• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5185 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۴ فروردين

تكليف سهميه آسيايي و مجوز حرفه‌اي مشخص نيست

يك جام حذفي واقعي با مقداري ابهام

بهرام سرگوسرايي

 

حضور چهار تيم شهرستاني كه يكي از آنها ليگ دو بازي مي‌كند و ديگري ليگ يك در نيمه‌نهايي جام حذفي اتفاق جذابي است. اصلا دليل اينكه به جام حذفي مي‌گويند جام شگفتي‌ها همين است. 
با برگزاري ديدارهاي يك‌چهارم نهايي جام حذفي، چهره چهار تيم حاضر در مرحله نيمه‌نهايي مشخص شد. در آخرين بازي اين مرحله نساجي موفق شد استقلال را در ضربات پنالتي شكست دهد. اين دومين باري است كه ساكت الهامي در قامت سرمربي دست آبي‌ها را از جام كوتاه مي‌كند. پيش از اين او در فينال جام حذفي دو سال قبل هم با تراكتور استقلال و فرهاد مجيدي را شكست داده بود. به اين ترتيب با حذف سرخابي‌هاي پايتخت چهار تيم آلومينيوم، نساجي، مس كرمان و خليج فارس ماهشهر اين امكان را دارند كه قهرمان جام حذفي لقب بگيرند. 
آخرين باري كه تيم ليگ يكي به فينال مسابقات رسيد برمي‌گردد به فصل 97-96 كه خونه به خونه بابل با هدايت دراگان اسكوچيچ سرمربي وقت تيم ملي به فينال جام حذفي رفت و با يك گل به استقلال شفر باخت. اگر در بازي نساجي و مس كرمان يك شگفتي رقم بخورد، آن وقت جام حذفي بعد از چهار سال شاهد حضور يك تيم از دسته اول در فينال خواهد بود. همچنين آخرين بازي كه تيمي از ليگ دسته دو در فينال رقابت‌ها حضور يافت برمي‌گردد به سه سال پيش كه داماش گيلان در فصلي كه پرسپوليس دبل كرد خودش را به ديدار نهايي رساند و مغلوب شد؛ ديداري پر از حاشيه كه با تاخير چند ساعته شروع شد و تا مدت‌ها فوتبال ايران را تحت تاثير قرار داد. خليج فارس براي تكرار اين اتفاق بايد از سد آلومينيوم عبور كند. 
نكته ابهام‌برانگيز جام حذفي امسال سرنوشت تيم قهرمان براي كسب سهميه ليگ قهرمانان آسياست. تا همين سال گذشته قهرمان جام حذفي به صورت مستقيم راهي اي‌سي‌ال مي‌شد، اما امسال شرايط عوض شده است. طبق اعلام كنفدراسيون فوتبال آسيا و با توجه به تغيير تقويم برگزاري رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا كه به جاي بهار تا پاييز، از پاييز تا بهار خواهد بود امسال سهميه‌اي به فوتبال ايران تعلق نمي‌گيرد. كشورهايي كه در حال حاضر فصل خود را در قالب فصول پاييز - بهار برگزار مي‌كنند، نتايج فصل22-۲۰۲۱ خود را براي كسب سهميه در ليگ قهرمانان آسيا و AFC كاپ بعدي در نظر نخواهند گرفت. در عوض تيم‌ها بر اساس نتايج فصل23-۲۰۲۲ در اين رقابت‌ها شركت خواهند كرد. اين بدان معناست كه در ليگ بيست و يكم و دوره فعلي ليگ برتر فوتبال ايران و جام حذفي، هيچ سهميه آسيايي نصيب تيم‌ها نخواهد شد و براي مشخص شدن نمايندگان ايران در فصل ۲4 – ۲۰۲3 ليگ قهرمانان آسيا، بايد در انتظار پايان ليگ بيست و دوم ماند. در اين بين نقش هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال بسيار مهم است و مي‌تواند تكليف اين چهار تيم را مشخص كند. از زمان اعلام تغييرات در تقويم ليگ قهرمانان آسيا فدراسيون فوتبال ايران و در راس آن هيات‌رييسه كه در حال حاضر متولي اداره فوتبال در كشور است هيچ موضع خاصي اتخاذ نكرده.  حتي اگر اين مساله نيز برطرف شود و به قهرمان جام حذفي امسال ايران براي اي‌اسي‌ال فصل بعد يا دو فصل بعد يك سهميه داده شود، معلوم نيست اين چهار تيم بتوانند مجوز حرفه‌اي براي حضور در رقابت‌هاي آسيايي را كسب كنند. در حال حاضر نساجي يك تيم بدون زمين است كه بازي‌هايش را در مشهد برگزار مي‌كند. كيفيت استاديوم سه تيم ديگر هم قابل قبول نيست. زيرساخت‌هاي باشگاه‌ها مشكل دارد و معلوم نيست اگر اي‌اف‌سي به صورت حساب‌هاي مالي اين باشگاه‌ها ورود كند تاييد لازم را خواهد داد يا خير. نداشتن تيم‌هاي پايه و تيم زنان هم ديگر مشكلي است كه اين چهار تيم دارند. 
مرحله نيمه‌نهايي جام حذفي روزهاي ۲۸ و ۲۹ فروردين برگزار مي‌شود. هنوز تاريخي براي فينال رقابت‌ها اعلام نشده اما مسوولان برگزاري اين رقابت‌ها قول داده‌اند تا قبل از پايان ماه رمضان پرونده جام حذفي را ببندند. 
در حال حاضر استقلال با كسب ۷ عنوان قهرماني پرافتخارترين تيم جام حذفي به حساب مي‌آيد و پرسپوليس با ۶ قهرماني دوم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون