• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5186 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۵ فروردين

ترامپ، شمشير داموكلس روي روياي 2024 دموكرات‌ها

رييس‌جمهور پيشين امريكا: من صادق‌ترين فرد روي زمين هستم

اميررضا كريمي 

دونالد ترامپ، چهل‌وپنجمين رييس‌جمهور ايالات متحده كه همچنان روياي بازگشت به كاخ سفيد را در سر مي‌پروراند، شنبه شب در گردهمايي هواداران حزب جمهوري‌خواه در كاروليناي شمالي، در شرايطي كه آمده بود تا به حمايت از كانديداهاي انتخابات مجلس نمايندگان و مجلس سنا بپردازد، بار ديگر به طرح ادعاي تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري 2020 پرداخت و ضمن اشاره به حضور احتمالي خود در انتخابات رياست‌جمهوري 2024، مدعي شد كه او «راستگوترين مردي است كه خدا خلق كرده است.»

در روزهايي كه دموكرات‌ها با استفاده از فرصت در اختيار داشتن دولت و به ويژه وزارت دادگستري مي‌كوشند تا به اتهاماتي كه عليه رييس‌جمهور پيشين مطرح است رسيدگي كنند و تحقيقات براي بررسي اين اتهامات كه شامل اتهامات سياسي و اقتصادي مي‌شود در جريان است، دونالد ترامپ در فاصله چند ماه مانده تا انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره، فعاليت‌هاي انتخاباتي خود را تشديد كرده و تلاش مي‌كند اقبال عمومي نسبت به خود را با حمايت از كانديداهايي كه دست‌كم اكنون و براساس نظرسنجي‌هاي موجود شانس زيادي براي پيروزي در انتخابات كنگره ندارند، بسنجد .
او مدعي شد كه تمام اقدامات قضايي و تحقيقاتي كه از سوي دموكرات‌ها عليه او انجام مي‌شود يك «بازي سياسي» است. او داستاني از يكي از دوستان نزديك خود گفت كه به ترامپ گفته بود او «پاك‌ترين انسان روي كره زمين» است چرا كه پس از دو استيضاح و تحقيقات گسترده قضايي هيچ چيزي عليه او وجود ندارد. ترامپ افزود: «به من گفته شد كه تو پاك‌ترين انسان روي كره زمين هستي اما من فكر مي‌كنم كه صادق‌ترين فرد كره زمين هستم.» رييس‌جمهور پيشين ايالات متحده ضمن مقايسه خود با شخصيت‌هاي منفور فيلم‌هاي وسترن ادعا كرد كه تحقيقات عليه او از تحقيقات عليه آن شخصيت‌ها نيز بيشتر است: «تحقيقاتي كه دموكرات‌ها درباره من انجام داده‌اند، از تحقيقات درباره بيلي كوچك، جسي جيمز و آل كاپون هم بيشتر بوده است و در تمام موارد بيگناهي من اثبات شد.»
ترامپ از هواداران خود پرسيد: «حقيقت اين است كه من دوبار شركت كردم، دوبار پيروز شدم. بار دوم در مقايسه با دور اول عملكرد بهتري داشتم و هم‌اكنون، احتمالا مجبور شويم بار ديگر اين كار را انجام دهيم. آيا اينجا كسي هست كه تمايل داشته باشد بار ديگر مشاركت مرا (در انتخابات رياست‌جمهوري آتي امريكا) شاهد باشد؟» اين سوال با استقبال و هياهوي گسترده هوادارانش مواجه شد.
چهل‌وپنجمين رييس‌جمهور امريكا همچنين در روزهاي اخير حمايت خود را از تعدادي از كانديداهاي حزب جمهوري‌خواه براي انتخابات سنا و مجلس نمايندگان اعلام نمود كه از جمله آنها مي‌توان به حمايت او از محمت اوز در پنسيلوانيا و تد باد در كاروليناي شمالي اشاره كرد. اما واقعيت اين است كه بسيار مهم‌تر از فعاليت‌ها و كارزار او براي حمايت از كانديداهاي انتخابات 2022 اين است كه ترامپ چه برنامه‌اي براي انتخابات رياست‌جمهوري 2024 دارد و واكنش بدنه و اعضاي ارشد حزب جمهوري‌خواه به بازگشت ترامپ چه خواهد بود.
ترامپ از زمان شكست در انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده امريكا، بارها از تريبون‌هاي‌مختلف از تمايل خود براي شركت مجدد در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا سخن به ميان آورده است اما تاكنون رسما نامزدي خود براي رياست‌جمهوري بعدي امريكا را اعلام نكرده است. نتايج نظرسنجي‌ كه وبگاه «هيل» وابسته به كنگره امريكا اخيرا‌ منتشر كرده بود، ترامپ در رقابت‌هاي فرضي رياست‌جمهوري انتخابات ۲۰۲۴ از هر دو نفر يعني بايدن و «كامالا هريس» معاون بايدن وضعيت بهتري دارد.
پيش‌تر تصور بر اين بود كه جمهوري‌خواهان ارشد با توجه به پيشينه اظهارات و مشكلاتي كه با دونالد ترامپ داشتند با بازگشت او به قدرت مخالف باشند اما اكنون اظهارنظرهاي جديدي كه از سوي آنها مطرح مي‌شود نشان مي‌دهد وضعيت نسبت به گذشته تغيير كرده است. روز پنجشنبه، ميچ مك كانل رهبر اقليت سناي امريكا گفت اگر دونالد ترامپ رييس‌جمهوري پيشين امريكا در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۴ به عنوان نامزد حزب جمهوري‌خواه پيروز شود، از وي در اين انتخابات حمايت خواهد كرد. 
سناتور جمهوري‌خواه ايالت كنتاكي گفت حمايت از نامزد نهايي حزب جمهوري‌خواه بخشي از وظايف او به عنوان يكي از رهبران اين حزب است. مك كانل پيش‌تر نيز اظهارات مشابهي را مطرح كرده بود هرچند در بسياري از مسائل بزرگ با ترامپ اختلاف نظر دارد. اختلافات مك كانل و ترامپ به دنبال انتخابات سال ۲۰۲۰ و ادعاي ترامپ درباره تقلب گسترده در اين انتخابات بروز كرد. مك كانل در اين انتخابات از انتقال آرام قدرت به جو بايدن رييس‌جمهوري كنوني امريكا حمايت كرد. به دنبال دستور ترامپ در حمله به كنگره امريكا در ۶ ژانويه ۲۰۲۱ (۱۷ دي) مك كانل ترامپ را در اين حمله مقصر دانست. ترامپ سپس با طرح شكايتي از جمهوري‌خواهان سنا خواست مك كانل را از رهبري اين حزب بركنار كنند. مك كانل در مصاحبه با اكسيوس گفت: حمايت او از نامزدي ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۱ «به هيچ‌وجه با اظهارات قبلي‌اش ناسازگار نيست.» وي گفت: با هر آنچه درباره حمله به كنگره گفتم موافق هستم. ولي نامزدي جمهوري‌خواهان را از رييس‌جمهوري نخواهم گرفت. نامزد جمهوري‌خواهان با آراي اين حزب در سراسر كشور انتخاب شده است.
روزي كه دونالد ترامپ، چهل‌وپنجمين رييس‌جمهور ايالات متحده كاخ سفيد را ترك مي‌كرد يكي از منفورترين روساي جمهور تاريخ امريكا بود. بر اساس آخرين نظرسنجي كه موسسه گالوپ در ژانويه 2021 انجام داد، مقبوليت عمومي دونالد ترامپ تنها 34 درصد برآورد شد در حالي كه بيش از 62 درصد مشاركت‌كنندگان در نظرسنجي اعلام كردند از او و كارنامه‌اي كه بر جاي گذاشته راضي نيستند. اكنون و در حالي كه نزديك به يك سال و سه ماه از آن زمان گذشته به نظر مي‌رسد وضعيت مقبوليت عمومي دونالد ترامپ در مقايسه با ژانويه سال گذشته، بسيار بهتر است. بر اساس ميانگين نظرسنجي‌هاي وبسايت fivethirtyeight در حال حاضر ترامپ در وضعيت اندكي بهتر در مقايسه با بايدن، محبوبيتي 42 درصدي دارد و 53 درصد شهروندان نيز با بازگشت او به صحنه سياست مخالفند. اين يعني، دو بار استيضاح، شكست در انتخابات رياست‌جمهوري و به چالش كشيدن سلامت انتخابات هيچ كدام براي كنار زدن دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين امريكا از رقابت‌هاي سياسي كافي نبود.
 اين در حالي است كه دموكرات‌ها در طول يك سال در اختيار داشتن كاخ سفيد، كارنامه‌اي را از خود به جاي گذاشته‌اند كه شايد اختلاف‌نظرهاي زيادي درباره آن در ميان كارشناسان و تحليلگران وجود داشته باشد اما دست‌كم آن‌طور كه آمارها نشان مي‌دهد، اكثريت مردم امريكا از آن رضايت ندارند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون