• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5199 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۱ ارديبهشت

سيستم آموزشي و ضرورت توجه به آينده رمزنگاري شده

روح‌الله جهنده

 ايلان ماسك يكي از پرتكرارترين نام‌هايي است كه اين روزها مي‌شنويم. او كه به تازگي صاحب توييتر شده، از سال 2015 پروژه مدرسه مخفي را در پيش گرفته است تا بر آموزش به روش سنتي با موضوعات قابل پيش‌بيني پايان دهد و آموزش پروژه‌محور در كارآفريني، هوش‌ مصنوعي، اخلاق ماشيني، رباتيك و برنامه‌نويسي را پيش گيرد. كسي كه اكنون يكي از قدرتمندترين افراد جهان است و هر آن مي‌تواند با ابزارهايي كه در اختيار دارد جهان را متحول سازد، رويكرد آموزشي نويني را دنبال مي‌كند. با اين مقدمه مي‌خواهم به مناسبت روز بزرگداشت معلم، به لزوم تغيير نگرش در سيستم‌هاي آموزشي كشور بپردازم.
شايد شما هم هر از چندگاهي با شنيدن اخبار ميلياردر شدن غيرقابل باور نوجواناني كه از طريق خريد ارز ديجيتال ثروتمند شده‌اند، متحير شده‌ايد و با خود ‌اي كاش‌هايي با اين مضمون گفته‌ايد كه «كاش من هم جاي هزينه براي فلان هزينه وارد بازار ارز ديجيتال شده بودم.» يا به خود نهيب زده‌ايد: «تو هم ياد بگير!» اما از ايلان ماسك شدن تا در نوجواني ميلياردر شدن به سادگي اتفاق نمي‌افتد.
همه موفقيت‌ها با شاه‌كليد دانش باز مي‌شود. البته اگر «مديريت دانش» را فراموش نكنيم. اين در حالي است كه در سال‌هاي اخير، كرونا روند آموزش در دنيا را تغيير داده و غيرحضوري شدن آموزش، دانش‌آموزان را وارد دنياي فناوري اطلاعات و ارتباطات كرده است. در نتيجه اكنون معلماني كه تا ديروز با سرفصل‌هاي خشك و غيرقابل انعطاف كتب درسي سعي بر متمركز كردن حواس دانش‌آموزان داشتند، به يك‌باره با دانش‌آموزاني روبه‌رو مي‌شوند كه در دنياي فناوري اطلاعات از آنها سبقت گرفته‌اند.
در دنياي امروز دانش يكي از ابزارهاي اصلي رقابت است. در چنين شرايطي محدود شدن به كتب درسي ديگر فضاي رقابت را مهيا نخواهد ساخت و قطعا بايد براي پذيرش دنياي فناوري خود را آماده كرد. ديگر با روش و متد آموزشي گذشته نمي‌توان دانش‌آموزاني براي آينده رمزنگاري شده تربيت كرد. ايجاد چنين فضايي در نظام‌ آموزشي سنتي زمانبر است. به ويژه اينكه معلمان با توجه به اعتراض به نظام پرداخت حقوق و دستمزد خود را ملزم به يادگيري نمي‌دانند. حتي آنها در سيستم كنوني با اين چالش مواجه هستند كه نمي‌توانند دانش خود را منتقل كنند. اما پس از تجربه دو نسلي كه آموزش حضوري و آنلاين را طي كرده‌اند، ذائقه آموزشي اين نسل كه اكنون با پلتفرم‌هاي آموزشي تحت بلاك‌چين دانش‌اندوزي مي‌كنند، متحول خواهد شد. همان‌طور كه بلاك‌چين توانسته تاثير مهمي در هنر، اقتصاد و حوزه‌هاي مالي و... داشته باشد. پلتفرم‌هاي بلاك‌چين امكان پيگيري عدالت آموزشي را نيز فراهم مي‌كنند و توليدكنندگان محتوا با سيستم آموزشي ديجيتال محتواي مفيدتري توليد خواهند كرد.فعال حوزه رمزارز 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون