• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5193 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۴ ارديبهشت

محمدرضا عارف:

نظام بايد قدر ظرفيت اصلاح‌طلبان را بداند

ايسنا| رييس بنياد اميد ايرانيان گفت: وضع موجود نتيجه عملكرد همه دولت‌ها و حكومتي‌هاست و هيچ‌كس نبايد شانه خالي كند. محمدرضا عارف در نشستي با خبرنگاران در پاسخ به پرسشي در مورد مسببين وضع موجود اظهار كرد: وضع موجود نتيجه عملكرد همه دولت‌ها و حكومتي‌ها در 40 سال گذشته است. هيچ‌كس نبايد نسبت به اين مساله شانه خالي كند، بلكه بايد از گذشته درس گرفت و وضع موجود را اصلاح كرد. در اين مسير بايد از افرادي استفاده شود كه توانايي اصلاح شرايط موجود را دارند. اگر من بودم، هيچ‌وقت نمي‌گفتم بانيان وضع موجود نبايد سر كار باشند. وي همچنين درباره عملكرد مجلس يازدهم گفت: عملكرد اين مجلس اظهر من الشمس است. چند درصد سوالات و تذكرات به خاطر رضايت خدا و منافع مردم است؟ چرا وزرايي را كه خودشان آورده‌اند، آزار مي‌دهند؟ مجلس بايد به اولويت‌ها بپردازد، در حالي كه «شعاري» شده است. عارف درباره احتمال بازسازي سرمايه اجتماعي اصلاح‌طلبان نيز گفت: ما هزينه دولت روحاني را پرداختيم. دليل آن هم اين بود كه سال 92 كانديداي اصلاح‌طلب را كنار گذاشتيم و روحاني را انتخاب كرديم. در انتخابات مجلس دهم لاريجاني را در قم سرليست كرديم و افراد نزديك به دولت را در ليست گذاشتيم كه همان‌ها موقعي كه لازم‌شان داشتيم پا پس كشيدند. با اين حال من معتقدم مي‌توانيم سرمايه اجتماعي خود را بازگردانيم. در سال‌هاي 90 تا 92 وضع از الان هم بدتر بود. وي درباره تصميم اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات بعدي اظهار كرد: طرح مساله شركت يا عدم شركت در انتخابات، انحرافي است. ما حتما بايد در انتخابات شركت كنيم. اگر شكست هم خورديم نبايد قهر كنيم. البته از نهادهاي نظارتي انتخابات گلايه داريم. اصلاح‌طلبان ظرفيت زيادي دارند و نظام بايد قدر آن را بداند. من معتقدم آرايي را كه اصولگرايان نمي‌توانند جذب كنند، اصلاح‌طلبان مي‌توانند جذب كنند. ما بايد به‌طور جدي در انتخابات شركت كنيم؛ البته به رد صلاحيت‌ها هم عادت كرده‌ايم و نسبت به آن نگرانيم.
رييس فراكسيون اميد مجلس دهم همچنين درباره جلسات و گفت‌وگوهاي ملي گفت: اين جلسات با حضور جناح‌هاي سياسي ادامه دارد. ما معتقديم اشتراكات زيادي داريم، اما برخي دعواها بيهوده راه افتاده است. اين جلسات ادامه مي‌يابد و از دولت سيزدهم هم يك عضو در اين جلسات حضور دارد. البته حضور او به دليل مسووليت در دولت سيزدهم نيست و قبل از تشكيل دولت سيزدهم هم اين فرد در جلسات ما حضور داشت. عارف درباره احتمال تشكيل دولت سايه از سوي اصلاح‌طلبان بيان كرد: كوچك‌ترين نظر مخالف در كشور ما تحمل نمي‌شود. معمول است كه مهم‌ترين مساله هر دولت جديدي، نفي دولت قبلي است و اين روند زنجيروار ادامه مي‌يابد. كدام دولتمرد با دولتمردان قبلي تعامل داشته است؟ به نظرم آمادگي براي تشكيل دولت در سايه وجود ندارد.
اين فعال سياسي درباره لزوم تشكيل نظام انتخاباتي گفت: فضاي كشور، مناسبِ مشاركت نيست. مردم سرخورده شده‌اند و احساس مي‌كنند به مشكلات معيشتي آنها توجه نشده است. بايد نظام به سمت حزبي شدن انتخابات برود اما حكومت و سياسيون اين آمادگي را ندارند. تشكل‌هاي سياسي، محدود به عده‌اي شده‌اند و آنها احساس مي‌كنند هميشه بايد باشند و سِمت آنها موروثي است اما من به گردش نخبگان معتقدم و پس از آنكه نتيجه انتخابات را واگذار كرديم، از رياست اين شورا استعفا دادم زيرا احساس كردم نتوانستم مسووليتم را به خوبي انجام دهم. دنبال حاشيه‌سازي يا دودستگي نبودم. در مجموع، معتقدم يا بايد انتخابات را كنار بگذاريم يا به سمت حزبي‌شدن انتخابات برويم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون