولت يكسري وعده و شعار داده و مردم با اميد آمدند و به دولت راي دادند؛ لذا نياز است كه آن شعارها تحقق پيدا كند. اما با اين روندي كه پيش مي‌رويم، تحقق شعارها قدري دور از دسترس به نظر مي‌رسد.وي ادامه داد: در همان زمان كه وزرا براي راي اعتماد به مجلس آمده بودند، هم در فضاي موجود برنامه ارايه نكردند و مواردي را مطرح مي‌كردند كه جالب توجه بود به عنوان مثال وزير صمت در مورد خودرو يا كاهش قيمت آهن وعده‌هايي را مطرح كرده بودند، يا مثلا در بحث اشتغال وزير كار اول آمدند خودشان را متولي اشتغال دانستند ولي بعدا اعلام كردند كه ما متولي اشتغال نيستيم. عضو كميسيون اقتصادي مجلس در ادامه ابراز كرد: خب همه اين شعارها و برنامه‌ها موجود است، با اتفاقاتي كه رقم خورده مثلا عدد و رقم بالا كردن و گزارش دادن چيزي در جامعه احساس نمي‌شود، تحقق اين موارد بايد در جامعه قابل لمس باشد.  وي افزود: الان هم فكر مي‌كنم كه ۵-۶ نفر از وزرا استيضاح‌شان مطرح است و استيضاح براي ۲ نفر جدي‌تر از ساير وزراست، يكي بحث وزارت صمت و ديگري وزارت كار.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس در پاسخ به اين سوال كه «شما استيضاح و تغيير كدام وزرا را اكنون لازم مي‌دانيد؟»، گفت: بنده تغيير وزراي صمت، كار و ارتباطات را در اولويت مي‌دانم و درخواست استيضاح اين سه وزير را امضا كرده‌ام. 


رييس‌جمهوري: 
نرخ تورم در ماه‌هاي گذشته كاهش يافته است

سيدابراهيم رييسي روز دوشنبه در ديدار ذاكرين اهل بيت(ع) با اشاره به كاهش رشد نرخ تورم در ماه‌هاي گذشته خاطرنشان كرد: امروز با اقدامات انجام شده، رشد نرخ تورم تا حدي مهار شده و اميدواريم با همدلي قوا و كمك مجلس بتوانيم در مسير كنترل نرخ تورم و افزايش رونق اقتصادي گام‌ برداريم.
به گزارش فارس، رييس‌جمهور با اشاره به شرايط نامناسب اقتصادي در شروع به كار دولت سيزدهم گفت: با عنايت خداوند متعال توانستيم براي كشور درآمد ايجاد كنيم و بدون استقراض از بانك مركزي يا خلق پول كه تورم را به ‌شدت افزايش مي‌داد، حقوق كاركنان را بدون يك روز تاخير پرداخت كنيم.
رييس‌جمهور با بيان اينكه دولت مصمم است با افزايش درآمدها و كاهش هزينه‌ها كشور را به رشد اقتصادي مطلوب برساند، اظهار داشت: متاسفانه در ۸ سال گذشته متوسط نرخ رشد اقتصادي بسيار پايين بود اما در اين دولت براي سال جاري، رشد هشت درصدي را هدف‌گذاري كرده‌ايم و براي اين كار سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي آغاز شده است.
رييس‌جمهور با اشاره به اقدامات دولت براي افزايش درآمدزايي در كشور گفت: در چند ماه گذشته به واسطه اقدامات انجام شده، حجم تبادلات تجاري و صادرات با كشورهاي مختلف دنيا چندين برابر شده است و در حالي كه در گذشته فروش نفت را به امضاي قراردادهاي مختلف منوط كرده بودند امروز به راحتي نفت را صادر مي‌كنيم و با اين كار مشخص شد كه اگر اراده جدي براي انجام كار وجود داشته باشد، هيچ مانعي نمي‌تواند جلودار كشور باشد.رييسي گفت: دولت به همه احترام مي‌گذارد اما بي‌ترديد كساني كه بانيان وضع موجود هستند و مردم از عملكرد آنان رضايت ندارند، نبايد در عرصه‌هاي مديريتي مورد استفاده قرار بگيرند. داشتن روحيه انقلابي، جهادي و كارآمد بودن از محورهاي مورد تاكيد اين دولت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون