• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5201 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۸ ارديبهشت

همزمان با اعلام اجباري شدن حجاب در افغانستان مطرح شد

ادعاي تصرف نقاطي در افغانستان توسط جبهه مقاومت ملي

شهاب شهسواري

منابع خبري نزديك به گروه‌هاي مسلح مخالف طالبان در افغانستان از عمليات نظامي اين گروه‌ها در ولايت پنجشير، ولسوالي اندراب در ولايت بغلان و روستاهايي در ولايت تخار خبر داده‌اند. امارت اسلامي (حكومت خودخوانده گروه شبه‌نظامي طالبان در افغانستان) اين خبرها را تكذيب و آنها را «فتوحات رسانه‌اي» و «جنگ فيس‌بوكي» توصيف كرده است. به گفته سخنگوي جبهه مقاومت ملي افغانستان در عمليات‌هاي گروه موسوم به جبهه مقاومت ملي افغانستان دست‌كم ۲۲ نيروي طالبان و دو نيرو از گروه‌هاي مخالف كشته‌ شده‌اند. براساس گزارش روزنامه هشت صبح افغانستان، ساعاتي بعد از آنكه نيروهاي طالبان مراكز ولسوالي‌هاي دره و آبشار در ولايت پنجشير را از اختيار نيروهاي مخالف خارج كردند، اين نيروها بار ديگر كنترل اين مراكز را در اختيار گرفته‌اند. بر اساس گزارش‌هاي ديگر در نقاط ديگر پنجشير از جمله در ولسوالي‌هاي شتل، عبدالله خيل و خنج هم درگيري‌ها تا روز شنبه ادامه پيدا كرده است.

ادعاي عمليات گسترده جبهه مقاومت ملي
صبغت‌الله احمدي، سخنگوي جبهه مقاومت ملي افغانستان جمعه شب در پيامي در شبكه اجتماعي توييتر نوشت كه تمام منطقه‌هاي ولسوالي‌هاي عبدالله‌خيل و آبشار در ولايت پنجشير جز مركزهاي آن به دست جبهه مقاومت افتاده است. احمدي مي‌گويد كه حمله نيروهاي آنان زماني انجام شد كه قطعه سرخ طالبان به سوي ولسوالي‌هاي دره، عبدالله‌خيل و آبشار براي انجام بازرسي‌هاي خانه‌به‌خانه در حركت بودند. قطعه سرخ واحد نظامي پيشرفته طالبان است كه برخي مخالفان طالبان آن را متشكل از نيروهاي خارجي توصيف مي‌كنند، اين واحد نظامي در طول سال‌هاي حكومت پيشين، مشكلات زيادي را براي نيروهاي امنيتي و نظامي ايجاد كرده ‌بود. بر اساس اظهارات صبغت‌الله احمدي در اين حمله‌ها پنج خودروي زرهي طالبان منهدم شده، ١٣ تن از نيروهاي طالب و دو تن از نيروهاي جبهه مقاومت جان ‌باخته‌اند. او در ادامه مدعي شده است كه پاسگاه دوآب از توابع ولسوالي حصه‌ اول پنجشير نيز توسط نيروهاي جبهه مقاومت تصرف شده است و در اين حمله 9 تن از طالبان كشته و 6 نفر ديگر‌شان اسير شده‌اند.

فتوحات رسانه‌اي و فيس‌بوكي
طالبان با تكذيب اين ادعاهاي جبهه مقاومت مي‌گويد: «پنجشير در امنيت كامل قرار دارد و اين خبرها دور از حقيقت است.» ابوبكر صديق، سخنگوي والي طالبان در پنجشير مي‌گويد كه شب گذشته در اطراف ولسوالي شتل شليك‌هاي صورت گرفته كه تلفات به همراه نداشته است. به گزارش پايگاه خبري آماج افغانستان، عبدالحميد خراساني فرمانده پيشين امنيه پنجشير و فرمانده جنگي فعلي طالبان در اين ولايت مي‌گويد كه جنگ مقاومتگران در پنجشير فيس‌بوكي است و آنها سركوب مي‌شوند. مسوول بخش رسانه‌هاي استخبارات طالبان مي‌گويد كه فتوحات رسانه‌هاي اجتماعي از كولاب (شهري در جنوب تاجيكستان)، كلكته، ايران و فرانسه مديريت مي‌شود. ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان مي‌گويد كه ‏در پنجشير، تخار و ساير ساحات هيچ‌گونه رويداد نظامي رخ نداده است. او‌ مي‌افزايد كه گروه‌هاي «باغي» در رسانه‌هاي اجتماعي ادعاهايي را پخش مي‌كنند كه حقيقت ندارد‌. مجاهد در توييتي نگاشته: «هيچ‌كس تشويش نداشته باشد.» او در ادامه گفته است كه در پنجشير، تخار و ساير ساحات هزاران تن از نيروهاي مجهز طالبان حضور دارند و به‌ دشمن مجال تحركات منفي داده نخواهد شد.

اعزام نيروهاي كمكي طالبان به پنجشير
برخي رسانه‌هاي افغانستان به نقل از منابع محلي از اعزام نيروهاي كمكي طالبان به ولايت پنجشير در پي درگيري‌هاي جمعه و شنبه خبر داده‌اند. بر اساس گزارش پايگاه خبري آماج تا صبح شنبه حدود ۴۰ رنجر طالبان مسلح از مسير كاپيسا وارد پنجشير شدند. اين منابع مي‌گويند طالبان براي ايجاد ترس ميان مردم، دايما بوق خودروهاي‌شان را به صدا درآوردند. اين پايگاه خبري همچنين در گزارشي مدعي شده است كه به دليل بي‌ميلي نيروهاي بومي طالبان از مواجهه با گروه‌هاي مقاومت، طالبان نسبت به نيروهاي غيرپشتون خود بدبين شده است و موج تازه‌اي از نيروهاي پشتون را به نقاط مختلف افغانستان از جمله ولايت‌هاي بغلان، بدخشان، پنجشير، تخار و سمنگان اعزام كرده است تا در مقابل پيشروي‌هاي نيروهاي مقاومت ايستادگي كنند.
همچنين روزنامه هشت صبح نو به نقل از منابع محلي در ولايت تخار نوشته است كه پس از درگيري‌هاي سنگين در ولسوالي ورسج اين ولايت، طالبان قطعات انتحاري‌شان را به اين‌ ولسوالي فرستاده‌اند. منابع به روزنامه هشت صبح گفته‌اند كه قطعات انتحاري با رسيدن به ولسوالي ورسج، مردم را شكنجه كرده‌اند تا فرمانده مقاومت را در آنان پيدا كنند.

واكنش‌ها به ادعاي پيشروي نيروهاي مقاومت
 بريالي سنگين، ‏فرمانده نيروهاي جبهه مقاومت ملي در ولسوالي اندراب‌ ولايت بغلان گفته است: «فعلا فقط با اسلحه در مقابل تروريست‌هاي متجاوز صحبت شود.» او افزوده است: «تروريست‌ها و مزدوران محلي‌شان روزهاي بسيار دشواري را تجربه خواهند كرد.» ميرحيدر افضلي، عضو پيشين‌ مجلس نمايند‌گان ‏مي‌گويد كه در جنگ‌هاي چريكي و پارتيزاني مهم‌تر از تصاحب جغرافيا و اراضي وارد كردن تلفات، ضربه و ايجاد ترس در دشمن است. همزمان با اين فرح مصطفوي، نويسنده و فعال حقوق زن مي‌گويد: ‏«اگر وطن از دست اشغال و تك‌تازي‌ها آزاد شد، آنگاه دختران نيز به مكتب خواهند رفت، حقوق فطري انسان‌ها ابزار سياسي قرار نخواهد گرفت. هويت و زبانم مورد تهاجم قرار نمي‌گيرد و با پنج هزار سال تاريخ تمدني فارسي‌ام بيگانه تلقي نخواهم شد.»

دعوت طالبان از زنان براي استفاده از برقع
هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در فرماني 4 ماده‌اي قوانين جديد درباره حدود حجاب براي زنان در افغانستان را اعلام كرد. در حالي كه روز شنبه برخي رسانه‌ها از اجباري شدن برقع براي زنان در پي اين فرمان خبر داده ‌بودند، سخنگوي وزارت امر به معروف طالبان به خبرگزاري فارس گفته است كه بر اساس اين فرمان جديد برقع اجباري نيست. رسانه‌ها نوشته‌اند كه بر اساس اين دستور هر لباسي كه برجستگي‌هاي بدن را بپوشاند و نازك نباشد، براي زنان حجاب محسوب مي‌شود. براساس اين حكم كه در نشستي در وزارت امر به معروف و نهي از منكر طالبان خوانده شد، همه زنان ملزم به رعايت حجاب شرعي هستند و تاكيد شده است كه با افراد خاطي برخورد جدي صورت مي‌گيرد. اين وزارتخانه رعايت حجاب توسط زنان بالغ را «ضروري» اعلام كرده و گفته است كه «بهترين نوع حجاب» پوشيدن چادري (برقع) است. در اين طرح آمده است كه در گام نخست خانه‌ زن بي‌حجاب مشخص و ولي مرد او مورد توصيه و تنبيه قرار مي‌گيرد و در گام دوم نيز ولي زن بي‌حجاب احضار و در قدم سوم سه روز زنداني مي‌شود. به‌ همين ترتيب، در قدم چهارم ولي زن بي‌حجاب به دادگاه معرفي شده و مجازات «مناسب» درباره او تعيين مي‌شود. وزارت امر به معروف و نهي از منكر طالبان در ادامه اعلام كرده است زناني كه در ادارات دولتي كار مي‌كنند و حجاب را رعايت نمي‌كنند، از وظيفه بركنار مي‌شوند. همچنين اگر زنان و دختران مامورين و منسوبين دولتي، حجاب را رعايت نكنند، از وظيفه تعليق مي‌شوند.
در دستور تازه طالبان هياتي براي بررسي وضعيت حجاب تعيين شده است. شيخ محمد‌خالد حنفي، سرپرست هيات، مولوي عبدالحكيم حقاني، مولوي نور‌محمد ثاقب، مولوي شهاب‌الدين دلاور، مولوي فريدالدين محمود، مولوي نورالله منير و مولوي نور‌الحق انور اعضاي اين هيات طالبان را تشكيل مي‌دهند. در دستور تازه طالبان وظايفي براي رسانه‌ها و منابر نيز در نظر گرفته شده است تا از طريق رسانه‌ها و منبرها حكم، اهميت، فوايد حجاب و اضرار بي‌حجابي بيان شود.
طالبان گفت‌وگو با مقام‌هاي حكومت پيشين را آغاز مي‌كند
راديو آزادي در گزارشي از تلاش حكومت طالبان براي برقراري ارتباط با دولتمردان حكومت پيشين افغانستان با هدف بازگرداندن برخي سياستمداران پيشين به افغانستان خبر داده است. بر اساس اين گزارش حكومت طالبان به تاز‌گي كار روي دستورالعمل تشكيل شورايي را آغاز كرده‌ كه زمينه براي برگشت دوباره سياستمداران مطرح و مقام‌هاي حكومت پيشين فراهم شود. ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي حكومت طالبان در اين مورد گفت: «كار روي شيوه‌نامه شورا كه براي تماس گرفتن با برخي افغانان تمركز خواهد داشت، جريان دارد. هر زمان كه اين طرح نهايي شود، كار عملي آغاز مي‌شود.» اين در حالي است كه حدود يك ماه پيش حكومت طالبان از ايجاد يك شوراي هفت نفري به رهبري شهاب‌الدين دلاور، سرپرست وزارت معادن و نفت خبر داده و گفته بود، اين شورا با مقام‌هاي پيشين و سياستمداران افغانستان ارتباط برقرار مي‌كند تا دوباره به وطن برگردند. در اين جمع چندين تن از وزراي سرپرست حكومت طالبان از جمله اميرخان متقي، خيرالله خيرخواه، انس حقاني و شماري ديگر از مقام‌هاي طالبان هستند. بيشتر مقام‌هاي پيشين و سياستمداران از ايجاد اين شورا و تركيب آن استقبال كردند. حامد كرزي، رييس‌جمهور پيشين، عبدالله عبدالله، ضياء‌الحق امرخيل، حنيف اتمر و شماري ديگر از سياستمداران افغان پيام‌هايي منتشر كردند كه در برگيرنده تبصره و استقبال از اين موضوع بود. اين در حالي است كه محمد ناطقي يك تن از مجاهدين پيشين و معاون حزب وحدت اسلامي و سيد اسحاق گيلاني رهبر نهضت جنبش ملي در هشتم ماه ثور در گفت‌وگو با راديو آزادي بر تشكيل حكومت همه شمول تاكيد كردند. همزمان با اين برخي مقامات طالبان ديدار‌هايي را با رهبران سياسي و مقامات حكومت پيشين آغاز كرده‌اند. در همين راستا اميرخان متقي، سرپرست وزارت خارجه حكومت طالبان به بهانه عيد به خانه گلبدين حكمتيار رهبر حزب اسلامي رفته بود و با وي ديدار كرد.
محمد نعيم وردك، سخنگوي دفتر سياسي امارت اسلامي در قطر به طلوع‌نيوز مي‌گويد كه اكنون روابط امارت اسلامي با بسياري از كشورها در مقايسه با گذشته بهبود يافته و امارت اسلامي در حال حاضر در شماري از كشورها ديپلمات‌هايش را به‌ كار گماشته است.

سخنگوي طالبان در قطر: روابط كشورهاي جهان با طالبان رو به بهبود است
محمد نعيم وردك، سخنگوي دفتر سياسي امارت اسلامي در دوحه گفت: «يك تحولي آمد كه مخالف انتظار جامعه جهاني بود يا به اصطلاح خاص بگويم مخالف انتظار كساني بود كه در حمايت از اداره پيشين كابل قرار داشتند و طبيعي است كه تحول به وجود آمده برنامه‌هاي‌شان را از بين برد و پلان‌هاي‌شان را بر هم زد.» به گزارش طلوع‌نيوز وردك گفت: روابط كنوني كابل با كشور‌هاي جهان رو به بهبود است و در حال حاضر نمايندگاني از امارت اسلامي‌ در برخي كشورها حضور دارند. محمد نعيم وردك، سخنگوي دفتر سياسي امارت اسلامي در دوحه مي‌گويد: «روابط ديپلماتيك ما با كشورهاي بزرگ جهان مانند روسيه مانند چين و تركيه از اول آغاز شد و تا جاي رسيده كه در چين و روسيه نمايندگي‌هاي سفارت‌هاي افغانستان به افغانستان سپرده شدند.» با آنكه شماري از كشورها نمايندگي‌هاي سياسي‌شان را در افغانستان فعال نگه داشته‌اند، اما تاكنون هيچ كشوري امارت اسلامي را به رسميت نشناخته است.


در گفت‌وگوي تلفني اميرعبداللهيان و گوترش مطرح شد
اظهار نگراني ايران از اوضاع انساني و امنيتي افغانستان

حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد جمعه شب تلفني گفت‌وگو كردند. اميرعبداللهيان و گوترش درباره برخي تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي از جمله اوضاع يمن، افغانستان، اوكراين و مذاكره رفع تحريم‌ها در وين به رايزني پرداختند. وي در اين گفت‌وگو اوضاع انساني و امنيتي در افغانستان را بسيار نگران‌كننده خواند و بر ضرورت تشكيل دولت فراگير با مشاركت همه اقوام در افغانستان تاكيد و به موج آوار گان افغان اشاره كرد و خواستار توجه سازمان ملل به وظايف خود در قبال آوارگان شد. اميرعبداللهيان با اشاره به افزايش اقدامات تروريستي در افغانستان و مشكلات ناشي از فقر در اين كشور، بر لزوم آزادسازي اموال بلوكه شده مردم افغانستان تاكيد كرد. وزير امور خارجه كشورمان ضمن اشاره به انتظارات بجا از سازمان ملل متحد، از تلاش‌هاي گوترش دبيركل سازمان ملل در كمك به تحقق صلح و امنيت قدرداني كرد. 
رييس دستگاه ديپلماسي ايران همچنين درباره اوضاع اوكراين با گوترش به گفت‌وگو پرداخت و ضمن اعلام مخالفت با جنگ در اوكراين، به تلاش‌هاي سياسي جمهوري اسلامي ايران براي دوري از جنگ و تمركز بر راه‌حل سياسي و توجه به ابعاد انساني از ابتداي بحران اوكراين اشاره كرد و گفت: بحران اوكراين نبايد مانع توجه جامعه جهاني به وضعيت فاجعه‌بار انساني در افغانستان شود. آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد نيز در اين گفت‌وگوي تلفني ضمن تاكيد بر اهميت تشكيل دولت فراگير در افغانستان، از نقش سازنده جمهوري اسلامي ايران در پذيرش آوارگان افغانستان و كمك‌هاي انسان‌دوستانه جمهوري اسلامي و ميزباني از آوارگان قدرداني كرد. وي در پاسخ به درخواست وزير امور خارجه ايران مبني بر ايفاي وظيفه سازمان ملل در قبال آوارگان، ابراز اميدواري كرد كه صندوق ملل متحد بتواند حمايت‌هاي بيشتري از جمهوري اسلامي ايران در حمايت از آوارگان به عمل آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون