• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5186 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۵ فروردين

خاطرات سفر و حضر (186 )

اسماعيل كهرم

اپيزود آخرين دايي‌جان ناپلئون را حتما يادتان هست. اسدالله ميرزا با سعيد درددل مي‌كرد و عكس يك عرب روي بخاري اتاق بود. سعيد از پرويز صياد پرسيد اين عرب كيه؟ او شرح داد كه اين عرب در اصل همسر صياد را از چنگ او بيرون آورده در حالي كه ايشان بوي پياز مي‌داد و خود پرويز صياد عطر و ادكلن مصرف مي‌كرد و همسر صياد شيفته او شد و با ايشان رفت! كساني را ديده‌ام كه بارها اين داستان را به كرات نقل كرده‌اند در مورد خودشان و ديگران.
در پاريس زيبا، يك رستوران ايراني پيدا كرديم كه ايراني‌هاي زيادي بارها به آنجا مي‌رفتند. در مدت كوتاهي، كلي دوست پيدا كرديم. يكي از آنها زخم خورده بيماري دايي‌جان بود، «دايي‌جان سندروم» در اواخر مهاجرت مردم به اروپا اتفاق افتاد. رفت و آمدهاي مردم هميشه با بردن سوغات و هدايايي گوناگون همراه بوده و هست و اين هدايا گاه موجودات زنده را شامل مي‌شد، به اين ترتيب گياهان و جانوران به همراه كاروان‌ها از مرز كشورها و يا قاره‌ها عبور مي‌كردند و در جهان پراكنده مي‌شدند.
البته گاه آب (مانند جريان آب در رودخانه‌ها) يا جريان باد در دشت‌ها يا پرندگان موجب پراكندگي تخم يا بذر پرندگان مي‌شود. به پاي پرندگان با دقت نگاه كنيد  مي‌بينيد كه پاي آنها فلس يا پولك‌دار است. از طرفي تخم ماهي توسط يك لايه ژلاتيني پوشيده شده كه به راحتي به فلس‌هاي پرندگان مي‌چسبد و وقتي كه پرنده به يك آبگير بدون ماهي مهاجرت مي‌كند تخم ماهي‌ها را با خود منتقل مي‌كند. قنات آرامگاه سعدي بزرگ در شيراز دوست‌داشتني به همين وسيله ماهي‌دار شد يا بركه بزرگي كه در نتيجه برداشت از شن و ماسه آنها ايجاد مي‌شود. پس از آنكه با آب باران توازن ايجاد شد بقيه كار به دست پاي پرندگان صورت مي‌گيرد. اگر به شرايط نياز داريد، مي‌توانيد از انواع ماهي‌ها استفاده كنيد. ماهي‌هايي با رنگ‌هاي....

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون