• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5189 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۹ فروردين

دامنه نوسان باز هم تغيير مي‌كند

دامنه نوسان در بازار سرمايه ايران طي دو سال گذشته و همراه با روزهاي پرصعود و پرنزول بازار، روزهاي پرنوساني را از سر گذرانده است، به‌طوري كه از ۲۵ بهمن‌ سال ۱۳۹۹ از مثبت و منفي پنج به مثبت شش و منفي دو تغيير كرد؛ تصميمي كه توسط شوراي عالي بورس و با هدف تعادل‌بخشي به اين بازار گرفته شد. البته عمر اين تصميم حدود سه ماه بود و دامنه نوسان از ابتداي ارديبهشت سال ۱۴۰۰ به مثبت شش و منفي سه افزايش يافت و درنهايت از ۲۵ ارديبهشت همان سال، دوباره دامنه نوسان قيمت همه شركت‌هاي حاضر در بورس و فرابورس، متقارن و در محدوده مثبت و منفي 5درصدي داد و ستد شد. با روي كار آمدن دولت جديد و پس از آنكه مجيد عشقي عنوان‌دار رياست سازمان بورس شد، اعلام كرد باز كردن دامنه نوسان در دستور كار اين سازمان قرار دارد. وي همچنين در آخرين نشست خبري خود در سال گذشته نيز دوباره از اصلاح تدريجي دامنه نوسان از اوايل سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: تغيير دامنه نوسان در برنامه سازمان بورس است، اما اين موضوع نيازمند روشن شدن برخي ابهامات از جمله بودجه و ريسك‌هاي سياسي است. پيش از اين اعلام كرده بودم كه اصلاح دامنه ابتدا از شركت‌هاي بزرگ آغاز مي‌شود و اكنون برنامه اين است كه از يك تاريخي به بعد اصلاح به صورت تدريجي و با  يك درصد آغاز خواهد شد. اين روند در مقاطع سه ماهه و با توجه به بازخورد بازار بازبيني خواهد شد. در نهايت وعده عشقي به تحقق پيوسته و دامنه نوسان روزانه قيمت در بازار اول (تابلو اصلي و فرعي) بورس تهران از روز دوشنبه، ۲۹ فروردين ماه، مثبت و منفي۶ مي‌شود.
دامنه مجاز نوسان، حدود قيمتي سقف و كفي است كه هر سهم در هر روز كاري مي‌تواند داشته باشد و قيمت تنها مي‌تواند در اين محدوده حركت كند. درواقع اين دامنه محدوده مجاز براي نوسان قيمت سهم است. البته طيف طرفداران و منتقدان دامنه نوسان بسيار گسترده است، زيرا اينكه ميزان دامنه نوسان چقدر باشد و اينكه اصلا بايد در بازار سرمايه دامنه نوسان وجود داشته باشد يا خير همواره محل بحث كارشناسان بوده است و بسياري از صاحب‌نظران بازار سرمايه نيز بر اين باورند كه براي بهبود روند معاملات بورس بايد به سمت افزايش دامنه نوسان و درنهايت حذف كامل آن حركت كرد، زيرا روندهاي هيجاني مثبت و منفي با وجود دامنه نوسان، باعث انحراف بيشتر معاملات بورس مي‌شود.
 
احتمال تلاطم و بحران
 در بازار سرمايه به حداقل رسيده است
مصطفي محبي مجد، كارشناس بازار سرمايه در رابطه با تاثير افزايش تدريجي دامنه نوسان معاملات گفت: شخصا معتقدم آزادسازي قيمت‌ها در صنايع مختلف تاثير به ‌مراتب بااهميت‌تري بر روند بازار سرمايه نسبت به دامنه نوسان معاملات دارد و اگر به دنبال رونق و پويايي بازار سرمايه هستيم بايد به دنبال آزادسازي قيمت‌ها (اعم از نرخ محصولات موثر در بهاي تمام‌شده و نرخ فروش شركت‌ها) باشيم. اما ترديدي نيست كه افزايش تدريجي دامنه نوسان معاملات هم تاثير مثبتي بر حجم معاملات بازار سرمايه خواهد داشت. وي همچنين بيان كرد: افزايش دامنه نوسان معاملات از مثبت و منفي ۵ به مثبت و منفي ۶، به معناي افزايش ۲۰درصدي دامنه نوسان بوده و از همه مهم‌تر آنكه اين افزايش دامنه نوسان، سيگنال مثبتي به بازار سرمايه خواهد بود كه مديران و سياستگذاران در اين بازار نسبت به اوضاع آتي بازار سرمايه خوش‌بين‌تر شده‌اند و با همين خوش‌بيني، اجازه افزايش دامنه نوسان را دادند. محبي مجد خاطرنشان كرد: افزايش دامنه نوسان در اين مقطع نشان مي‌دهد سياستگذاران بازار سرمايه، شرايط را به ‌خوبي تحليل كرده و به اين باور رسيده‌اند كه احتمال تلاطم و بحران در بازار سرمايه به حداقل رسيده و همين جسارت و اطمينان خاطر مي‌تواند پالس‌هاي مثبتي به بازار سرمايه ما مخابره كند. بنابراين افزايش تدريجي دامنه نوسان معاملات را به فال نيك مي‌گيرم و اين اقدام سياستگذاران بازار سرمايه در شرايط فعلي جاي تقدير دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون