• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5189 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۹ فروردين

اقتصاد بين‌الملل

غول‌هاي نقره‌اي جهان در سال ۲۰۲۱
نقره به عنوان يكي از فلزات گرانبها در جهان شناخته مي‌شود و البته كاربردهاي گسترده‌اي در ساخت انواع زيورآلات و ريزتراشه‌ها دارد. ذخاير سنگ معدني چند فلزي كه نقره از آنها استخراج مي‌شود، بيش از دوسوم منابع نقره جهان را تشكيل مي‌دهد.معادن برتر نقره جهان بر اساس توليد گزارش شده براي سال ۲۰۲۱ رتبه‌بندي شده‌اند. تنها حدود ۳۰ درصد عرضه سالانه از معادن نقره تامين مي‌شود، در حالي كه بيش از يك‌سوم در عمليات سرب يا روي و ۲۰ درصد ديگر از معادن مس توليد مي‌شود. در ذيل مهم‌ترين منابع برتر توليدكننده نقره جهان در سال ۲۰۲۱ ارايه شده است.شركت استخراج معادن لهستاني كي‌جي‌اچ‌ام (KGHM)، به عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان مس و نقره در جهان است كه با استخراج ۴۱.۹ ميليون اونس نقره در سال ۲۰۲۱، بزرگ‌ترين عمليات توليد نقره در سراسر جهان را شامل مي‌شود.معدن پلي فلزي پناسكيتو نيومونت، بزرگ‌ترين توليدكننده طلاي مكزيك است كه ۳۱.۴ ميليون اونس نقره در سال ۲۰۲۱ توليد كرده است و با افزايش۱۳ درصدي در فهرست بزرگ‌ترين فعاليت‌هاي توليد نقره در سراسر جهان در رتبه دوم قرار دارد.


نرخ تورم قطر به ۴،۴۲ درصد افزايش يافت
نرخ تورم قطر در سال‌هاي اخير به‌طور چشمگيري افزايش يافته است كه در درجه اول به دليل چالش‌هاي اقتصادي ناشي از همه‌گيري جهاني است.شاخص قيمت مصرف‌كننده (CPI) كه نشان‌دهنده نرخ توم است، با رشد سالانه ۴.۴۲ درصدي در ماه گذشته به ۱۰۱.۴۸ واحد رسيد كه نسبت به فوريه۰.۵۸ درصد افزايش ماهانه داشت.اين شاخص شامل ۱۲ گروه اصلي كالاهاي مصرفي است كه ۷۳۷ كالا و خدمات را دربر‌مي‌گيرد. بر اساس داده‌هاي منتشر شده از سوي سازمان برنامه‌ريزي و آمار قطر، افزايش سالانه اين شاخص به دليل افزايش قيمت‌ها در هشت گروه شامل سرگرمي و فرهنگ، كالاها و خدمات، غذا و نوشيدني، مسكن، آب، برق و گاز بوده است. گروه‌هاي باقيمانده كه شامل بهداشت، رستوران‌ها، هتل‌ها، پوشاك و كفش‌ها مي‌شود، شاهد كاهش متوسط سالانه از ۳ درصد تا ۰.۴۴ درصد بودند، در حالي كه گروه تنباكو بدون تغيير باقي ماند.


اروپا؛ متضرر اصلي تحريم‌هاي روسيه
سازمان تجارت جهاني (WTO) در گزارش جديد خود اعلام كرد كه چشم‌انداز اقتصاد جهاني از زمان شروع درگيري در اوكراين تيره شده است. همچنين پيش‌بيني كرده است كه ركوردشكني قيمت گاز طبيعي بيشترين آسيب را به اروپا خواهد زد.سازمان تجارت جهاني (WTO) در گزارش جديد خود اعلام كرد كه چشم‌انداز اقتصاد جهاني از زمان شروع درگيري در اوكراين تيره شده است. همچنين پيش‌بيني كرد كه ركوردشكني قيمت گاز طبيعي بيشترين آسيب را به اروپا خواهد زد.بر اساس اين گزارش، فوري‌ترين تاثير اقتصادي اين بحران، افزايش شديد قيمت كالاها بوده است. روسيه و اوكراين به‌رغم سهم اندك در تجارت و توليد جهاني، تامين‌كنندگان اصلي كالاهاي ضروري از جمله غذا، انرژي و كود هستند كه در حال حاضر عرضه آنها به دليل جنگ در خطر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون