• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5185 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۴ فروردين

فرورديني‌هاي ساز و نوا

 محمدتقي مسعوديه|
محمدتقي مسعوديه بيستم فروردين سال ۱۳۰۶ در مشهد ‌زاده شد. در نوجواني شور و اشتياق به يادگيري موسيقي پيدا كرد و نزد يكي از خويشاوندان آشنا با موسيقي، نواختن ويولن را آغاز كرد. او وارد دانشكده حقوق دانشگاه تهران شد و همزمان با اين انتخاب، در هنرستان عالي موسيقي تهران هم ثبت‌نام كرد و در سال ۱۳۲۹ بود كه موفق شد هر دو تحصيل موازي را به پايان برساند و ليسانس حقوق قضايي و ديپلم هنرستان را اخذ كند. در سال ۱۳۳۱ به پاريس رفت تا در كنسرواتوار معروف اين شهر به فراگيري خود در زمينه موسيقي ادامه دهد سپس در رشته هارموني، تحصيل خود را به پايان رساند. در سال ۱۳۴۲ نيز دانشنامه آهنگسازي خود را از كشور آلمان دريافت كرد، شوق مطالعه موسيقي در او همچنان مي‌جوشيد و اين‌بار به فكر اتنوموزيكولوژي افتاد و به دانشگاه كلن در آلمان رفت و دكتراي موزيكولوژي خود را دريافت كرد و به ايران بازگشت. او را «پدر اتنوموزيكولوژي ايران» نيز مي‌نامند.

رضا شفيعيان|
رضا شفيعيان آهنگساز، نوازنده سنتور و مدرس تاريخ موسيقي ايراني پانزدهم فروردين ماه سال 1320 در تهران متولد شد. او نزد استاد موسيقي ايران ابوالحسن صبا رسيد كه بعد به مرحوم فرامرز پايور معرفي شد و مدت ۶ سال از محضر ايشان در هنرستان موسيقي بهره برد. پس از اتمام دوره هنرستان سال ۱۳۴۱ در اركستر وزارت فرهنگ و هنر وقت مشغول فعاليت شد و از سال ۱۳۴۳ در اركسترهاي راديو به فعاليت خود ادامه داد. او به دانشكده موسيقي دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۵ وارد شد و از محضر اساتيدي همچون نورعلي برومند، داريوش صفوت، هوشنگ استوار، يوسف فروتن و در خارج از دانشكده از تجربيات آقا محمد ايراني مجرد و مهدي ناظمي نيز بهره برد. سال ۱۳۵۲ در مركز خط و اشاعه موسيقي ايراني مشغول شد و ضمن تدريس ساز سنتور با تشكيل گروه درويش و سرپرستي آن با همراهي تعدادي از هنرمندان مركز همچون بهمن رجبي، جلال ذوالفنون، محمد موسوي، عطا جنگوك، داوود گنجه‌اي و محمد مقدسي، مرتضي اعيان و خوانندگان برجسته، كنسرت‌هاي متعددي را در داخل و خارج از كشور به اجرا در آورد. حضور در برنامه تلويزيوني هفت شهر عشق در دهه ۵۰ و دونوازي وي با ساز تمبك بهمن رجبي همچنان نمونه شاخص آثار ارزنده شفيعيان و رجبي در تاريخ موسيقي ايراني است.

سيمين غانم|
22 فروردين ماه زادروز او است؛ او در سال ۱۳۲۳ از پدري تهراني و مادري ساروي در شهر تنكابن ‌زاده شد. از ۹ سالگي در جشن‌هاي مدرسه خواندن را تجربه كرد و در سال ۱۳۴۱ نيز در مسابقات آموزشگاه‌هاي ايران در رشته آواز اول شد اما نخستين اجراي تلويزيوني سيمين غانم ترانه «موج خروشان» بود كه با تنظيم مرتضي حنانه و تهيه عباس زندي در سال ۱۳۴۷ اتفاق افتاد. غانم دوره موسيقي سنتي و رديف را زيرنظر محمود كريمي گذراند. مدتي نيز نزد مرتضي حنانه قواعد موسيقي و سلفژ را آموخت و البته با علي تجويدي نيز در زمينه موسيقي كار كرد. از مهم‌ترين آثار او مي‌توان به «گل گلدون»، «سيب»، «مرد من»، «پرنده» و «قلك چشات» اشاره كرد، در اين ميان ترانه گل گلدون را بسياري از موسيقي‌دوستان هنوز زمزمه مي‌كنند، چراكه همچنان اين ترانه تازگي خود را حفظ كرده است.

غلامحسن (جاويد) مجلسي|
غلامحسن (جاويد) مجلسي نيز در ۲۲ فروردين ماه ۱۳۲۸ در تهران متولد شد. سال ۱۳۴۱ بود كه به هنرستان موسيقي ملي رفت و در آنجا زيرنظر مرتضي حنانه فراگيري ساز هورن را آغاز كرد. او در سال ۱۳۴۶ به اركستر سمفونيك تهران پيوست و در سال ۱۳۵۲ موفق به اخذ ليسانس شد. پس از مدتي با بورسيه اركستر سمفونيك، نزد «ژرژباريوتو» نوازنده اول هورن اركستر پاريس دوره عالي نوازندگي اين ساز را گذراند. در كارنامه هنري او مي‌توان به عضويت در اركستر سمفونيك تهران، رهبري اركستر سمفونيك تهران، رهبري اركستر سازهاي بادي تهران، داوري جشنواره ملي موسيقي جوان و... اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون