• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5186 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۵ فروردين

حادثه قطار بروكلين 29 زخمي بر جاي گذاشت

10 نفر بر اثر تيراندازي مجروح شده‌اند

دود، گلوله و انگيزه‌هاي مبهم مهاجم

سايه ترس و وحشت روي نيويورك

 

محمدحسين لطف‌الهي

ژيك فرد مهاجم، روز سه‌شنبه در يكي از شلوغ‌ترين ساعات روز سوار قطار متروي بروكلين شد، يك بمب دودي به داخل قطار انداخت، به 10 نفر تيراندازي كرد و در حالي كه يك فاجعه تمام‌عيار را در پشت سر به جاي گذاشته بود، از محل حادثه گريخت تا سوالات بسياري درباره دلايل و انگيزه‌هاي احتمالي اين جنايت باقي بماند. در پي اين حادثه، بيش از 29 نفر عازم بيمارستان شده‌اند، شهرداري نيويورك فعاليت قطارهاي مترو را متوقف كرده، مدارس در مناطق جنوبي شهر تعطيل شده‌اند و شهري كه آمارها نشان مي‌دهد از زمان آغاز همه‌گيري كرونا از افزايش قابل توجه خشونت‌هايي كه با استفاده از اسلحه انجام مي‌شد رنج مي‌برد، بيش از گذشته نگران تكرار اين اتفاقات خونبار است. پليس نيويورك سه‌شنبه شب پس از پايان تحقيقات اوليه درباره حادثه قطار بروكلين، اعلام كرد يك نفر را كه ممكن است با اين حادثه ارتباط داشته باشد شناسايي كرده اما هنوز هيچ‌كس در ارتباط با اين پرونده بازداشت نشده است. به گفته مقام‌هاي پليس، هنوز اطلاعاتي درباره انگيزه‌هاي مهاجم براي تيراندازي به سوي مسافران قطار وجود ندارد.

كيچانت ال سيول، كميسر پليس نيويورك درباره اين حادثه مي‌گويد: «براي ما كاملا روشن است كه فرد مهاجم با انگيزه انجام دادن يك رفتار خشونت‌آميز سوار مترو شده و ماجراي قطار بروكلين نتيجه يك واكنش لحظه‌اي و غيربرنامه‌ريزي‌شده نبوده است.» روزنامه نيويورك‌تايمز به نقل از منابع بيمارستاني نوشته است از ميان دست‌كم 29 نفري كه در پي اين حادثه به بيمارستان اعزام شده‌اند، 10 نفر قرباني تيراندازي بودند كه از ميان آنها حال 5 نفر «وخيم اما پايدار» گزارش شده است. باقي افراد نيز به دليل درمان عارضه ناشي از استنشاق دود يا آسيب ديدن هنگام خروج وحشت‌زده از ايستگاه قطار مجروح شده بودند. به گفته مقام‌هاي پليس، اين قطار به مقصد منهتن ساعت 8:24 صبح در حال نزديك شدن به ايستگاه خيابان 36 در بروكلين بود و مردي كه در گوشه دومين واگن قطار نشسته بود دو نارنجك دودزا را در واگن روي زمين انداخت. او پيش از اين اقدام، ماسك مخصوص پوشيده بود تا اين دود خودش را آزار ندهد. مهاجم سپس اسلحه جي‌لاك 9 ميليمتري خود را در دست گرفت و 33 گلوله شركت كرد. جيمز اسيگ، رييس كارآگاهان پليس نيويورك گفته كه آنها در صحنه جنايت 33 پوكه اسلحه و دو پوكه نارنجك دودزا كشف كرده‌اند. آنها سوييچ يك ون U-Haul را نيز در صحنه كشف كرده‌اند كه در نهايت به پيدا كردن اين ون در بروكلين منجر شد. پليس مي‌گويد كه شاهدان عيني اعلام كرده‌اند فرد مهاجم، سياه‌پوست و درشت‌جثه بوده و يك پيراهن گرمكن خاكستري به تن داشته است. مقام‌هاي شهر نيويورك از مردم براي يافتن اين فرد درخواست كمك كرده‌اند و براي كسي كه بتواند اطلاعاتي منجر به دستگيري مهاجم ارايه كند جايزه‌اي 50 هزار دلاري تعيين شده است.
عصر روز سه‌شنبه اداره پليس نيويورك خبر داد فردي كه به ظن مرتبط بودن با اين حمله «تحت تعقيب» قرار گرفته «فرانك جيمز» نام دارد و 62 ساله است. او همان كسي است كه يك ون U-Haul اجاره كرده بود. جيمز اِسيگ رييس اداره آگاهي پليس نيويورك گفت: «ما مي‌خواهيم بدانيم آيا او ارتباطي با حمله به قطار دارد يا نه.» اسيگ همچنين تاكيد دارد كه او «متهم پرونده» نيست اما بايد تحقيقاتي در خصوص ارتباطش با اين پرونده انجام شود. 
پليس تاكيد كرده تحقيقات پيرامون اين پرونده ذيل عنوان «تروريسم» انجام نمي‌گيرد اما اريك آدامز، شهردار دموكرات نيويورك كه خود پيش‌تر يك افسر عاليرتبه پليس بوده، مي‌گويد تاكيد بر تروريستي نبودن اين حمله «نابهنگام» بود و اين اقدام «نوعي ايجاد وحشت» بوده است. آدامز كه به دليل ابتلا به كوويد 19 در قرنطينه قرار دارد به شبكه خبري سي‌ان‌ان گفت: «فرد مهاجم تلاش كرده سيستم را از طريق اشاعه وحشت از كار بيندازد. از دو نارنجك دودزا استفاده شده، تعداد زيادي گلوله شليك شده و من اصلا مايل نيستم پيش از روشن شدن تمامي جوانب مساله تروريستي بودن حادثه را رد كنم.» سخنگوي كاخ سفيد سه‌شنبه شب در توييتر نوشت كه جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا، در جريان وقايع ايستگاه متروي نيويورك قرار گرفته است. جو بايدن كه در آيووا به سر مي‌برد از كساني كه «تلاش كردند از همسفرانشان حفاظت كنند» تشكر كرد و افزود با مقام‌هاي ارشد نيويورك از جمله اريك آدامز و كيچانت ال‌سيول در ارتباط است و تيم رياست‌جمهوري به همكاري با مقام‌هاي نيويورك ادامه خواهد داد. رسانه‌ها گزارش داده‌اند كه تيراندازي در متروي بروكلين صحنه‌اي خونين و بسيار وحشتناك بر جاي گذاشته و باعث شده است كه فضاي ايستگاه قطار و محله‌هاي اطراف آن تا حد زيادي متشنج شود. درك فرنچ، يك عكاس خبري كه پس از حادثه براساس برنامه هرروزه خود براي رفتن به دفتر كارش مي‌خواست مسافر آن قطار شود، وضعيت را اينگونه توصيف مي‌كند: «وقتي به سكوي قطار نزديك مي‌شديد دودي غليظ را مي‌توانستيد، ببينيد. سپس مردمي را مي‌ديديد كه با بدن‌هاي باندپيچي شده و خون‌آلود روي زمين دراز كشيده بودند. همه در حال كمك كردن به همديگر بودند. شما جواناني را مي‌ديديد كه به زور مي‌شد گفت دبيرستاني هستند اما با اعتماد به نفس و آرام به مجروحان و سايرين كه ترسيده بودند كمك مي‌كردند.» مارك برمن، خبرنگار واشنگتن‌پست در شهر نيويورك مي‌نويسد: «براي ساعاتي مدارس اطراف ايستگاه قطار كه از وخامت اوضاع آگاه شده بودند درهاي‌شان را بستند، دانش‌آموزان را قرنطينه كردند و اجازه ندادند آنها از مدرسه خارج شوند.» پليس تاكيد كرده گزارش‌هاي اوليه مبني بر پيدا شدن بسته‌هاي انفجاري در متروي نيويورك حقيقت نداشته و پليس چنين بسته‌هايي را كشف نكرده است.

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون