• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5191 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۱ فروردين

سخنگوي وزارت خارجه ايالات متحده:

تبادل پيام ميان تهران و واشنگتن ادامه دارد

گروه  ديپلماسي

ايران و ايالات متحده همچنان از طريق انريكه مورا، معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در حال تبادل پيام‌هاي مكتوب پيرامون چند و چون احياي برجام هستند. اين خبر را سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه روز دوشنبه در نشست خبري با خبرنگاران در پاسخ به روزنامه اعتماد داد. تاييد تداوم ارتباط غيرمستقيم تهران و واشنگتن در حالي صورت گرفت كه در چند روز اخير برخي خبرنگاران امريكايي به نقل از مقام‌هاي آگاه اين كشور ادعا كرده بودند كه واشنگتن فعلا پاسخ طرح ارايه‌شده از سوي ايران براي پايان دادن به اختلاف باقيمانده ميان دو كشور در مسير احياي برجام را نخواهد داد. ساعاتي پس از اين اظهارنظر سعيد خطيب‌زاده، ند پرايس، همتاي امريكايي او نيز اين خبر را تاييد كرده و گفت: «انريكه مورا» معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا همچنان به انتقال پيام‌ها بين واشنگتن و تهران ادامه مي‌دهد و در تلاش است تا اين مذاكرات را به نتيجه موفقيت‌آميز برساند.
ند پرايس در بخش ديگري از سخنانش به اظهارات سعيد خطيب‌زاده همتاي ايراني خود درباره اينكه واشنگتن عامل تاخير در حصول توافق در مذاكرات وين است، واكنش نشان داد.
بر اساس ترجمه خبرگزاري فارس، پرايس در پاسخ به سوالي در اين باره گفت: ما از ابتدا به‌طور مداوم اين را گفته‌ايم كه آماده بازگشت به اجراي كامل برجام هستيم. ما همچنين براي تلاش‌هاي ديپلماتيك گسترده‌تر براي حل‌و‌فصل مسائل خارج از برجام و اين پرونده هسته‌اي خاص آماده هستيم. ما قرار نيست علني مذاكره كنيم، اما چيزي كه مي‌توانيم بگوييم اين است كه اگر ايران خواهان لغو تحريم‌هاست كه فراتر از برجام است، بايد به نگراني‌هاي ما كه فراتر از برجام است رسيدگي كند.»
پرايس در اين سخنان با تلاش براي گره‌زدن رفع تحريم‌هاي ايران به مسائل غير برجام، مدعي شد: «اگر آنها نمي‌خواهند از اين گفت‌وگوها براي حل‌و‌فصل ديگر مسائل دوجانبه استفاده كنند، مطمئن هستيم كه مي‌توانيم خيلي سريع درباره برجام به تفاهم برسيم و براي شروع به اجراي مجدد خود توافق كنيم.»
او با انداختن مجدد توپ به زمين ايران، افزود: «اين تهران است كه بايد اين تصميم را بگيرد. هر طرف، هر كسي كه مستقيما در اين گفت‌وگوها شركت داشته است، مي‌داند كه كدام طرف پيشنهادهاي سازنده را روي ميز گذاشته است، مي‌داند كدام طرف مذاكره كرده و با حسن‌نيت انجام داده است و مي‌داند كدام طرف اين مذاكرات را انجام نداده است.»
سخنگوي وزارت خارجه امريكا در پاسخ به سوالي درباره جو مذاكرات وين گفت: «من فكر نمي‌كنم توصيف محيط مذاكرات براي ما مفيد باشد. واقعا فقط يك عنصر مهم است و آن اين است كه آيا مي‌توانيم به يك بازگشت متقابل به انطباق برسيم يا نه، آيا مي‌توانيم از خط پايان عبور كنيم يا نه. در حال حاضر براي ما مشخص نيست كه آيا مي‌توانيم به آنجا برسيم يا خير. ما در مورد پيشرفت قابل توجهي كه در هفته‌هاي اخير به دست آمده بود صحبت كرده‌ايم. بديهي است كه ما اكنون چندين هفته است كه در موقعيت متفاوتي قرار داريم.» پرايس بار ديگر با مطرح كردن راه‌هاي جايگزين امريكا در صورت عدم حصول توافق، ادعا كرد: «به همين دليل است كه ما به‌طور مساوي براي سناريوهايي آماده مي‌شويم كه در آن بازگشت متقابل به پايبندي به برجام وجود دارد و سناريوهايي كه در آن بازگشت متقابل به برجام وجود ندارد. ما اولي را بسيار ترجيح مي‌دهيم، برجام و محدوديت‌هاي قابل راستي‌آزمايي و دايمي كه دوباره بر برنامه هسته‌اي ايران اعمال مي‌كند، داشته باشيم. اينكه ما بتوانيم به آنجا برسيم يا نه، اين يك سوال براي ايران است.» او سپس در پاسخ به سوالي درباره هشدارهاي روز دوشنبه «سيد ابراهيم رييسي» رييس‌جمهور ايران به رژيم اسراييل، مدعي شد: «ما مي‌دانيم كه ايران، كشور اصلي حامي تروريسم در جهان است. حمايت اين كشور از تروريسم، امنيت بين‌المللي و شركاي ما را در سراسر منطقه و جاهاي ديگر تهديد مي‌كند.» اين ديپلمات امريكايي ضمن تاكيد بر تعهد واشنگتن به حفظ امنيت رژيم اسراييل، افزود: «ما اين را به طرق مختلف و با همكاري متحدان و شركاي منطقه‌اي خود از جمله اسراييل نشان داده‌ايم. ما از هر ابزار مناسب براي مقابله با نقش بي‌ثبات‌كننده سپاه در منطقه از جمله همكاري نزديك با شركاي خود در اسراييل استفاده خواهيم كرد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون