• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5188 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۸ فروردين

خبر

اعتراضات گسترده به هتك حرمت عليه قرآن كريم در سوئد
پس از هتك حرمت عليه قرآن كريم در سوئد توسط «راسموس پالودن» رهبر حزب راست‌گراي افراطي در دانمارك، اين كشور شاهد اعتراضات گسترده‌اي بود كه در نتيجه آن ۹ پليس سوئدي زخمي شدند. به گزارش مهر به نقل از شبكه تلويزيوني اِن‌دي‌تي‌وي، پس از اقدام به هتك حرمت به قرآن كريم در سوئد در روزهاي گذشته، اين كشور شاهد درگيري معترضان با پليس بوده است. بر اساس اعلام اين رسانه، در اين درگيري‌ها در مجموع ۹ نيروي پليس و تعدادي از معترضان زخمي شدند. ماجرا از آنجا آغاز شد كه «راسموس پالودن» رهبر حزب راست‌گراي افراطي در دانمارك اقدام به سوزاندن قرآن در يكي از محله‌هاي سوئد كرد كه تعداد زيادي از مسلمان در آن ساكن هستند. به دنبال بروز درگيري ميان پليس و تظاهرات‌كنندگان، ۹ پليس زخمي شدند و چندين خودروي آنان نيز به آتش كشيده شد.


جنگ تاكنون ۱۹۸۲ غيرنظامي اوكرايني را به كام مرگ كشانده است
سازمان ملل اعلام كرد، از زمان حمله روسيه به اوكراين در ۲۴ فوريه، ۱۹۸۲ غيرنظامي اوكرايني كشته و ۲۶۵۱ تن ديگر زخمي شده‌اند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، بر اساس اعلام دفتر كميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل، تلفات ناشي از جنگ از برخي از مناطق درگير با تاخير اعلام شده و برخي از گزارش‌ها هم هنوز تاييد نشده‌اند كه اين مي‌تواند باعث شود تلفات جنگ بسيار بيشتر از اين آمار اعلام شده باشد. دفتر كميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل همچنين در بيانيه‌اي اعلام كرد: اكثر اين تلفات غيرنظاميان در نتيجه استفاده از تسليحات انفجاري از جمله شليك‌هاي توپخانه‌اي سنگين و سيستم‌هاي راكتي به همراه حملات موشكي و هوايي بوده است. از ميان كشته‌ها، ۵۱۱ مرد، ۳۲۳ زن، ۵۶ پسر، ۳۴ دختر و ۷۲ تن كودك بوده‌اند. به علاوه، جنسيت ۹۸۶ بزرگسال هنوز مشخص نشده است. در مجموع ۲۶۵۱ فرد زخمي هم ۳۱۳ تن مرد، ۲۳۰ نفر زن، ۵۳ دختر، ۵۶ پسر و ۱۴۷ تن كودك هستند و جنسيت ۱۸۵۲ بزرگسال نيز هنوز مشخص نشده است. نيروهاي مسلح روسيه در ۲۴ فوريه حمله خود را به اوكراين آغاز كردند. از آن زمان، درگيري‌هاي شديد باعث شده تا بيش از ۴.۷ ميليون اوكرايني به كشورهاي همسايه پناهنده شوند. بر اساس گزارش كميسيونر عالي پناهندگان سازمان ملل متحد، لهستان ۲ ميليون و ۷۲۰ هزار و ۶۲۲ اوكرايني را پذيرفته است كه در حمله نيروهاي روسي از اوكراين فرار كرده‌اند. ۷۲۶ هزار و ۸۵۷ اوكرايني در روماني و ۴۱۹ هزار و ۴۹۹ نفر به مولداوي رفته‌اند. علاوه بر اين، ۲۲۹ هزار و ۵۹۷ اوكرايني براي فرار از جنگ به اسلواكي نقل مكان كرده‌اند و ۴۴۷ هزار و ۵۳ نفر در مجارستان پناه گرفته‌اند. بر اساس گزارش اين نهاد بين‌المللي، بيش از 7 ميليون نفر نيز در اوكراين به دليل درگيري بين دو كشور در داخل اوكراين آواره شده‌اند.


تماس تلفني وليعهد سعودي  با نخست‌وزير جديد پاكستان
محمدبن سلمان، وليعهد سعودي به عنوان دومين مقام بلندپايه خارجي طي گفت‌وگوي تلفني با شهباز شريف، نخست‌وزير جديد پاكستان انتخاب وي را تبريك و طرفين پيرامون تقويت همكاري‌هاي دوجانبه در بخش‌هاي مختلف گفت‌وگو كردند. به گزارش ايرنا، دفتر نخست‌وزيري پاكستان روز شنبه با صدور بيانيه‌اي از تماس تلفني وليعهد سعودي با محمد شهباز شريف خبر داد و اعلام كرد: محمدبن سلمان از نخست‌وزير پاكستان براي سفر رسمي به عربستان دعوت كرد. در اين بيانيه آمده است: نخست‌وزير پاكستان و وليعهد سعودي توافق كردند كه براي تقويت و تنوع بيشتر روابط دوجانبه در همه زمينه‌ها به ويژه تجارت، سرمايه‌گذاري و فرصت‌هاي ايجاد اشتغال، با يكديگر همكاري كنند. نخست‌وزير پاكستان همچنين از وليعهد سعودي براي سفر رسمي به اسلام‌آباد دعوت كرد. وي از آنچه حمايت مستمر و همكاري‌هاي تاريخي رياض از اسلام‌آباد در سطح دوجانبه، مجامع منطقه‌اي و بين‌المللي خواند، قدرداني كرد و گفت: دولت پاكستان متعهد به پيشبرد روابط به سطوح عالي‌تر است. منابع آگاه در پاكستان پيش‌تر اعلام كردند كه شهباز شريف قرار است هفته‌هاي آينده اولين سفر رسمي خود را به مقصد عربستان انجام بدهد.


مسكو ، بوريس جانسون  و ۱۲ عضو كابينه‌اش را به روسيه ممنوع‌الورود كرد
وزارت خارجه روسيه، نخست‌وزير و ۱۲ عضو دولت بريتانيا را از ورود به خاك روسيه منع كرد. به گزارش ايلنا به نقل از گاردين، وزارت خارجه روسيه «بوريس جانسون»، نخست‌وزير بريتانيا، «ليز تراس»، وزير خارجه، «بن والاس»، وزير دفاع و ۱۰ عضو ديگر دولت بريتانيا را از ورود به خاك روسيه منع كرده‌ است. وزارت خارجه روسيه علت اتخاذ اين تصميم را «انجام اقدامات خصمانه بي‌سابقه از سوي دولت بريتانيا» عنوان كرده است. در بيانيه وزارت خارجه روسيه در اين خصوص آمده است: «كمپين افسار گسيخته اطلاعاتي و سياسي لندن با هدف انزواي بين‌المللي مسكو، به وجود آوردن شرايطي براي محدودسازي و خفه كردن اقتصاد داخلي روسيه از دلايل اتخاذ اين تصميم هستند.» اين بيانيه ادامه داده است: «رهبري بريتانيا، عامدانه به وخامت اوضاع اوكراين دامن مي‌زند، تسليحات كشنده در اختيار دولت كي‌يف قرار مي‌دهد و چنين اقداماتي را هماهنگ مي‌كند.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون