• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5197 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۸ ارديبهشت

محمدحسين كاظمي، دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي:

قرارگاه آب و محيط زيست تشكيل شود

چه بگوييم كه در انتخابات اخير آنچه ظهور و بروز يافت، حاكي از آن است كه اگر دوباره اميد را در دل مردم روشن نكنيم و انقلاب را به ريل اصلي برنگردانيم سرمايه اجتماعي نظام مثل كوه يخ آب مي‌شود. گفتيم گفتمان، مساله‌اي كه خلأ آن در قواي سه‌گانه به ‌شدت احساس مي‌شود و وقتي به رييس‌جمهور محترم مي‌گوييم گفتمان‌تان چيست، پاسخ مي‌دهند گفتمان امام و رهبري، آقايان به‌ جاي آنكه مختصات و جغرافياي نظري و عملي دولت و مجلس را ترسيم كنند با يك واژه دولت و مجلس انقلابي توپ را در زمين شما انداخته و ناكارآمدي‌هاي خود و كارگزاران‌شان را به نام شما و امام راحل مي‌اندازند. بس است مايه گذاشتن از رهبري. بس است پاي رهبري را به ‌پاي طرح‌ها و لايحه‌هاي غيركارشناسي باز كردن، با شعار دادن و كلي‌گويي و تدوين اسنادي كه به مرحله اجرا نمي‌رسند، نمي‌شود گفتمان واحد ارايه داد و تحول ايجاد كرد و زمينه‌ساز دولت اسلامي شد. 
اين روزها صدايي از بدنه دولت به گوش مي‌رسد كه باعث اختلال در روند سياسي آينده كشور خواهد شد. عده‌اي درصددند با نام جوانان انقلابي، حزبي دولت خودساخته تشكيل داده و در كارزار سياسي - انتخاباتي آينده ورود كنند كه اگر اين اتفاق رخ دهد باعث ايجاد شكاف بين جريان انقلابي شده و نتيجه‌اي جز سرخوردگي جوانان مومن انقلابي و كاهش جدي مشاركت نخواهد داشت.
درخواستي نيز در مورد نمايندگان حضرتعالي در استان‌ها را داريم، برخي از اين حضرات افرادي هستند كه احساس مي‌شود آشنايي چنداني به تكنيك‌هاي ارتباطي و اقناعي ندارند و بعضا برخي از اينان دور خود حصاري كشيده‌اند و خود را از مردم جدا كردند در حالي‌ كه اينان بايد امتداد‌دهنده حضرتعالي باشند و منش جنابعالي را در استان‌ها تداعي كنند كه نياز است در تركيب فعلي تجديدنظري صورت بگيرد و اشخاصي با روحيه جوان انتخاب شوند كه جذب سرمايه اجتماعي براي نظام داشته باشند نه هزينه‌زايي البته كه ما نمونه‌هاي موفق انتخاب نمايندگان ولي‌فقيه را ديده‌ايم و بركاتش بر همگان مشهود است.
زنان عنصر موثر در شكل‌گيري دولت و تمدن نوين اسلامي هستند بنابراين بايد سياستگذاري‌هاي درست در حوزه زنان انجام شود. اما بلاتكليفي و مشخص نبودن سياست‌هاي اجرايي در اين حوزه، نه‌تنها بستر را براي حضور اجتماعي زنان فراهم نمي‌كند، بلكه زمينه را براي سوءاستفاده افرادي فراهم ساخته است كه با تبديل مساله دست چندم به اولويت اول براي نظام هزينه‌زايي مي‌كنند و بعضا درصددند كه هويت جديدي را به‌ جاي هويت ايراني- اسلامي به زنان و دختران‌مان غالب كنند. الحمدلله با اينكه پس از هفت سال و البته با تاكيدات فراوان حضرتعالي، جمعيت و فرزندآوري به دغدغه نظام تبديل شده است اما با افراط و تفريط‌هايي كه از جانب برخي در برخورد با اين مساله حياتي صورت‌ گرفته منجر به تصور حاكميتي بودن فرزندآوري در نگاه عامه شده كه نتيجه آن به عدم همراهي مردم بدل شده است. اگرچه تصويب قانون در زمينه جمعيت لازم بود، اما كافي نيست! نكته قابل ‌توجه، كارشناسان جمعيتي بدنه نظام هستند كه اولا نگاه جامعي نسبت به موانع فرزندآوري ندارند، ثانيا سياستگذاري آنها گلخانه‌اي و به‌ دور از فهم مردم است، ثالثا سياست‌هاي تدوين‌شده توسط اين اشخاص ناكارآمد است و رابعا عموميت ندارد. متاسفانه ديروز برجام توسط عده‌اي دانسته يا ندانسته به اهرمي عليه جمهوري اسلامي ايران تبديل شده بود و امروزه تبديل به يك اسباب‌بازي سياسي حزبي داخل كشور شده است. به نظر مي‌رسد اگر تصميم واحد و دقيقي درباره برجام گرفته نشود، بازي سياسي و حزبي عده‌اي تماميت‌خواه منجر به چنددستگي جريان انقلابي شده و البته منافع ملي را نيز مجددا به خطر خواهد انداخت.
اكنون نياز به آمايش سرزمين براي عدم ايجاد تعارض منافع و با محوريت آب در هر حوزه‌اي احساس مي‌شود تا بر مبناي پتانسيل آبي هر منطقه‌اي برنامه‌هاي مربوط به توسعه صنعت و كشاورزي ارايه و اجرا شود. بحران آب و خشكسالي و كمبود منابع آبي هر چند يك مشكل جهاني است ولي نمي‌توان امنيت غذايي كشور را نيز به خطر انداخت، لذا بايد مساله امنيت آب و امنيت غذا همزمان مدنظر مديران كشور قرار گيرد و در اين ميان نياز به تحول در كشاورزي سنتي و ورود دانش‌بنيان به مساله توليد با ايجاد تحول و نوآوري در روش‌ها و فرآوري محصولات سالم با كمترين مقدار آبي مصرفي است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون